Top-CIO: Derfor må ansatte ikke anvende private gadgets her

Dansk top-itchef vil ikke have, at de ansatte anvender private telefoner og computere på job. Istedet anvender virksomheden en strategi, som den kalder PUOD (Please Use Our Device.) Se hvorfor.

Artikel top billede

Læs også:
Afstemning: Hvordan sikrer du smartphones og tablets?

Undgå it-kaos: Få styr på de ansattes private gadgets

I mod strømmen: Analysehuse og it-branchen ser BYOD (bring your own device) som den helt store trend på de danske arbejdspladser.

Men Social- og Integrationsministeriet mener ikke, at trenden er lykken. Tværtimod.

"Vi har valgt den modsatte strategi, som vi kalder Please Use Our Device," fortæller Annie Stahel, der er chef for koncern-it i ministeriet.

"Sikkerhedsstrategien i vores organisation handler overordnet om, at vi skal have kontrol over alle enhederne. Det har vi ikke, hvis folk selv tager en tablet med ind i netværket. Derfor har vi skrevet de mobile enheder ind i it-strategien."

Verden vendes på hovedet

Social- og Integrationsministeriet har valgt selv at købe enhederne til deres medarbejdere og forsyne smarte telefoner og tableter med den nødvendige sikkerhed, eksempelvis i form af tvungne passwords og muligheden for at slette indhold fra distancen.

Desuden har man valgt at bygge en blokering ind i mail-systemet, der betyder, at man ikke kan downloade post til en enhed, som er uden for it-afdelingen styring.

"De ansatte får i stedet mulighed for at ringe privat fra arbejdsmobilen inden for en beløbsgrænse. Vi har vendt tingene på hovedet. I stedet for at tage den private enhed med på job, kan man tage job-enheden med ind i privaten. På den måde kan vi styre sikkerheden, som er uhyre vigtig på en arbejdsplads som vores," siger hun.

Det lyder som en meget dyr løsning?

"Ja og nej. Tingene skal ses i et større perspektiv. Vi oplever en klar tendens mod mobilitet blandt de ansatte, hvilket betyder, at der ikke er så stort et behov for pc'er. De samme penge kan derfor i et vist omfang anvendes et andet sted," fortæller Annie Stahel.

Print har en betydning

Ændringen af arbejdskulturen fra analog til digital betyder også, at eksempelvis printbehovet ændrer sig drastisk.

"Vi er et meget papirtungt område. Men når dokumenterne i stedet kan tages med på en tablet i digital form, så sparer vi på udgifterne til print. Igen en besparelse, der skal regnes med. Desuden er der også en sikkerhedsrisiko forbundet med printede dokumenter, som vi eliminerer."

"Når jeg kigger ud i virkeligheden, så ser jeg ikke, at folk sidder bundet foran en pc. Chefgruppen arbejder eksempelvis på farten hele tiden. Jeg tror, en ændring af arbejdskulturen kan dække dele af udgifterne ved selv at købe udstyret."

Vi går vores egen vej

På Gartners graf over de mest hypede teknologier ligger BYOD stadig helt i toppen over it-trends.

Kilde: Gartner/juli 2012.

Men det er man altså ligeglad med i Social- og Integrationsministeriet, hvor man vægter kontrollen over hardware-enhederne så højt, at man køber dem selv.

Social-og Integrationsministeriets koncern består af departementet, samt en række styrelser som eksempelvis Ankestyrelsen.

Læs også:
Afstemning: Hvordan sikrer du smartphones og tablets?

Undgå it-kaos: Få styr på de ansattes private gadgets

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car