Lotus forsvinder: Derfor slår IBM top-brand ihjel

Lotus-navnet er stort set fortid hos IBM med lanceringen af Notes 9.0. Læs her, hvorfor Big Blue vil slå et af sine mest kendte varemærker ihjel.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen.

Læs også:
IBM klar med gratis udgave af sin nye Notes

Når IBM fredag åbner for tilmeldinger til sin offentlige beta-version af Notes 9.0, er der sket en del med det velkendte mailsystem.

Blandt andet bliver Notes denne gang markedsført som IBM Notes, og altså uden Lotus-brandet.

Lotus-navnet har ellers klæbet til en lang række af Big Blues software-produkter siden købet af Lotus Development Corporation i 1995 for godt 20 milliarder kroner.

Skal udnytte brandværdi

Faktisk vil it-giganten i fremtiden helt prøve at undgå Lotus-navnet og i stedet bruge sin trebogstavsforkortelse for International Business Machines, når selskabet fremover skal sælge software.

Det skyldes, at IBM-navnet føles stærkere end Lotus-brandet i markedsføringsøjemed.

"Sagen er egentlig meget enkel: IBM er et af verdens største brands, og det vil være åndssvagt, hvis vi ikke drager fordel af det," forklarer Uffe Sørensen, der er europæisk chef for IBM's social business- og collaboration-forretning og altså ansvarlig for Big Blues salg af Notes i Europa.

Udover Notes bliver også produkter som Sametime, Connections og Domino omdøbt, således de kommer til at hedde IBM Sametime, IBM Connections og IBM Domino.

Slut med at bløde gult

Udover det ændrede navn vil IBM Notes-ikonet også skifte farve fra Lotus' gule farve til IBM-blå.

Dermed er det givetvis også slut for de tusindevis af deltagere på IBM's store Lotusphere-konference, der bærer små badges over hjertet, hvor de erklærer, at de "bløder gult" i deres støtte til den snart hedengangne Lotus-produktportefølje.

Og drabet af Lotus-navnet er da heller ikke gået helt stille af sig, da flere forhenværende Lotus-medarbejdere - og kunder ifølge Uffe Sørensen har været utilfredse med navneskiftet.

Han indskyder samtidig, at de utilfredse måske hellere skulle glæde sig over, at mange af Notes' grundlæggende designideer og arkitektur stadig holder ved 20 år efter den første lancering, selvom der ikke er én eneste linje kode tilbage fra dengang.

Så lidt bliver der tilbage af Lotus

Selvom IBM afliver Lotus-brandet med sit nyeste Notes-produkt, og Lotusphere-konferencen skifter navn til IBM Connect, så fastholder it-giganten et lille hjørne af Lotus-produkterne.

Det gælder eksempelvis førnævnte Lotusphere-konference, som dog bliver mere teknisk og nu underlagt IBM Connect-konferencen.

Det gælder også Lotus SmartSuite, som IBM heller ikke skifter navn på i første omgang.

Og det har sin helt naturlige forklaring.

"Vi investerer ikke specielt meget i Lotus SmartSuite, men vi vedligeholder det blot for de tilbageværende kunder," siger Uffe Sørensen.

Han forklarer, at Big Blue på hele sin store portefølje løbende vil kigge på produkter, som skal knyttes tættere til IBM-brandet.

Læs også:
IBM klar med gratis udgave af sin nye Notes

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job