Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Her rammer Telenors fyringer: En gruppe rammes hårdt

Telenors fyringsrunde rammer især en særlig gruppe i virksomheden.

Læs også:
Telenor i stor dansk fyringsrunde: Skærer drastisk ned

Telenor-boss: Sådan vil jeg ændre Telenor

Telenor tager den store kødhakker frem og skærer en bred luns ud af antallet af medarbejdere.

"Det drejer sig ikke om specifikke afdelinger, men derimod om nedskæringer i hele virksomheden," fortæller Telenors direktør, Marek Slacik, til Computerworld.

Det drejer sig om i alt 63 stillinger i Jylland og 61 stillinger på Sjælland, outsourcing af 38 medarbejdere samt stillinger, der ikke genbesættes, når 150 medarbejderne fratræder jobs ved udgangen af i år.

Men ikke alt handler om nedskæringer.

Telenor vil ansætte 50 eksperter, der skal være med til at designe virksomhedens Business System Design, herunder et nyt kunde-interface.

Det bringer i skrivende stund virksomheden ned på godt 2.070 medarbejdere og ved udgangen af året ender det samlede tal på omkring 1.970.

Telenor understreger overfor Computerworld, at de samlede tal for nuværende er cirka tal.

Her er der skåret

Telenors direktør fortæller, at der ikke umiddelbart er afdelinger, der har været specifikt i kiggerten ved denne fyringsrunde.

Men han fremhæver dog alligevel en særlig gruppe.

"Vi har lukket en række butikker, særligt vores Telenor butikker, der har eksisteret i Føtex. Det betyder dog samtidig ikke, at vi ikke fortsætter samarbejdet med Dansk Supermarked," fortæller Marek Slacik og fortsætter:

"Der er også foretaget ændringer i vores organisation, hvor vi fyrer ledere i en proces, hvor vi gør vores ledelsesstruktur mere flad."

Fyringerne indgår i Telenors strategi, der ifølge direktøren er fokuseret omkring større effektivitet, der særligt skal ske gennem et større samarbejde med virksomhedens partnere.

"Der er samtidig sket en konsolidering af 21 Telenor-butikker," siger han.

Kundeservice fredes

Én enkel afdeling i Telenor er dog blevet forskånet for prikkerunde i denne omgang.

"Vi har ikke rørt vores kundeservice, fordi vi sidste år søsatte en række ændringer netop i denne afdeling," siger Marek Slacik og fortsætter:

"Det er ikke noget, vi vil ødelægge nu." fortæller Marek Slacik.

Her bliver outsourcede ansatte flyttet hen

Telenor outsourcer 38 it-medarbejdere, der skal overflyttes til virksomhedens partner, Capana Operations.

"Vi flytter basalt set bare medarbejderne over i Capana," siger han.

Direktøren vil nu fokusere på Telenors kernekompetencer, og ønsker at flytte opgaver til leverandører, der hvor det er muligt.

Mere effektivt

"Vores partnere kan ofte arbejde mere effektivt, fordi de er specialiserede," vurderer Marek Slacik og fortsætter:

"Outsourcingen sker som et led i en strategi, der overordnet handler om, at vi vil outsource mange af de områder i forretningen, der ikke er kerneområder for os som teleselskab."

Telenor: Vi har brug for eksperter
Men ikke alt handler om fyringer.

Telenor vil nemlig ansætte 50 eksperter, der skal være med til at udvikle virksomhedens såkaldte Business Systems Design.

"Eksperterne skal være med til at løfte vores kundeportal, hvor vi føler, at vi ved at løfte denne del af forretningen kan komme foran konkurrenterne," mener Marek Slacik.

Udover en ny kundeportal, skal eksperterne også bruges til at udvikle de nye services, der kan lokke flere kunder i butikken.

"Når man ser på, hvad forbrugerne efterspørger, så kommer de fleste ydelser fra andre virksomheder, end teleselskaberne selv. Og her vil vi gerne undersøge, hvordan vi kan udvikle og levere flere services til kunderne."

Læs også:
Telenor i stor dansk fyringsrunde: Skærer drastisk ned

Telenor-boss: Sådan vil jeg ændre Telenor




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere