KMD: Derfor kyles it-system i skraldespanden

Flere kommuner står over for at tage livet af dødsdømt it-system. Det sker af en særlig grund, forklarer KMD.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også: Dødsdømt it-system må lade livet hos kommuner

It-giganten KMD forklarer nu, hvorfor flere kommuner får selskabets Doc2-løsning vederlagsfrit.

Læs mere om det her.

"Da KMD købte Itella, overtog vi samtlige af deres kunder i Danmark," forklarer vicedirektør Lars Peter Sørensen, der er chef for KMD's printforretning, i en skriftlig besked til Computerworld.

"En række af de kunder benytter en Itella Output Management løsning, som KMD ikke har IP rettighederne til," lyder det videre.

Kunderne fik i forbindelse med KMD-købet af Itella mulighed for at fortsætte på Itellas systemer, oplyser han.

"Itella har efterfølgende besluttet at stoppe med at videreudvikle løsningen i Danmark, og den lever derfor ikke længere op til de krav, som en række kommuner har stillet til produktet."

"Vi har derfor tilbudt at erstatte Itella løsningen med den tilsvarende løsning fra KMD's egen forretning, Doc2mail," lyder det videre.

Ingen betaling for nyt system - men ikke gratis

Tidligere har Aalborg Kommune pointeret, at det ikke har fået Doc2-systemet gratis.

Det selvom kommunen i en bekendtgørelse selv har skrevet, at det fik systemet "vederlagsfrit."

Også hos KMD kan man åbenbart ikke lide gratis-udtrykket.

"Udskiftningen sker efter gældende regler, og der er ikke tale om, at de får et 'gratis' system," forklarer KMD-chefen.

"Den ene løsning erstattes blot af en anden tilsvarende løsning. Det er vores oplevelse, at kunderne er tilfredse med tilbuddet for at imødekomme deres behov nu og fremover," lyder det fra ham.

Læs også: Dødsdømt it-system må lade livet hos kommuner

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car