Afstemning: Skal Nokia sadle om og satse på Android?

Nokia har satset alt på Windows Phone. Bør selskabet begynde at lave telefoner med Android?

Artikel top billede

Foto: Mikkel William Nielsen (Foto: Mikkel William Nielsen)

Læs også:

Nokias fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet

Denne smartphone-producent fik lammetæv i 2012

Her er en situation, der kalder på handling:

1) Nokias fald fra tinderne er en realitet.

For nylig viste en opgørelse fra Gartner, at Nokia på smartphone-markedet faldt fra en tredjeplads i andet kvartal 2012 til en syvendeplads i tredje kvartal. Nokia fik kort sagt lammetæv i 2012

2) Nokia satser på Windows Phone som platform, men Windows Phone har det også svært og ejer kun et par procent af markedet. Samtidig bliver Android bare mere og mere dominerende.

Den situation leder naturligvis til spørgsmålet, om Nokia burde sadle om og satse på Android?

Derfor valgte Nokia Windows Phone

Da Computerworld mødte Nokia-topchef Stephen Elop i Danmark i november, stillede vi ham følgende spørgsmål:

Hvis du kunne skrue tiden tilbage med et par år, hvorfor ville du så ikke vælge Android?

"Grunden til, at vi ikke valgte Android for to år siden - og grunden til at vi selv ikke med bagklogskabens fordel ville have valgt Android - er et ord: Differentiering."

"Vi mente og var bekymrede for, at hvis vi valgte Android, så ville vores muligheder for differentiering og for virkelig at skille os ud hurtigt nok, være meget, meget ringe," svarede Stephen Elop blandt andet.

Er det tid til at overveje Android?

Nu er han så igen blevet bedt stillet spørgsmålet. Denne gang er spørgeren den spanske avis El Pais og spørgsmålet lyder slet og ret, om han kan afvise, at Nokia kommer med en Android-telefon?

Stephen Elops svarer florerer nu på alverdens medier, fordi han åbner en dør på klem for, at det rent faktisk kan komme på tale.

Stephen Elop forklarer til den spanske avis, at Nokia i den nuværende krig mellem økosystemer kæmper med Windows Phone. Med Google translate som den lille hjælper følger her resten af svaret:

"Men vi overvejer altid, hvordan udviklingen vil være, hvad vil HTML5 komme til at betyde, Android... HTML5 kan gøre platformen i sig selv - om det så er Android, Windows Phone eller en anden - mindre vigtig i fremtiden, men det er for tidligt at sige."

"I dag satser vi på og er tilfredse med Microsoft, men alting er muligt."

Hvad mener du?

Afstemningen er nu slut - se resultatet her.  

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil