Lotus forsvinder: Derfor slår IBM top-brand ihjel

Lotus-navnet er stort set fortid hos IBM med lanceringen af Notes 9.0. Læs her, hvorfor Big Blue vil slå et af sine mest kendte varemærker ihjel.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen.

Læs også:
IBM klar med gratis udgave af sin nye Notes

Når IBM fredag åbner for tilmeldinger til sin offentlige beta-version af Notes 9.0, er der sket en del med det velkendte mailsystem.

Blandt andet bliver Notes denne gang markedsført som IBM Notes, og altså uden Lotus-brandet.

Lotus-navnet har ellers klæbet til en lang række af Big Blues software-produkter siden købet af Lotus Development Corporation i 1995 for godt 20 milliarder kroner.

Skal udnytte brandværdi

Faktisk vil it-giganten i fremtiden helt prøve at undgå Lotus-navnet og i stedet bruge sin trebogstavsforkortelse for International Business Machines, når selskabet fremover skal sælge software.

Det skyldes, at IBM-navnet føles stærkere end Lotus-brandet i markedsføringsøjemed.

"Sagen er egentlig meget enkel: IBM er et af verdens største brands, og det vil være åndssvagt, hvis vi ikke drager fordel af det," forklarer Uffe Sørensen, der er europæisk chef for IBM's social business- og collaboration-forretning og altså ansvarlig for Big Blues salg af Notes i Europa.

Udover Notes bliver også produkter som Sametime, Connections og Domino omdøbt, således de kommer til at hedde IBM Sametime, IBM Connections og IBM Domino.

Slut med at bløde gult

Udover det ændrede navn vil IBM Notes-ikonet også skifte farve fra Lotus' gule farve til IBM-blå.

Dermed er det givetvis også slut for de tusindevis af deltagere på IBM's store Lotusphere-konference, der bærer små badges over hjertet, hvor de erklærer, at de "bløder gult" i deres støtte til den snart hedengangne Lotus-produktportefølje.

Og drabet af Lotus-navnet er da heller ikke gået helt stille af sig, da flere forhenværende Lotus-medarbejdere - og kunder ifølge Uffe Sørensen har været utilfredse med navneskiftet.

Han indskyder samtidig, at de utilfredse måske hellere skulle glæde sig over, at mange af Notes' grundlæggende designideer og arkitektur stadig holder ved 20 år efter den første lancering, selvom der ikke er én eneste linje kode tilbage fra dengang.

Så lidt bliver der tilbage af Lotus

Selvom IBM afliver Lotus-brandet med sit nyeste Notes-produkt, og Lotusphere-konferencen skifter navn til IBM Connect, så fastholder it-giganten et lille hjørne af Lotus-produkterne.

Det gælder eksempelvis førnævnte Lotusphere-konference, som dog bliver mere teknisk og nu underlagt IBM Connect-konferencen.

Det gælder også Lotus SmartSuite, som IBM heller ikke skifter navn på i første omgang.

Og det har sin helt naturlige forklaring.

"Vi investerer ikke specielt meget i Lotus SmartSuite, men vi vedligeholder det blot for de tilbageværende kunder," siger Uffe Sørensen.

Han forklarer, at Big Blue på hele sin store portefølje løbende vil kigge på produkter, som skal knyttes tættere til IBM-brandet.

Læs også:
IBM klar med gratis udgave af sin nye Notes

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S