Her er de bedste og de værste danske internetudbydere

Én dansk virksomhed stikker af fra konkurrenterne, når det drejer sig om kundetilfredshed. Læs her, hvad kunderne mener om deres internetudbydere.

Artikel top billede

Læs også:

Danskerne: Her er den bedste mobilbank

Er du kunde? Her er Danmarks ringeste mobilselskab

Fiberbranchens produkt- og markedsføringsselskab, Waoo, løber med alle roserne i kundetilfredsundersøgelsen BrancheIndex Internet 2013.

I alle undersøgelsens punkter slår Waoo telebranchens helt tunge drenge, når det drejer sig om kundernes vurdering af virksomhedernes hastighed, stabilitet, loyalitet og vurdering af image.

"Undersøgelsen viser, at kunderne hos Waoo! vurderer selskabet til at have det bedste image [...] I bunden af listen finder man Telenor Bredbånd, som har overtaget sidstepladsen fra Telia," skriver Loyalty Group i en pressemeddelelse.

Ifølge konsulenthuset Loyalty Group, der står bag undersøgelsen, er tallene baseret på 2.800 respondenter.

På næste side kan du læse mere om metoden, der er brugt i undersøgelsen.

Her er kunderne tilfredse med bredbåndshastigheden

Målt på tilfredsheden med hastigheden på kundernes internetforbindelse stikker Waoo af fra konkurrenterne.

Hvorimod bundholdene i undersøgelsen er tre af telebranchens allerstørste, henholdsvis Telenor, TDC og Telia.


Spørgsmålet til respondenterne lød: Jeg er tilfreds med hastigheden på min internetforbindelse.

Tabellen er illustreret ud fra indeks 0-100, omregnet fra en 1-7 svarskala. Hvor 1 er meget uenig og 7 er meget enig)

Ifølge Loyalty Group scorer Waoo højt på grund af virksomhedens teknologi.

"Når det gælder hastighed, så har Waoo! en naturlig fordel i forhold til de fleste andre internetudbydere, da de leverer internet via fibernet," skriver Mikkel Korntved, der er seniorrådgiver for Loyalty Group.

Telebranchens loyalitet er i bund

Undersøgelsen viser ydermere, at kunderne har lav loyalitet overfor telebranchen.


Mikkel Korntved fremhæver, at det kræver god service, og at reel markedsføring er udslagsgivende, når det drejer sig om at score højt på kundeloyalitet.

"Det er lige så vigtigt at yde en god service, og at kunderne oplever, at deres internetudbyder holder, hvad de lover." skriver Mikkel Korntved.

Telebranchens 'op til' markedsføring fremhæves særligt som et parameter.

"De andre udbydere på markedet markedsfører sig med en "op til" hastighed. Når kunderne så ikke oplever en hastighed i nærheden af den reklamerede "op til" hastighed, så skabes der et negativt mismatch mellem kundernes forventninger og det internetudbyderne lover."

Sådan er undersøgelsen foretaget

Kundetilfredshedsundersøgelsen er foretaget i december 2012 via et webbaseret spørgeskema.

"2.800 privatkunder har deltaget i BrancheIndex Internet 2013 og vurderet deres internetudbyder på centrale områder som service, produkter og markedsføring," skriver Loyalty Group omkring sin undersøgelse.

Ifølge Loyalty Group har 2.613 af respondenterne svaret, at de benytter sig af ADSL, kabelnet eller fiber, og 187 har svaret, at de benytter mobilt bredbånd.

Hvem har I sendt undersøgelsen til?

"Undersøgelsen er baseret på panel med 140.000 nordiske personer, herunder 80.000 danskere." svarer Lars Jepsen, der er researchchef ved Loyalty Group.

Hvordan har man kunne tilslutte sig panelet?

"Det har man kunne tilslutte sig gennem en række rekrutteringer, som vi har gennemført over de sidste 10 år." siger Lars Jepsen.

Hvem betaler for undersøgelsen?

"Det gør vi selv. Undersøgelsen er lavet på eget initiativ for at skabe et grundlag for vores rådgivningsarbejde," udtaler han til Computerworld. 

Læs også:

Danskerne: Her er den bedste mobilbank

Er du kunde? Her er Danmarks ringeste mobilselskab

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S