Artikel top billede

SAP: Danmark kan blive digital bannerfører i verden

Danmark har talentmassen til at blive bannerfører indenfor digitalisering i verden, mener topchefen for tyske SAP. Se her, hvad der er det allervigtigste for at opnå den position.

Læs også: Dansk SAP-chef: Sådan skaber vi digital vækst

Vi mangler 100.000 it-folk i Europa og slås samtidig med stigende arbejdsløshedskurver, og det giver ingen mening.

Sådan lyder det fra Jim Hagemann Snabe, der er øverste chef for den tyske it-gigant SAP.

En måde, som SAP tackler den udfordring på, er at tilbyde it-kurser til jobsøgende via e-learningprojekter, hvor der på det første hold deltog 15.000, hvoraf 2.500 bestod.

Det fremtidige mål er nu, at skære ned på e-learningsholdene til 3.000 deltagere og øge beståelsesprocenten til mindst 20 procent af deltagerne.

Få kompetencer fra spil

Den danske SAP-chef mener dog, at Danmark har talentmassen til at blive bannerførere inden for digitaliseringen, da vi rent kulturelt tør stille kritiske spørgsmål til chefen og tidligt lærer at arbejde individuelt og i teams igennem vores uddannelser.

I Jim Hagemanns Snabes optik bliver avancerede matematikkundskaber et helt centralt omdrejningspunkt for, hvor højt Danmark formår at placere sig på vækstbarometret, da matematisk forståelse er nøglen til at udvikle digitale produkter.

"I uddannelserne skal vi forstå at udnytte eksempelvis børns verden med computerspil og gamification, så de kan tillære sig nogle kundskaber," foreslår han.

Et andet forslag fra SAP-chefen lyder på, at vi i uddannelsessektoren skal se på de klasselokaler, som undervisningen foregår i med udgangspunkt fra SAP's erfaringer fra e-learningsprojekterne.

"Unge mennesker er rigtig dygtige til virtuelle møder, og de synes det er sjovt," fastslår han og fortæller samtidigt, at han kun er fysisk sammen med sin egen ledergruppe hos SAP to dage i kvartalet.

Tag nu nogle chancer

Udover fokus på uddannelse, forretningsmodeller og muligheder i globaliseringens farvande fokuserer Jim Hagemann Snabe på risikovillighed som en farbar vej til vækst.

"Vi bliver nødt til at udfordre vores nuværende antagelser og tage nogle risici," forklarer han til Computerworld.

"Store offentlige it-projekter løber tit af sporet, fordi vi er meget fast besluttede på, hvordan vi rammer det ønskede resultat. Men verden flytter sig hele tiden," siger han og fortsætter:

"Når vi tager risici med eksempelvis agil udvikling med løst formulerede krav, så indebærer det også, at vi skal have ledere, der er klar til at stoppe projekter, når de er på vildspor," siger han og illustrerer sit udsagn med virkeligheden hos SAP.

Ét papirark er nok

Når den tyske software-gigant eksempelvis udser sig nye strategiske markeder, udformer selskabet en ét-sides såkaldt market requirement-dokument, som måske har kostet millioner af kroner at nå frem til, men det enkelte ark papir skal ses som en problemformulering snarere end en færdig løsning.

"Hos SAP udviklede vi Hana (in-memory-database, red.) med det mål at data ikke må lagres på en disk. Det sagde mange var umuligt, men folk tog udfordringen op, og dermed fik vi et produkt, hvor vi på forhånd ikke kendte svaret på vores problemformulering," eksemplificerer han risikovilligheden med fra sin egen dagligdag.

"I Danmark og især i den offentlige sektor er der ikke særlig stor risikovillighed, og det gør processerne langsommelige. Med færre krav fra starten, så får vi altså bedre og mere tidssvarende løsninger i den sidste ende," lyder rådet fra SAP-direktøren.

Han påpeger samtidigt, at en konkurs i Europa betyder, at man færdig, mens en konkurs i USA derimod er et udtryk for, at man er meget bedre rustet til fremtidige satsninger.

Læs også: Dansk SAP-chef: Sådan skaber vi digital vækst




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere