Her er fremtidsplanerne for HTML5: Sådan skal det udvikles

World Wide Web Consortium har netop nået vigtig milepæl i udviklingen af HTML5. Nu venter næste skridt.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Specifikationen af HTML5 er "funktionskomplet" og World Wide Web Consortium (W3C) lægger nu frem, hvilke forbedringer der er i horisonten.

W3C har offentligjort funktionskomplette versioner af specifikationerne af HTML5 og Canvas 2D Context.

Organisationen arbejder videre med forbedringer, der kan dukke op i HTML 5.1 og Canvas 2D Context Level 2, som blev offentliggjort i et tidligt udkast mandag.

Af forbedringer, der overvejes til HTML 5.1, men som ikke nødvendigvis beskrives i det første udkast, kan nævnes:

- Bedre videoundertekstning og hurtigere søgetid.

 - Bedre håndtering af formularer heriblandt inputtilstande og automatisk udfyldning.

- Stavekontrol.

- Bedre tilgængelighed for billeder.

- Stærkere iframes til indlejring af dokumenter

Sigter mod skærme med høj opløsning

En af hensigterne med Level 2 af specifikationen af 2D Context til elementet Canvas er at få det til at fungere bedre på skærme med høj opløsning.

W3C sigter efter at have HTML 5.1 færdig som en officiel "W3C-anbefaling" i 2016.

Der er endnu ikke sat nogen dato for, hvornår Canvas 2D Context Level 2 skal være færdig.

HTML5 forventes dog at blive ophøjet til W3C-anbefaling i 2014.

Canvas 2D Context vil måske blive officiel allerede i 2013.

Et vedblivende problem ved HTML5 er manglen på et standard video-codec, da W3C endnu ikke har fundet et, der imødekommer organisationens krav om, at der ikke skal betales royalties.

Organisationen har overvejet codecs såsom H.264 og Googles VP8, som ifølge Google er fri for royalties.

H.264 administreres af patentpulje-administratoren MPEG LA.

"I mit perspektiv ville det være ønskeligt for MPEG LA at gøre patenter relateret til H.264 tilgængelige på et royalty-frit grundlag," udtaler direktør for W3C, Jeff Jaffe. MPEG LA tilbyder kun H.264 royalty-frit under visse omstændigheder.

At HTML5 nu er funktionskomplet, ses af mange som en vigtig milepæl med hensyn til at fremme webplatformen, bemærker analytiker Al Hilwa fra IDC.

Han henviser dog til mobile enheder og mobil-apps som en udfordring for HTML5.

"Native platforme vil fortsat være dominerende til de mest komplekse apps, der gerne skal drage nytte af de nyeste hardwarefunktioner eller hvor ydeevnen er topprioritet," forklarer han.

"HTML5 vil dog blive udbredt blandt en bred vifte af andre apps, der ikke har sådanne krav."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil