Danske ledige rammes af hårdt pressede it-systemer

Danmarks største fagforening og A-kasse kæmper med it-systemer, der sender arbejdsløse medlemmer ud i mørket.

Artikel top billede

Læs også:
Danske webshops loader alt for langsomt

Så dårlige svartider har de offentlige hjemmesider

Fagforeningen og A-kassen 3F har gevaldige problemer med at servicere de medlemmer, der skal indrapporterer oplysninger i forbindelse med dagpenge, som i dag foregår digitalt.

I praksis betyder det, at mange brugere er blevet smidt af systemet uden mulighed for at indtaste de dagpengeudløsende oplysninger.

Og 3F indrømmer, at alt ikke har fungeret efter bogen.

Plaget af uheld

"Vi har været hårdt plaget af svartidsproblemer, senest i de to forgangne indberetningsperioder," fortæller Michael Olsen, der er it-chef i 3F.

"Det skyldes blandt andet, at vores SAN (storage area network, red.) har været overbelastet. Derfor har vi om-konfigureret nogle porte for at fordele belastningen mere jævnt. Vores CRM-system, der består af fem virtuelle servere, har også været overbelastede på grund af konfigurationsfejl," fortæller han.

It-afdelingen har i de sidste uger været i fuld sving med at rette til, og det skulle ifølge it-chefen give en markant reduktion i belastningen af systemerne.

Hvor lange har svartiderne været?

"Når der kommer et vist pres på systemerne, så er der ingen, der kan få noget igennem. Derfor har der været svartider, der har været superhurtige, mens andre har ventet længe afhængigt af, hvornår de har været logget på."

Det er ikke første gang, at 3F har problemer med at servicere sine medlemmer, der modtager dagpenge.

"Vi har både været ramt af et hacker-angreb, og i forbindelse med et skybrud fik vi vand i kælderen, som gjorde, at dele af vores servere ikke kørte," siger Michael Olsen.

Ligeledes har der været problemer med en ekstern hosting-leverandør, der ikke kunne levere varen.

Så I erkender, at der har været problemer med it-systemerne til indberetning?

"Ja. Vores brugere har været hårdt ramt," siger it-chefen.

Helt ny løsning på trapperne

Mens der lappes på den eksisterende løsningen, ser 3F frem til, at der kommer et helt nyt system, som skal implementeres i løbet af de kommende måneder.

"Vi har udviklet et helt nyt A-kassesystem sammen med to andre A-kasser, som vi i øjeblikket tester."

Systemer, der forventes at blive implementeret omkring påske, er ikke udviklet med henblik på at gøre transaktionerne hurtigere, men med brugervenligheden i fokus.

"Vi skifter fra en IBM-mainframe til en .NET-platform. Brugerpropper bliver forhåbentlig også historie i forbindelse med implementeringen," siger Michael Olsen.

Læs også:
Danske webshops loader alt for langsomt

Så dårlige svartider har de offentlige hjemmesider

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S