Vred fiberboss: TDC fører fiber-skræmmekampagne

En lille by i Jylland er blevet skueplads for krigen om bredbåndskunderne. Fiberboss beskylder TDC-ejede Yousee for at føre skræmmekampagne.

Artikel top billede

Læs også:
Skadefro fiber-branche: Håner TDC efter markedsføringssejr

Fiber-boss: Teleselskaber snyder dig med hastigheden

Bølgerne går højt i kampen om bredbåndskunderne, hvor fronterne længe har været trukket op med fiberselskaberne på den ene side og især telemastodonten TDC på den anden.

At kampen fortsat intensiveres vidner en tvist i den østjyske by Brædstrup om. En by med mindre end 4.000 indbyggere.

Fiberselskabet EnergiMidt har nemlig ved et tilfælde fået fingrene i det markedsføringsmateriale, Brædstup Antenneforening og deres bredbåndspartner Yousee har delt ud til beboerne med overskriften:

"Brædstrup Antenneforening eller EnergiMidt/Waoo - Hvad skal man vælge?"

Måden Yousees og EnergiMidts produkter sammenlignes på, har fået den store hovedrysten frem hos fiberselskabet EnergiMidt.

"Vi undrer os meget over ordvalget flere steder, og vi synes ikke, det er i orden, at man fører den form for frygtmarkedsføring," lyder det fra Jan Bach Jensen, salgs- og marketingdirektør i EnergiMidt.

Fokus på svagheder

Han mener, at Yousee og antenneforeningen burde fokusere på egne produkters styrker frem for på konkurrenten.

For eksempel kan man i materialet læse følgende:

"Hvis du ønsker at blive tilsluttet EnergiMidts fibernet kræver det både, at hele byen og din indkørsel/have skal graves op. Endvidere skal du selv til at trække nye kabler i dit eget hjem - som oftest skal gemmes i klodsede kabel-skinner," står der i materialet, som fortsætter:

"Vælger du bredbånd fra EnergiMidt skal du være opmærksom på, at du skal ændre din e-mail, og du mister dine gemte mails fra familie, venner, erhverv og offentlige instanser. Dermed skal alle dine kontakter informeres om din nye adresse, hvilket kan give gener," og videre:

"Hos antenneforeningen udbyder vi ikke uigennemskuelige priser."

EnergiMidt: Konkurrenten er presset

Udover tonen undrer Jan Bach Jensen sig over, at der ikke tales om garanterede hastigheder i materialet, og at antenneforeningen/Yousee i et afsnit om kundeservice fokuserer på åbningstider fremfor fejlretningstider.

Trods konkurrentens offensive markedsføringsstrategi vælger EnergiMidt at se tingene fra den lyse side.

"Vi trækker lidt på smilebåndene over det, for det vidner om, at de er pressede. Det er tydeligt, at konkurrencen er blevet intensiveret, og det presser deres indtjening, at vi får flere og flere kunder," lyder det fra Jan Bach Jensen, som tilføjer, at det er lykkedes EnergiMidt at fraviste Yousee-antenneforeningen flere kunder i den østjyske by.

Hvor mange ønsker han dog ikke præcis at komme ind på, men han hævder, at man i udvalgte områder har opnået en markedsandel på mere end 40 procent.

EnergiMidt overvejer ikke selv at ty til konkurrentens markedsføringsmetoder.

"Det gør vi ikke. Vi er voksne nok til at vide, at vi er i en konkurrencesituation, og vi fører en sober tone. Vores filosofi er at fremhæve os selv, og så må det i sidste ende være kunden, der bestemmer," lyder det fra Jan Bach Jensen.

Computerworld arbejder på en kommentar fra Yousee og antenneforeningen.

Bedøm selv indholdet i markedsføringsmaterialet på næste side.

Forskellen på Yousee og EnergiMidt

Her er indholdet i markedsføringsmaterialet:

  • Hvis du ønsker at blive tilsluttet EnergiMidts fibernet kræver det både, at hele byen og din indkørsel/have skal graves op. Endvidere skal du selv til at trække nye kabler i dit eget hjem - som oftest skal gemmes i klodsede kabel-skinner.
  • Vælger du bredbånd fra EnergiMidt skal du være opmærksom på, at du skal ændre din e-mail og du mister dine gemte mails fra familie, venner, erhverv og offentlige instanser. Dermed skal alle dine kontakter informeres om din nye adresse, hvilket kan give gener.
  • Hos antenneforeningen udbyder vi ikke uigennemskuelige pakker. Vi benytter os heller ikke af kampagnepriser (hvor prisen stiger efter seks måneder) og 'skjulte' kortgebyrer. Hos antenneforeningen koster tv, bredbånd og telefoni det vi oplyser, og du kan let og overskueligt selv vælge de produkter du ønsker at have.
  • Hos antenneforeningen er det ikke nødvendigt at abonnere på flere tv-pakker for at få de tv-kanaler som du ønsker at se. I vores tv-pakker har du både adgang til kanaler som Kanal4, Kanal5, 6'eren, TV3 og TV3+ - og så endda til en meget lavere pris end den pris som EnergiMidt tilbyder.
  • Har du flere tv-apparater i hjemmet, så koster det ikke ekstra hos antenneforeningen at se tv på disse. Hos Energi Midt skal du betale 40 kr. ekstra om måneden, hvis du vil se tv i køkkenet, i børneværelset eller soveværelset.
  • Få det fulde udbytte af din fladskærm med antenneforeningen. Vi udbyder nemlig helt op til 24 HD-kanaler uden det koster ekstra...Hos EnergiMidt får du kun adgang op til 15 mindre seværdige HD-kanaler.
  • Ønsker du den fulde tv-oplevelse så kan du få en YouSee Plus-boks. YouSee Plus er EnergiMidts tv-boks overlegen og giver blandt andet mulighed for serieoptagelse, flere StartForfra-kanaler (48 stk. mod EnergiMidts 16)...
  • EnergiMidt tilbyder hurtige og synkrone hastigheder. Men priserne starter først ved 269 kr./md. Hos antenneforeningen kan du eksempelvis få en 10/1 Mbit/s forbindelse til kun 179 kr./md. Og med 10/1 Mbit/s har du rigeligt med hastighed til at sende mails, gå i netbanken, shoppe rejser eller se tv via internettet.
  • Med bredbånd fra antenneforeningen får du også web-tv så du kan se de fleste af dine tv-kanaler på computeren, mobiltelefonen og via en tablet. Og flere af kanalerne kan du også se mens du er på farten. Dette tilbyder EnergiMidt ikke.
  • Med bredbånd fra antenneforeningen får du også gratis et trådløst og sikret netværk i hjemmet - hvorimod EnergiMidt opkræver 49 kr./md. for dette. Og som prikken over i'et får du via antenneforeningen også gratis adgang til 10 mio. musiknumre via YouSee Play.
  • Hos antenneforeningen kan du få et telefoni-abonnement, som lige nøjagtig passer til det telefoni-forbrug som du har. Taler du lidt, så vælg 'Telefoni Forbrug' hos YouSee, som kun koster 20 kr./md. Hos EnergiMidt kan du kun få et telefoni-abonnement til 89 kr./md.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsrepræsentant med flair for it, digitalisering og processer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly