Artikel top billede

Sådan kan du købe dig til succes på YouTube

Musikere kan købe sig til succes på tjenester som Youtube og Facebook. Læs her, hvordan en ung musiker har følt sig fristet til at erhverve sig fine, men falske, hit-rater.

Et relativt nyt lyssky marked er på vej frem på sociale tjenester som Facebook, Twitter og Youtube.

Markedet går i al sin enkelhed ud på, at relativt ukendte musikere og andre kunstnere kan købe Facebook-likes, Youtube-visninger og Twitter-følgere for en slik, så de fremstår mere etablerede og elskede, end de i virkeligheden er.

Eksempelvis kan man købe 10.000 Youtube-visninger for omkring 250 kroner, mens kunstnerne også kan købe kommentarer til at hjælpe på popularitets- autenticiteten for yderligere en lille pose penge.

Andre steder ligger prisen på 500 kroner for både visninger og tilhørende kommentarer, der har til hensigt at vise omverdenens interesse for en kunstner, selvom interessen både er købt og betalt af kunstneren selv.

Det skriver BBC.

Ung kunstner køber hits

Musikeren og teenagefænomenet Justin Bieber er en blandt flere musikere, som er blevet opdaget, efter han fik millionvis af hits på Youtube.

En anden er sydkoreanske Psy, som sidste år storhittede med Gangnam Style, der har opnået mere end en milliard visninger på Googles populære videotjeneste.

Den unge musiker Jordan Allen fra Storbritannien har i kølvandet på disse succeser været fristet til at købe visninger, efter han blandt andet har set et tilbud med at købe én million Youtube-visninger for omkring 17.000 kroner.

"På en måde er det umoralsk at købe visninger, men det er nu om dage meget svært at få sit gennembrud i musikindustrien, så jeg kan godt forstå, hvorfor folk gør det," forklarer han til BBC.

Fire dage efter, at Jordan Allen selv har været ude og købe et ukendt antal hits, kan han konstatere, at han har fået 5.000 nye, ubetalte hits på Youtube, hvilket han betragter som en mindre viral succes.

Snyderne kan snart blive hængt ud

Jordan Allen har efter at have forsøgt sig med hits-køb dog taget afstand fra forretningsmetoden.

"Det er jo at snyde på en måde, men der vil være folk derude, som konstant køber hits," siger den unge musiker til BBC.

Truer med offentliggørelse

Ingen fra klik-industrien ønsker at sætte navne på de kunstnere, som har købt tusindvis og endda millionvis af Youtube-hits, Facebook-likes og Twitter-følgere.

Det amerikanske data-monitoreringsselskab Next Big Sound, der overvåger musikernes popularitet på nettet, fortæller, at det har en liste over suspekte musikere, som har købt sig til popularitet, der skal skabe interesse hos blandt andre radiobosser og musikselskaber.

Selskabet truer med at offentliggøre denne liste senere på året.

Administrerende direktør og medstifter af Next Big Sound, Alex White, fortæller til BBC, at han på stående fod ikke ønsker at offentliggøre navne, der har købt sig til fine statistikker.

Han indskyder samtidigt, at det i visse tilfælde er ret tydeligt, når en artist har købt sig til en tilsyneladende succes.

Imod vores politik

Facebook forklarer til BBC, at selskabet fraråder at købe "likes" fra folk, der ikke er interesseret i produktet.

"Hvis du kører en Facebook-side, og nogen tilbyder at booste din fanskare for penge, så tak nej. Ikke mindst er det imod vores regler, men der er også en god chance for, at disse "Likes" vil blive slettet af vores system," lyder udtalelsen fra verdens største sociale netværk.

Heller ikke Twitter og videotjenesten Youtube er begejstrede for de kunstigt oppumpede fanskarer, der alt andet lige underminerer troværdigheden for andre personers opbakning fra ægte fans.

Både Twitter og Youtube truer med at slette folks konti, hvis de finder uregelmæssigheder som købte følgere eller falske hits på deres tjenester.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere