Ramt igen og igen: Så slemt var det store EPJ-nedbrud

Se hvordan det vigtige EPJ-system i dansk region gik ned igen og igen. Og få en mulig forklaring på problemet.

Artikel top billede

Læs også: Ukendt it-fejl sender stort dansk EPJ-system til tælling.

Det store EPJ-nedbrud i Region Midtjylland begyndte ifølge en statusrapport underskrevet af Niels Henrik Petersen og Region Midtjyllands it-driftschef Peter Bruun Nielsen som følge af en opgradering natten til søndag 3. februar.

Her blev MidtEPJ opgraderet og samtidigt flyttet til nye maskiner, mens der også foregik andre opgraderinger af blandt andet Java-softwaren og Websphere-applikationsserveren

Opgraderingerne og flytningen førte til, at en ud af seks parallelt kørende EPJ-instanser gik i sort.

Derfor oplevede op mod 20.000 kliniske medarbejdere på regionens hospitaler periodisk lange svartider og perioder, hvor de slet ikke kunne komme på EPJ-systemet.

Logon-svartiderne lå mandag i gennemsnit på mellem 50 sekunder og fire minutter.

Helt ned i en halv time

Tirsdag var situationen nogenlunde den samme, og her gik systemet oven i købet helt ned i en halv time omkring middag i forbindelse med en genstart af serverne, indtil systemet stabiliserede sig ved 19-tiden.

Den stabile drift fortsatte om onsdagen, hvor der ifølge statusrapporten fra regionens it-driftschef Peter Bruun Nielsen kun var få problemer på trods af, at en EPJ-instans blev fanget i den automatiske overvågning, da gik i en "usund tilstand" lidt over middag og straks blev taget ud af driften.

I går torsdag blev flere EPJ-instanser ramt, hvilket igen gav nogle brugere lange logon- og svartider.

"De fleste brugere mærkede dog ikke noget til problemerne," hedder det i statusrapporten vedrørende torsdagens drift.

Læs også: Ukendt it-fejl sender stort dansk EPJ-system til tælling.

Mulig forklaring: Derfor gik det så galt

Måske for mange ting i luften

I dag, fredag, er systemerne tilbage i nogenlunde god form, mens regionens it-folk arbejder fortsat på at finde forklaringen på, at det kunne gå så galt.

"Vi havde på forhånd drøftet, om vi gjorde for mange ting på én gang med udskiftning af servere plus opgraderinger af både EPJ-system og applikationsservere, og der vurderede vi ikke, at risikoen var så høj," siger Niels Henrik Petersen, regionens områdeleder for EPJ.

Han fortæller, at regionen reelt godt kunne have adskilt server- og applikationsopgraderingerne fra hinanden, men på grund af en stram deadline og en tro på et lav-risiko-projekt skete det altså ikke.

Deadlinen skyldtes opsætningen af kommunikation mellem regionen og den kommunale hjemmepleje, mens projektet blev bedømt til at være lav-risiko, fordi regionen siden december har kørt med det opgraderede EPJ-system i et testmiljø, som blandt andet har været igennem flere belastningstests.

"Lige nu opretholder vi meget højt beredskab, mens vi også bruger meget tid på at finde fejlen," lyder det fra Niels Henrik Petersen.

Han kan på nuværende tidspunkt ikke sige noget om, hvor lang tid fejlsøgningen vil tage.

Læs også: Ukendt it-fejl sender stort dansk EPJ-system til tælling.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S