Her er de vigtige tendenser fra Mobile World Congress

Mobile World Congress: Et væld af produkt-nyheder er i denne uge blevet præsenteret på Mobile World Congress i Barcelona. Her er tendenserne.

Artikel top billede

Læs også:

Mobile World Congress: Teleindustrien står i stampe

60-70.000 tele-folk har til Mobile World Congress i denne uge blandt andet diskuteret nye netværksteknologier og forretningsmuligheder, forhandlet partnerskaber og præsenteret software- og hardwarenyheder i alle afskygning.

Blandt produktnyhederne er eksempelvis fire nye telefoner fra Nokia.

Mobile World Congress har i år måske ikke budt på de store produkt-mæssige overraskelser, men det er altid interessant at betragte de tendenser, messen bringer på banen. 

Mobil-analytiker Thomas Husson, der har deltaget i Barcelona, har i et blogindlæg ridset nogle af tendenserne op.

Her er tendenserne

Han peger blandt andet på, at der i mindre grad end tidligere var fokus på high-end-smartphones.

"Det er slut med de dage, hvor producenterne præsenterede deres flagskibe i Barcelona," skriver han blandt andet - det er en tendens, vi også har berørt her.  

I stedet har producenter som Huawei, LG og Nokia benyttet messen til at fremvise produkter, der kan konkurrere på prisen og dermed også ny ud til nye forbruger-segmenter.

Forrester-analytikeren ser også en tendens i de mange nye phaplets, der bedst beskrives som forvoksede smartphones, og tablets på eksempelvis syv tommer.

Der har igen i år været fokuseret meget på, hvordan man får den næste milliard forbrugere til at tage mobil-produkter i brug - det er ikke mindst der, de lidt billigere telefoner kommer ind i billedet.

Derudover hæfter Thomas Husson sig også ved  tilstedeværelsen af mange topchefer fra kundesiden i Barcelona.

"Jeg bemærkede flere CMO'er, CIO'er og Chief Digital Officers fra globale brands, hvilket understreger, at mobilitet bliver stadig vigtigere i virksomhedernes strategier," skriver han i sit blogindlæg.

Se hele Thomas Husson liste med tendenser fra MWC her, og læs alle Computerworlds artikler fra messen her.

Læs også:

Mobile World Congress: Teleindustrien står i stampe

Her er Nokias nye telefoner: Skal være vejen ud af krisen

Her er verdens bedste smartphone, mobil og tablet-pc

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil