Blandt de værste i verden: Det vælter ud med malware fra Danmark

Danmark er blandt de værste lande i verden, når det gælder udsendelse af malware, viser ny rapport.

Artikel top billede

Læs også: Derfor er din it-sikkerhed så elendig: Danmark ligger i bund

Danmark er blandt verdens allerværste lande, når det gælder udsendelse af malware.

Ifølge Ciscos nye rapport om sikkerhedstruslerne på nettet, er USA og Rusland de eneste lande i verden, der udsender mere malware end Danmark.

Cisco bygger tallene på måling af hvor de websider, der udsender malware, bliver hostet.

Ifølge Cisco-rapporten bliver 33,14 procent af malwaren udsendt fra servere i USA, mens russiske servere står bag 9,79 procent af den udsendte malware.

Så meget malware kommer fra Danmark

Danske servere står bag udsendelsen af 9,55 procent af den udsendte malware, mens Sverige står for 9,27 procent og Kina, der ellers har ligget højt på listen, nu står bag blot 5,65 procent af den udsendte malware.

Cisco skriver i rapporten, at Danmark og Sveriges høje placeringer ikke mindst skyldes stærkt øget brug af sociale medier og underholdningssites.

Rapporten viser desuden, at angreb på sårbarheder næsten udelukkende rettes mod Java, som hackerne har ret stor succes med at ramme.

Java ramt hårdt

Hele 87 procent af det samlede antal exploits bliver rettet mod Java.

"Mere end tre milliarder devices kører Java, så teknologien udgør en klar vej for hackere, der ønsker at sprede deres angreb på mange platforme," skriver Cisco i rapporten.

På anden og tredje-pladsen over teknologier, som hackerne især har kig på, finder vi pdf og Flash, der dog ligger meget lavt sammenlignet med Java.

Også Android står for skud. Omfanget af Android-malware er vokset "betragteligt" mere end nogen som helst anden form for malware, hedder det.

Dog udgør omfanget af mobil-malware fortsat blot en meget lille del af det samlede malware-omfang i verden.

Læs også:

Java-problem: Disse spørgsmål vil Oracle Danmark ikke svare på.

Overblik: Så voldsomt blev vi ramt af sikkerhedshullet i Java.

Oracle: Vi vil fortsat installere crapware sammen med Java.

Ny sårbarhed spøger i Java.

Efter Java-hullet: Du kan stadig ikke vide dig sikker.

Hacker sælger nyt Java-hul for 28.000 kroner.

Java-hul og snedige mails udnyttes af spionage-netværk.

Capgemini Danmark A/S

AI Data Architect

Københavnsområdet

Green Power Denmark

It-chef med udviklingsfokus

Københavnsområdet

AGITO Medical A/S

IT Operations Lead

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Erik Ebert som Country Manager. Han skal især beskæftige sig med udvidelsen af Pentos til Danmark og Norden. Det kræver bl.a. etablering af et lokalt leverance team og SAP Partnerskab. Han kommer fra en stilling som Senior Director hos Effective People. Han har tidligere beskæftiget sig med HR systemer baseret på SAP SuccessFactors hos en række danske større og mellemstore virksomheder. Nyt job

Erik Ebert

Pentos

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job