Artikel top billede

Offentligt it-system til 200 mio. flopper - udløser ikke forventet besparelse

Nyt offentligt it-system til flere hundrede millioner kroner skulle udløse stor besparelse. Men systemet lever langt fra op til forventningerne. Også driften bliver langt dyrere end forventet.

Læs også:
Kikset dansk it-projekt til 200 millioner kan koste hoveder

Stor it-satsning skal hjælpe syge danskere

Sundhedsstyrelsens it-system Dahlia lever ikke op til forventningerne. Sådan lyder konklusionen i en redegørelse fra revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte.

"Realiseringen af årsværksbesparelser som følge af implementeringen af DAHLIA lever ikke op til det forventede niveau," beskriver Deloitte realiteterne i redegørelsen.

Drømmescenariet var at opnå en årsværksbesparelse på 46 årsværk.

Men Deloitte kan kun identificere en besparelse på 9,5 årsværk. Dermed er der skudt 36,5 årsværk forkert.

Samtidig skrider de fremtidlige driftsomkostninger i forhold til forventningerne.

Driftsomkostningerne skrider

It-systemet, der oprindelig kommer fra den tidligere Lægemiddelstyrelse, formår heller ikke at overholde de tiltænkte driftsomkostninger.

"De fremadrettede driftsomkostninger forventes at ligge ved omkring en million kroner højere årligt end forudsat i den opdaterede businesscase fra september 2010," skriver Deloitte.

Et lyspunkt i redegørelsen er dog, at udviklingsbudgettet overholdes.

"Opgørelsen viser, at udviklingsomkostningerne ved DAHLIA kan opgøres til 188,5 millioner kroner, hvilket er 15,2 millioner kroner lavere end forudsat i businesscasen,"

System giver tekniske udfordringer

It-systemet betjener blandt andet medicinalindustrien, når den mod gebyrbetaling skal have godkendt medicin.

Computerworld har tidligere beskrevet, at it-systemet også indeholder mangler og lappeløsninger, der medfører, at brugerne af systemet må udføre manuelt arbejde.

Ifølge redegørelsen fra Deloitte drejer det sig om sags oprettelse, scanning af materiale og indtastning af data i systemet, manuel kontrol og manuel udsendelse af kvitteringsbreve, gebyropkrævning og manuel oprettelse af dokumenter fra skabeloner.

Derudover er der også problemer med systemets stabilitet.

Oprindelig leverandør skrottet

Det var IBM, der vandt udbuddet i april 2008, og it-systemet blev taget i brug den 6. december 2010.

Dele af den oprindelige kontrakt blev fjernet fra IBM, og blev i stedet overtaget af andre leverandører.

I august valgte Lægemiddelstyrelsen i midlertidig at ophæve IBM-kontrakten omkring driften af it-systemet.

KMD vandt det nye udbud, og overtog derefter det endelige driftsansvar i sommeren 2012.

Computerworld vil gerne have svar på, hvad den manglende besparelse betyder for Sundhedsstyrelsen, men styrelsen afviser at udtale sig.

Læs også:
Kikset dansk it-projekt til 200 millioner kan koste hoveder

Stor it-satsning skal hjælpe syge danskere




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere