Kommuner: Derfor scorer vi kassen på salget af KMD

Kommunerne er i gang med et heftigt prisopgør med KMD om KMD's monopol-systenmer.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Landets kommuner og it-kæmpen KMD ligger i verbal krig om priserne på monopol-systemerne.

Men selvom der lige nu er ballade for alle pengene om monopol-systemerne, så fortryder kommunerne ikke salget af KMD.

For faktisk er konkurrence - selvom det først er realitet om nogen tid - er meget god forretning for kommunerne.

Midt i al uenigheden om monopol-priser er formand Bjarne Pedersen fra Kommunaldirektør Foreningen glad for, at KMD i 2008 blev solgt.

"Nej, det (balladen om monopol-priser, red) her bekræfter, at det var en rigtig god idé at sælge KMD. Og en rigtig god idé at få opløst de monopol-systemer, som vi har. Så vi kan få en god dynamik igang," fortæller han Computerworld. 

Tidligere var selskabet ejet af kommunerne via KL, men blev købt af ATP og kapitalfonden EQT i 2008, efter et salg blev tvunget igennem via en Folketingsbeslutning.

For nylig blev selskabet med en omsætning på fire milliarder kroner videresolgt til den amerikanske kapitalfond Advent International.

Proces fra monopol til marked

70 procent af omsætningen stammer fra kommuner.

Alene den årlige betaling til monopol-systemer udgjorde i 2011 i omegnen af 1,1 milliarder kroner.

KL og Kombit har søsat en større udbudsserie, der skal konkurrenceudsætte monopol-systemerne, ligesom der blev lavet en transitionsaftale, der skulle regulere monopol-priserne ved salget af KMD i sin tid.

Men Bjarne Pedersen erkender, at det er en meget besværlig overgang, fordi KMD er så stor en virksomhed og afgørende for kommunernes it.

"Men jeg er helt sikker på, at vi kommer godt ud på den anden side," siger han.

Han peger på, at markedet på et tidspunkt vil give meget større gennemsigtighed. Og balladen omkring monopol-priserne er noget, der hører til den historiske udvikling.

"Det her er en del af de besværligheder ved at gå fra monopol til et markedet," vurderer Bjarne Pedersen, der har advaret KMD om, at kommunerne ikke stopper, før de har fået de oplysninger, som de kræver.

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S