TDC presses af erhvervskunder - her er selskabets store udfordring

TDC taber omsætning på en lang række vigtige områder. De vigtige erhvervskunder har fået øjnene op for, at de betaler for høj pris, mener analytiker. Men TDC har noget, som ingen af rivalerne har.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC har netop offentliggjort selskabets regnskab for 2012, og det viser, at priskrigen er flyttet fra privat til erhverv.

Den danske telegigant taber især omsætning på mobilområdet, der er faldet med næsten 10 procent. 

Både TDC Privat og TDC Erhverv faldt i omsætning.

Privat-området faldt fra 4,2 milliarder kroner til 3,8 milliarder kroner, mens TDC Erhverv faldt fra 2,5 milliarder til 2,1 milliarder kroner. 

Men det er faktisk ikke helt dårligt, mener aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank. 

"Der er både nogle gode og dårlige nyheder i regnskabet. I privatmarkedet ser det ud til, at mobilpriskrigen i Danmark er bremset lidt op. TDC og andre teleselskaber ser ikke ud til at bløde så kraftigt på det parameter længere," siger Morten Imsgard.  

"Til gengæld ser det ud til, at TDC's erhvervskunder har fået øjnene op for, at de muligvis betaler en for høj pris for de ydelser, de får i et TDC Erhvervs-abonnement." 

Udfordring for 2013

Det er særligt dette område, der bliver en udfordring for TDC i 2013. 

"Det vil være noget af det, som TDC skal slås med igennem 2013. En erhvervsdivision, som kommer under pres, fordi kunderne vil have lavere priser," siger Morten Imsgard

Men det sunde resultat, som regnskabet alligevel viser, må især tilskrives TDC's pakkeprodukter, mener analytikeren. 

"TDC har en massiv konkurrencefordel i sine samlede løsninger, hvor selskabet kan trække på de forskellige enheder. Vi vil i langt højere grad se, at TDC forsøger at sælge den samlede kommunikations- og tv-løsning til husstanden end på, at TDC konkurrerer på de enkelte produkter," siger Morten Imsgard. 

Samlet resultat

TDC skriver i regnskabet, at faldet på mobilområdet primært skyldes de fortsatte "nedsættelser af regulerede mobiltermineringspriser (MTR) for tale og sms, der gradvist er indført i de seneste år."

Desuden havde EU-reguleringen af roaming, der blev ændret 1. juli, også en negativ indvirkning på TDC's omsætning på mobil-området.  

Andre områder som også oplevede fald i omsætning er Fastnettelefoni og Internet og netværk. 

Her faldt Fastnettelefoni med ni procent fra lidt over fire milliarder kroner til 3,7 milliarder kroner.

Internet og netværk oplevede et mindre fald i omsætning på omkring tre procent, fra 5,3 milliarder kroner til 5,1 milliarder kroner.

Indtjening før skat (EBITDA) blev på 10,3 milliarder kroner.

Det samlede omsætningsresultat ramte 26 milliarder kroner og levede derved op til 2011-forventningerne på mellem 26 - 26,5 milliarder kroner.

De eneste områder der steg i vækst i 2011 er Tv, Terminaludstyr og TDC Nordic.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S