Så dårlige svartider har de offentlige hjemmesider

Danske borgere skal vente længere og længere for at få svar, når de klikker ind på offentlige hjemmesider.

Artikel top billede

Statsministeriets hjemmeside scorer i Digicures performance-måling lavest af alle ministeriernes hjemmesider.

Læs også:

Sådan sparer det offentlige kassen på webdesign

To sekunder er normalt grænsen, når internetbrugere skal vurdere, om en hjemmeside har en hurtig eller langsom svartid.

Den grænse overskrides af 11 ud af 20 danske ministerier.

Det viser en måling, som analysevirksomheden Digicure har foretaget. Det gjorde de også sidste år, og i dag er ventetiden på ministeriernes hjemmesider blevet 58 procent længere.

Bedst ser det ud hos Skatteministeriet (0,84 sekunder), og Økonomi- og indenrigsministeriet (0,85) og hos Justitsministeriet (0,92), som alle svarer på under et sekund.

Værst står det til hos Udenrigsministeriet, hvor man må vente i hele 6,33 sekunder, før hjemmesiden bliver vist. Også Ministeriet for Børn og Undervisning (5,70 sekunder) og Forsvarsministeriet (4,46 sekunder) ligger langt fra et acceptabelt niveau, mener man hos Digicure.

"Ingen internetbrugere kan lide at vente ret længe på, at en hjemmeside bliver synlig i browseren. Mere end to sekunder på nettet føles som lang tid og opleves som dårlig betjening og giver bagslag i form af dårligere omdømme og utilfredse borgere, som i stedet skal betjenes ad andre og mere omkostningstunge kanaler," siger Jesper Helbrandt fra Digicure.

Borgerne venter for længe

Analysevirksomheden peger på, at der er stort potentiale for forbedring, når mere end hvert andet ministeriums hjemmeside lader borgerne vente for længe.

"Digital selvbetjening er mantraet i den offentlige sektor. Men når over halvdelen af siderne er så lang tid om at svare, mister borgerne tålmodigheden. Det slider på ministeriernes image, ligesom ministerierne risikerer, at flere borgere i stedet ringer eller mailer og dermed giver merarbejde til ministeriets ansatte," mener Jesper Helbrandt.

En tilsvarende måling i 2011 viste en gennemsnitlig svartid på 1,55 sekunder på tværs af alle ministerier. Nu er gennemsnittet øget til 2,45 sekunder.

"Man skal løbende holde øje med sin hjemmesides performance på nettet i takt med, at der kommer nyt indhold, billeder, ændringer i opsætning eller hvis en hjemmeside begynder at få flere besøgende. Hjemmesider er dynamiske og ændrer sig hele tiden," siger Jesper Helbrandt.

Så lang ventetid accepterer Google

Selv små udsving påvirker trafikken på en hjemmeside. 

For eksempel har Google erfaret, at hvis søgemaskinen forlængede sin svartid med 0,4 sekunder for at kunne vise flere søgeresultater per side, ville det føre til 20 procent mindre trafik. 

Derfor viser Google fortsat kun 10 søgeresultater per side for ikke at miste besøgende, forklarer Jesper Helbrandt.

Han anbefaler, at ministerierne ikke kun koncentrerer sig om sidernes udseende og indhold, men også om hvor godt siderne er optimeret, så svartiderne ikke bliver unødvendigt lange. 

Udover svartidsmålingen har Digicure gennemført en såkaldt X-ray performancemåling af ministeriernes forsider. 

Af den fremgår det, at såvel Økonomi- og Indenrigsministeriets og Statsministeriets hjemmesider har det største forbedringspotentiale. Deres performance-score er nemlig blot henholdsvis 44 og 47 point ud af 100 mulige. 

Forsiden får mest opmærksomhed

Performancemålingen udtrykker med et tal, hvor godt forsiden på en hjemmeside er optimeret i forhold til svartider og den båndbredde, siden lægger beslag på. 

Forsiden er oftest den del af et website, der får størst opmærksomhed og derfor er optimeret bedst. Derfor er performance ofte dårligere, når man bevæger sig ind på websitets undersider, forklarer Jesper Helbrandt.

"Ved at forbedre performance kan ministerierne både blive hurtigere og lægge beslag på mindre båndbredde, hvilket er vigtigt i forhold til hvor mange besøgende, der kan betjenes samtidigt og hvor meget plads, hjemmesiden optager på ministeriets servere," siger han.

Læs også:

Sådan sparer det offentlige kassen på webdesign

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car