Foto: iStock.

Sådan vil Nykredit spare kassen og papiret væk

Hos Nykredit er der store ambitioner om at spare papiradministrationen væk med en række helt nye og kommende it-værktøjer, der skal gøre kunderne fuldblods-digitale.

Hos finansinstituttet Nykredit hedder det magiske tal 90, når bankens it-direktør, Lars Mathiesen, taler om digitalisering.

90 er den procentdel af kunderne, som banken i 2015 vil gøre fuldblodsdigitale via flere it-projekter, der skal spare papir, administrativt fedt og tidsspilde væk på både kunde- og banksiden.

I dag klarer over 95 procent af bankens godt 200.000 kunder selv deres transaktioner i netbanken.

Målet fremover bliver, at 90 procent af alle Nykredits 500.000 kunder også skal kunne ordne deres papirer online.

Gulerod i banken
Mens staten, regionerne og kommunerne har en målsætning om, at 80 procent af kommunikationen mellem borgerne og den offentlige sektor foregår digitalt i 2015, drejer Nykredit skruetvingen 10 procentpoints mere.

Også selvom Nykredit - modsat den offentlige sektor - satser på frivillighedens vej for at nå målet med de forjættede 90 procent og på trods af, at det kun er 45 procent af kunderne, der i dag er gennemdigitaliserede.

"Når banker taler om nye standarder og nye normaler, så smiler vi lidt, fordi de nye tider har været her længe," siger Lars Mathiesen om Nykredits digitaliseringsproces, som for alvor startede da banken gik på nettet i 1997.

Dengang havde Nykredit 40 filialer (55 i dag), mens mastodonterne Danske Bank og det nuværende Nordea for 15 år siden havde omkring 700 filialer hver, og alle bankerne kæmpede om at vinde kundernes gunst med deres dengang spritnye netbanker.

"Vi spurgte os selv dengang, om vi skulle åbne 300 nye filialer eller satse på teknologien, og svaret gav næsten sig selv," siger Lars Mathiesen om selskabets benhårde teknologisatsning.

Bygger nyt dokument-arkiv
I dag har Nykredit linet flere it-projekter op, som skal sikre mere digitalt orienterede kunder.

Først og fremmest udbygger Nykredit sine digitale møder med kunderne, som selskabet har omkring 15.000 af om året. Det sker ved, at kunderne kan kontakte banken via Apples Facetime på iPhone og iPad.

Virksomheden har internt også skruet op for videomøde-aktiviteten, hvor både forretningsfolk og selskabets omkring 425 it-udviklere fordelt i København, Aalborg, Warszawa og Bangalore kan dele filer, mens de afholder deres videomøder baseret på Tandberg-teknologi.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.