Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen.

Lotus forsvinder: Derfor slår IBM top-brand ihjel

Lotus-navnet er stort set fortid hos IBM med lanceringen af Notes 9.0. Læs her, hvorfor Big Blue vil slå et af sine mest kendte varemærker ihjel.

Læs også:
IBM klar med gratis udgave af sin nye Notes

Når IBM fredag åbner for tilmeldinger til sin offentlige beta-version af Notes 9.0, er der sket en del med det velkendte mailsystem.

Blandt andet bliver Notes denne gang markedsført som IBM Notes, og altså uden Lotus-brandet.

Lotus-navnet har ellers klæbet til en lang række af Big Blues software-produkter siden købet af Lotus Development Corporation i 1995 for godt 20 milliarder kroner.

Skal udnytte brandværdi

Faktisk vil it-giganten i fremtiden helt prøve at undgå Lotus-navnet og i stedet bruge sin trebogstavsforkortelse for International Business Machines, når selskabet fremover skal sælge software.

Det skyldes, at IBM-navnet føles stærkere end Lotus-brandet i markedsføringsøjemed.

"Sagen er egentlig meget enkel: IBM er et af verdens største brands, og det vil være åndssvagt, hvis vi ikke drager fordel af det," forklarer Uffe Sørensen, der er europæisk chef for IBM's social business- og collaboration-forretning og altså ansvarlig for Big Blues salg af Notes i Europa.

Udover Notes bliver også produkter som Sametime, Connections og Domino omdøbt, således de kommer til at hedde IBM Sametime, IBM Connections og IBM Domino.

Slut med at bløde gult

Udover det ændrede navn vil IBM Notes-ikonet også skifte farve fra Lotus' gule farve til IBM-blå.

Dermed er det givetvis også slut for de tusindevis af deltagere på IBM's store Lotusphere-konference, der bærer små badges over hjertet, hvor de erklærer, at de "bløder gult" i deres støtte til den snart hedengangne Lotus-produktportefølje.

Og drabet af Lotus-navnet er da heller ikke gået helt stille af sig, da flere forhenværende Lotus-medarbejdere - og kunder ifølge Uffe Sørensen har været utilfredse med navneskiftet.

Han indskyder samtidig, at de utilfredse måske hellere skulle glæde sig over, at mange af Notes' grundlæggende designideer og arkitektur stadig holder ved 20 år efter den første lancering, selvom der ikke er én eneste linje kode tilbage fra dengang.

Så lidt bliver der tilbage af Lotus

Selvom IBM afliver Lotus-brandet med sit nyeste Notes-produkt, og Lotusphere-konferencen skifter navn til IBM Connect, så fastholder it-giganten et lille hjørne af Lotus-produkterne.

Det gælder eksempelvis førnævnte Lotusphere-konference, som dog bliver mere teknisk og nu underlagt IBM Connect-konferencen.

Det gælder også Lotus SmartSuite, som IBM heller ikke skifter navn på i første omgang.

Og det har sin helt naturlige forklaring.

"Vi investerer ikke specielt meget i Lotus SmartSuite, men vi vedligeholder det blot for de tilbageværende kunder," siger Uffe Sørensen.

Han forklarer, at Big Blue på hele sin store portefølje løbende vil kigge på produkter, som skal knyttes tættere til IBM-brandet.

Læs også:
IBM klar med gratis udgave af sin nye Notes




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere