Kommuner: Derfor scorer vi kassen på salget af KMD

Kommunerne er i gang med et heftigt prisopgør med KMD om KMD's monopol-systenmer.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Landets kommuner og it-kæmpen KMD ligger i verbal krig om priserne på monopol-systemerne.

Men selvom der lige nu er ballade for alle pengene om monopol-systemerne, så fortryder kommunerne ikke salget af KMD.

For faktisk er konkurrence - selvom det først er realitet om nogen tid - er meget god forretning for kommunerne.

Midt i al uenigheden om monopol-priser er formand Bjarne Pedersen fra Kommunaldirektør Foreningen glad for, at KMD i 2008 blev solgt.

"Nej, det (balladen om monopol-priser, red) her bekræfter, at det var en rigtig god idé at sælge KMD. Og en rigtig god idé at få opløst de monopol-systemer, som vi har. Så vi kan få en god dynamik igang," fortæller han Computerworld. 

Tidligere var selskabet ejet af kommunerne via KL, men blev købt af ATP og kapitalfonden EQT i 2008, efter et salg blev tvunget igennem via en Folketingsbeslutning.

For nylig blev selskabet med en omsætning på fire milliarder kroner videresolgt til den amerikanske kapitalfond Advent International.

Proces fra monopol til marked

70 procent af omsætningen stammer fra kommuner.

Alene den årlige betaling til monopol-systemer udgjorde i 2011 i omegnen af 1,1 milliarder kroner.

KL og Kombit har søsat en større udbudsserie, der skal konkurrenceudsætte monopol-systemerne, ligesom der blev lavet en transitionsaftale, der skulle regulere monopol-priserne ved salget af KMD i sin tid.

Men Bjarne Pedersen erkender, at det er en meget besværlig overgang, fordi KMD er så stor en virksomhed og afgørende for kommunernes it.

"Men jeg er helt sikker på, at vi kommer godt ud på den anden side," siger han.

Han peger på, at markedet på et tidspunkt vil give meget større gennemsigtighed. Og balladen omkring monopol-priserne er noget, der hører til den historiske udvikling.

"Det her er en del af de besværligheder ved at gå fra monopol til et markedet," vurderer Bjarne Pedersen, der har advaret KMD om, at kommunerne ikke stopper, før de har fået de oplysninger, som de kræver.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S