Nye regler i App Store skal sætte en stopper for snydere

Som udvikler vil man ikke længere kunne udskifte sin apps skærmbilleder uden at indsende en opdatering til godkendelse hos Apple.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Apple har opdateret sine regler for App Store.

Det sker med henblik på at forhindre svindlere i at ændre de skærmbilleder, der vises sammen med beskrivelsen af deres app, efter Apple har givet sin godkendelse.

Hvis en udvikler ønsker at udskifte de skærmbilleder, der repræsenterer en app, skal denne ændring fremover godkendes af Apple som en opdatering.

"Fra og med 9. januar vil skærmbilleder tilknyttet en app være låst i iTunes Connect, når den givne app er blevet godkendt. Nye skærmbilleder kan uploades, når du indsender kode til en opdatering af en eksisterende app eller en ny app," hedder det i en meddelelse fra Apple til selskabets udviklere.

Muligt at oploade skærmbilleder

Tidligere har svindlere kunnet uploade skærmbilleder, der kunne gå igennem Apples godkendelse, for blot efterfølgende at bytte dem ud med skærmbilleder fra andre populære apps for på den måde at lokke brugere til på falsk grundlag.

Et eksempel på dette svindelnummer er den uofficielle Pokemon Yellow-app, der dukkede op i App Store i februar i fjor.

Dens udviklere fik app'en godkendt af Apple ved i første omgang at bruge et sæt af deres egne skærmbilleder, som efterfølgende blev byttet ud med skærmbilleder fra Nintendos officielle spil for at narre brugere til at købe deres app.

Denne app blev købt af tusindvis af kunder, men den crashede altid med det samme, når man forsøgte at åbne den.

Apple fjernede app'en fra App Store, da den steg helt til tops på listerne over betalte apps, men da havde mange mennesker allerede brugt penge på den.

Derfor vil Apples nye regler være betryggende for kunder, der før er blevet narret til at købe en app, der ikke var, hvad den gav sig ud for at være.

Uskyldige udviklere, der blot ønsker at ændre et skærmbillede uden at gennemgå hele opdateringsprocessen, vil nok ikke synes lige så godt om de nye regler.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S