Danmark klar til historisk it-projekt - men ups, noget mangler

En af Danmarkshistoriens helt store digitaliseringsprojekter, det offentliges store selvbetjeningsprojekt, løber af stablen. Projektet lider dog af én stor og markant mangel, der udløser ærgelse.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Læs også:
Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Kæmpe it-projekt dømt til at slå fejl inden premiere

I morgen ruller en af Danmarkshistoriens største digitaliseringsindsatser nogensinde ud til godt fire millioner danskere.

For første gang skal danskerne for alvor til selvbetjeningstasterne i deres kontakt til det offentlige, når vi skal registrere flytning, ansøge om sundhedskort, EU-sygesikringskort, optagelse i dagtilbud, optagelse i fritidshjem, optagelse i SFO og indskrive vores børn i skolen.

Aftalen mellem regeringen og kommunerne er, at der om et års tid kommer endnu flere selvbetjeningsløsninger på banen.

Alligevel kan danskerne i første omgang glemme alt om at benytte deres mobile enheder som smartphones og tablets, som der dag for dag bliver flere af i de danske hjem.

Det skyldes, at selvbetjeningsløsningerne er afhængige af login med NemID, som endnu ikke findes i en mobilversion til offentlige sites.

Da halvdelen af alle danske familier ifølge Danmarks Statistik ejer en smartphone, og der findes knap fire millioner mobilabonnementer med dataadgang ifølge Erhvervsstyrelsen telestatistik, er det dermed en rigtig pæn slat af danske digitale enheder, der ikke kan logge på Borger.dk og bruge selvbetjeningsløsningerne.

Bare ærgerligt

Hos Kommunernes Landsforening (KL) udtrykker kontorchef Pia Færch fra foreningens kontor for Digitalisering og Borgerbetjening ærgrelse over, at de millionvis af mobile enheder ikke kan blive logget på Borger.dk, når vi nu skal til at selvbetjene os selv.

"Naturligvis er det ærgerligt, for en mobil løsning ville betyde, at endnu flere ville kunne betjene sig selv nemmere, men de fleste folk har jo også adgang til en computer," fortæller Pia Færch.

Hun forklarer, at det offentlige ellers er klar til at tage imod danskerne med den første bølge af selvbetjeningsløsninger, som ifølge kontorchefen i høj grad allerede bliver benyttet i stor stil i dag.

"Vores løsninger fungerer jo allerede, og det viser jo, at målgruppen er klar. Derfor ville det være ærgerligt at sætte udviklingen i stå, så vi også kan få mobilbrugerne med," lyder det fra Pia Færch.

Digitaliseringsstyrelsen, der er ansvarlig for forhandlingerne med bankerne og leverandøreren af NemID, DaniD/Nets, forventer, der kommer en afklaring i starten af december på, hvor det mobile NemID er på vej hen. 

Efter afklaringen - såfremt den peger på, at der ifølge alles forventninger skal udvikles en fremtidig mobil løsning for NemID - pågår derefter selve udviklingsarbejdet og udrulningen. 

Én mulighed for smartphone-brug

Kontorchef Pia Færch fra KL fortæller, at selvom danskerne nu skal til selvbetjeningstasterne, så er der stadig hjælp at hente på de traditionelle måder ved at møde personligt frem, sende kommunen en mail eller ved ringe.

Selv om besparelsespotentialet på i alt omkring en milliard kroner kun bliver indfriet, hvis 80 procent af al relevant kommunikation mellem borgerne og myndighederne sker digitalt, så lukker kommunerne ikke for muligheden for at kontakte kommunen analogt.

"Kommunerne lukker ikke de andre kanaler og vil fortsat stå til rådighed med hjælp og vejledning. Der er ikke planer om at lukke for borgerservice," siger Pia Færch. 

Det vil sige, at du rent faktisk godt kan bruge din smartphone til kontakten med det offentlige. Men kun hvis du bruger den til at ringe med.

Læs også:
Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Kæmpe it-projekt dømt til at slå fejl inden premiere

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse