It-ansvarlig: Største nedbrud jeg nogensinde har oplevet

Interview: Bum. 300 servere og Danmarks vigtigste trafikservice gik pludselig i sort. Midt i det hele stod it-ansvarlig William Menzel. Læs hans beretning om det største nedbrud, han nogensinde har oplevet.

Artikel top billede

Når 300 servere, 150 systemer og al strøm pludselig er væk, får du en lang nat.

Det var, hvad Vejdirektoratet oplevede 9. og 10. december.

"Jeg har aldrig oplevet noget lignende i de 15 år, jeg har arbejdet med it-drift," siger William Menzel om oplevelsen.

Han er ansvarlig for den daglige drift af it-infrastruktur og -support og kom på noget af en opgave, da strømmen pludselig var væk.

Et uheld kommer sjældent alene

Alarmen lød søndag aften, hvor strømmen gik i store dele af København.

I sådanne tilfælde tager batterier over, som kan holde godt og vel 45 minutter.

Dernæst skulle en dieselgenerator sætte i gang, som kunne holde batterierne i live, indtil hovedstrømmen fra el-selskabet Dong igen var oppe.

"Et uheld kommer sjældent alene," siger William Menzel og fortsætter:

Ingenting skete

"Dieselgeneratoren skulle ifølge kriseplanen nu sætte ind. Men der skete ingenting. Så da batterierne døde, slukkede alt," siger han.

William Menzel fortæller, at Vejdirektoratet løbende tester den store dieselgenerator, og der har aldrig været problemer med den.

Men da direktoratet stod og havde allermest brug for den, ja så virkede den selvfølgelig ikke.

Derfor gik de 300 servere ud som et lys samt de omkring 150 systemer, der kører på dem.

Vejdirektoratet står blandt andet også for de elektroniske skilte på vejene. De gik over til manuel betjening, så de var noget nær det eneste, der stadig fungerede.

Så faldt korthuset

Tilbage i mørket hos Vejdirektoratet får de fikset dieselgeneratoren.

"Strømmen kommer hurtigt tilbage, men i samme sekund sprænger en række sikringer og syv servere brænder sammen," siger William Menzel.

Derved begyndte et større kriseberedskab søndag aften for at få gang i infrastrukturen igen. Derfor blev der hurtigt indkaldt mandskab for at få styr på sagerne.

I omkring 24 timer arbejde omkring 15 mand på at få Danmarks vigtigste it-trafiksystemer op at køre igen.

Og det hjalp ikke, da Dong trak strømmen igen mandag morgen.

Derfor klarede vi det fantastisk

Selvom det var noget af et nedbrud og skabte en masse problemer, var det ikke ubetinget kedeligt, tilstår William Menzel.

"Jeg tror ikke, vi kommer til at opleve samme situation igen. Det var noget af en omgang. Men jeg må også erkende, at som it-driftmand var det også en utrolig spændende og interessant oplevelse," siger han og fortsætter:

"Det er nok lidt som en brandmand, der ikke helt vil medgive, at han faktisk godt kan lide en stor brand," siger han.

Men på dupperne kom systemerne igen ifølge William Menzel.

"Det var en hård gennemgang, som selvfølgelig helst ikke skulle ske. Men derudover synes jeg, vi klarede det fantastisk. På 24 timer fik vi med hjælp fra vores leverandør Atos det hele op at køre," siger han.

Hvad gør du, når det hele er mørkt?

Den tungeste opgave var at få de syv nedbrændte servere op at køre igen, få styr på specielle procedurer og få skabt orden i de forskellige afhængigheder mellem de mange systemer.

Det kørte efter en konkret kriseplan, som blev iværksat, da alarmen lød. Så det var på trods af den store opgave nogenlunde lige til.

Hos Vejdirektoratet har man lært meget af nedbruddet, særlig en ting fremhæver William Menzel.

"Alle har jo kriseberedskab og planer, når sådan noget her sker. Men når strømmen pludselig er helt væk og ikke kommer igen, får man nogle mere lavpraktiske problemer. Hvad gør du, når alt er mørkt, hvordan lader du din mobil op, er der nok lommelygter og hvad med elektronisk adgangssikring?" siger han.

"Det er svært at forberede sig på alt, så vi har lært meget af nedbruddet. Men alt i alt en udfordrende og spændende oplevelse, som vi er stolte over, vi fik håndteret," siger han afsluttende.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil