Google: Vild fremtid venter for 'search'

Søge-teknologierne kan forfines og udvikles helt vildt, mener Google, der har store planer for fremtidens søgemaskiner.

Artikel top billede

Søgninger - 'search' - vil udvikle sig markant i de kommende år.

Det mener søgegiganten Google, der om nogen er selskabet, der har sørget for, at 'search' er blevet helt central i stort set alt, der har med internettet at gøre.

"Alle mener, at 'search' er, hvor det skal være. Men sådan er det slet ikke," lyder det fra Patrick Pichette, finansdirektør i Google.

Han siger ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, IDG News Service, at Google fortsat har mange planer i ærmet.

"Søge-teknologierne er stadig i deres barndom, og hos Google ser vi enorme udviklingsmuligheder," siger han.

Viser vejen for fremtiden

Blandt eksempler på nye ideer peger Google på Knowledge Graph og Google Now, som er nyere teknologier, der kan vise vejen for fremtidens søge-teknologier.

Begge disse løsninger bygger på muligheder for stærk personalisering.

Ideen med Knowledge Graph er eksempelvis at fremskaffe skræddersyede søgeresultater, der er sat ind i en bestemt kontekst.

Google Now er en mobil app, der kan give Android-brugere personaliseret information, men de er på farten.

Direkte svar

Patrick Pichette siger, at et af Googles helt store udviklingsmål er at finde nye måder at levere direkte svar på de enkelte brugeres søgninger fremfor som dag blot en lang liste med links til andre websites.

Søger man i dag eksempelvis på 'Afrikas højeste bjerg,' vil Googles søgemaskine levere en lang liste med links over sites, hvor disse ord indgår.

Men Google arbejder på, at denne søgning skal resultere i ordene "Mount Kilimanjaro" i stedet.

Google er voldsomt dominerende på søgemarkedet. Og udviklingen går da heller særlig hurtigt.

"Vi ser det som en kæmpefordel, at så store dele af søgemarkedet fortsat er stort set uudforsket," siger Patrick Pichette.

Læs også:

Søgemaskiner: Her er otte alternativer til Google..

Sådan fjerner du dårlige søgeresultater fra Google.

12 skjulte skatte fra Google.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job