Kommuner: Derfor scorer vi kassen på salget af KMD

Kommunerne er i gang med et heftigt prisopgør med KMD om KMD's monopol-systenmer.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Landets kommuner og it-kæmpen KMD ligger i verbal krig om priserne på monopol-systemerne.

Men selvom der lige nu er ballade for alle pengene om monopol-systemerne, så fortryder kommunerne ikke salget af KMD.

For faktisk er konkurrence - selvom det først er realitet om nogen tid - er meget god forretning for kommunerne.

Midt i al uenigheden om monopol-priser er formand Bjarne Pedersen fra Kommunaldirektør Foreningen glad for, at KMD i 2008 blev solgt.

"Nej, det (balladen om monopol-priser, red) her bekræfter, at det var en rigtig god idé at sælge KMD. Og en rigtig god idé at få opløst de monopol-systemer, som vi har. Så vi kan få en god dynamik igang," fortæller han Computerworld. 

Tidligere var selskabet ejet af kommunerne via KL, men blev købt af ATP og kapitalfonden EQT i 2008, efter et salg blev tvunget igennem via en Folketingsbeslutning.

For nylig blev selskabet med en omsætning på fire milliarder kroner videresolgt til den amerikanske kapitalfond Advent International.

Proces fra monopol til marked

70 procent af omsætningen stammer fra kommuner.

Alene den årlige betaling til monopol-systemer udgjorde i 2011 i omegnen af 1,1 milliarder kroner.

KL og Kombit har søsat en større udbudsserie, der skal konkurrenceudsætte monopol-systemerne, ligesom der blev lavet en transitionsaftale, der skulle regulere monopol-priserne ved salget af KMD i sin tid.

Men Bjarne Pedersen erkender, at det er en meget besværlig overgang, fordi KMD er så stor en virksomhed og afgørende for kommunernes it.

"Men jeg er helt sikker på, at vi kommer godt ud på den anden side," siger han.

Han peger på, at markedet på et tidspunkt vil give meget større gennemsigtighed. Og balladen omkring monopol-priserne er noget, der hører til den historiske udvikling.

"Det her er en del af de besværligheder ved at gå fra monopol til et markedet," vurderer Bjarne Pedersen, der har advaret KMD om, at kommunerne ikke stopper, før de har fået de oplysninger, som de kræver.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse