Så dårlige svartider har de offentlige hjemmesider

Danske borgere skal vente længere og længere for at få svar, når de klikker ind på offentlige hjemmesider.

Artikel top billede

Statsministeriets hjemmeside scorer i Digicures performance-måling lavest af alle ministeriernes hjemmesider.

Læs også:

Sådan sparer det offentlige kassen på webdesign

To sekunder er normalt grænsen, når internetbrugere skal vurdere, om en hjemmeside har en hurtig eller langsom svartid.

Den grænse overskrides af 11 ud af 20 danske ministerier.

Det viser en måling, som analysevirksomheden Digicure har foretaget. Det gjorde de også sidste år, og i dag er ventetiden på ministeriernes hjemmesider blevet 58 procent længere.

Bedst ser det ud hos Skatteministeriet (0,84 sekunder), og Økonomi- og indenrigsministeriet (0,85) og hos Justitsministeriet (0,92), som alle svarer på under et sekund.

Værst står det til hos Udenrigsministeriet, hvor man må vente i hele 6,33 sekunder, før hjemmesiden bliver vist. Også Ministeriet for Børn og Undervisning (5,70 sekunder) og Forsvarsministeriet (4,46 sekunder) ligger langt fra et acceptabelt niveau, mener man hos Digicure.

"Ingen internetbrugere kan lide at vente ret længe på, at en hjemmeside bliver synlig i browseren. Mere end to sekunder på nettet føles som lang tid og opleves som dårlig betjening og giver bagslag i form af dårligere omdømme og utilfredse borgere, som i stedet skal betjenes ad andre og mere omkostningstunge kanaler," siger Jesper Helbrandt fra Digicure.

Borgerne venter for længe

Analysevirksomheden peger på, at der er stort potentiale for forbedring, når mere end hvert andet ministeriums hjemmeside lader borgerne vente for længe.

"Digital selvbetjening er mantraet i den offentlige sektor. Men når over halvdelen af siderne er så lang tid om at svare, mister borgerne tålmodigheden. Det slider på ministeriernes image, ligesom ministerierne risikerer, at flere borgere i stedet ringer eller mailer og dermed giver merarbejde til ministeriets ansatte," mener Jesper Helbrandt.

En tilsvarende måling i 2011 viste en gennemsnitlig svartid på 1,55 sekunder på tværs af alle ministerier. Nu er gennemsnittet øget til 2,45 sekunder.

"Man skal løbende holde øje med sin hjemmesides performance på nettet i takt med, at der kommer nyt indhold, billeder, ændringer i opsætning eller hvis en hjemmeside begynder at få flere besøgende. Hjemmesider er dynamiske og ændrer sig hele tiden," siger Jesper Helbrandt.

Så lang ventetid accepterer Google

Selv små udsving påvirker trafikken på en hjemmeside. 

For eksempel har Google erfaret, at hvis søgemaskinen forlængede sin svartid med 0,4 sekunder for at kunne vise flere søgeresultater per side, ville det føre til 20 procent mindre trafik. 

Derfor viser Google fortsat kun 10 søgeresultater per side for ikke at miste besøgende, forklarer Jesper Helbrandt.

Han anbefaler, at ministerierne ikke kun koncentrerer sig om sidernes udseende og indhold, men også om hvor godt siderne er optimeret, så svartiderne ikke bliver unødvendigt lange. 

Udover svartidsmålingen har Digicure gennemført en såkaldt X-ray performancemåling af ministeriernes forsider. 

Af den fremgår det, at såvel Økonomi- og Indenrigsministeriets og Statsministeriets hjemmesider har det største forbedringspotentiale. Deres performance-score er nemlig blot henholdsvis 44 og 47 point ud af 100 mulige. 

Forsiden får mest opmærksomhed

Performancemålingen udtrykker med et tal, hvor godt forsiden på en hjemmeside er optimeret i forhold til svartider og den båndbredde, siden lægger beslag på. 

Forsiden er oftest den del af et website, der får størst opmærksomhed og derfor er optimeret bedst. Derfor er performance ofte dårligere, når man bevæger sig ind på websitets undersider, forklarer Jesper Helbrandt.

"Ved at forbedre performance kan ministerierne både blive hurtigere og lægge beslag på mindre båndbredde, hvilket er vigtigt i forhold til hvor mange besøgende, der kan betjenes samtidigt og hvor meget plads, hjemmesiden optager på ministeriets servere," siger han.

Læs også:

Sådan sparer det offentlige kassen på webdesign

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    G. Tscherning A/S

    IT & Digitaliseringsansvarlig

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S