Her er de vigtige tendenser fra Mobile World Congress

Mobile World Congress: Et væld af produkt-nyheder er i denne uge blevet præsenteret på Mobile World Congress i Barcelona. Her er tendenserne.

Artikel top billede

Læs også:

Mobile World Congress: Teleindustrien står i stampe

60-70.000 tele-folk har til Mobile World Congress i denne uge blandt andet diskuteret nye netværksteknologier og forretningsmuligheder, forhandlet partnerskaber og præsenteret software- og hardwarenyheder i alle afskygning.

Blandt produktnyhederne er eksempelvis fire nye telefoner fra Nokia.

Mobile World Congress har i år måske ikke budt på de store produkt-mæssige overraskelser, men det er altid interessant at betragte de tendenser, messen bringer på banen. 

Mobil-analytiker Thomas Husson, der har deltaget i Barcelona, har i et blogindlæg ridset nogle af tendenserne op.

Her er tendenserne

Han peger blandt andet på, at der i mindre grad end tidligere var fokus på high-end-smartphones.

"Det er slut med de dage, hvor producenterne præsenterede deres flagskibe i Barcelona," skriver han blandt andet - det er en tendens, vi også har berørt her.  

I stedet har producenter som Huawei, LG og Nokia benyttet messen til at fremvise produkter, der kan konkurrere på prisen og dermed også ny ud til nye forbruger-segmenter.

Forrester-analytikeren ser også en tendens i de mange nye phaplets, der bedst beskrives som forvoksede smartphones, og tablets på eksempelvis syv tommer.

Der har igen i år været fokuseret meget på, hvordan man får den næste milliard forbrugere til at tage mobil-produkter i brug - det er ikke mindst der, de lidt billigere telefoner kommer ind i billedet.

Derudover hæfter Thomas Husson sig også ved  tilstedeværelsen af mange topchefer fra kundesiden i Barcelona.

"Jeg bemærkede flere CMO'er, CIO'er og Chief Digital Officers fra globale brands, hvilket understreger, at mobilitet bliver stadig vigtigere i virksomhedernes strategier," skriver han i sit blogindlæg.

Se hele Thomas Husson liste med tendenser fra MWC her, og læs alle Computerworlds artikler fra messen her.

Læs også:

Mobile World Congress: Teleindustrien står i stampe

Her er Nokias nye telefoner: Skal være vejen ud af krisen

Her er verdens bedste smartphone, mobil og tablet-pc

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

Uspecificeret arbejdssted

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil