Sådan kan du købe dig til succes på YouTube

Musikere kan købe sig til succes på tjenester som Youtube og Facebook. Læs her, hvordan en ung musiker har følt sig fristet til at erhverve sig fine, men falske, hit-rater.

Artikel top billede

Et relativt nyt lyssky marked er på vej frem på sociale tjenester som Facebook, Twitter og Youtube.

Markedet går i al sin enkelhed ud på, at relativt ukendte musikere og andre kunstnere kan købe Facebook-likes, Youtube-visninger og Twitter-følgere for en slik, så de fremstår mere etablerede og elskede, end de i virkeligheden er.

Eksempelvis kan man købe 10.000 Youtube-visninger for omkring 250 kroner, mens kunstnerne også kan købe kommentarer til at hjælpe på popularitets- autenticiteten for yderligere en lille pose penge.

Andre steder ligger prisen på 500 kroner for både visninger og tilhørende kommentarer, der har til hensigt at vise omverdenens interesse for en kunstner, selvom interessen både er købt og betalt af kunstneren selv.

Det skriver BBC.

Ung kunstner køber hits

Musikeren og teenagefænomenet Justin Bieber er en blandt flere musikere, som er blevet opdaget, efter han fik millionvis af hits på Youtube.

En anden er sydkoreanske Psy, som sidste år storhittede med Gangnam Style, der har opnået mere end en milliard visninger på Googles populære videotjeneste.

Den unge musiker Jordan Allen fra Storbritannien har i kølvandet på disse succeser været fristet til at købe visninger, efter han blandt andet har set et tilbud med at købe én million Youtube-visninger for omkring 17.000 kroner.

"På en måde er det umoralsk at købe visninger, men det er nu om dage meget svært at få sit gennembrud i musikindustrien, så jeg kan godt forstå, hvorfor folk gør det," forklarer han til BBC.

Fire dage efter, at Jordan Allen selv har været ude og købe et ukendt antal hits, kan han konstatere, at han har fået 5.000 nye, ubetalte hits på Youtube, hvilket han betragter som en mindre viral succes.

Snyderne kan snart blive hængt ud

Jordan Allen har efter at have forsøgt sig med hits-køb dog taget afstand fra forretningsmetoden.

"Det er jo at snyde på en måde, men der vil være folk derude, som konstant køber hits," siger den unge musiker til BBC.

Truer med offentliggørelse

Ingen fra klik-industrien ønsker at sætte navne på de kunstnere, som har købt tusindvis og endda millionvis af Youtube-hits, Facebook-likes og Twitter-følgere.

Det amerikanske data-monitoreringsselskab Next Big Sound, der overvåger musikernes popularitet på nettet, fortæller, at det har en liste over suspekte musikere, som har købt sig til popularitet, der skal skabe interesse hos blandt andre radiobosser og musikselskaber.

Selskabet truer med at offentliggøre denne liste senere på året.

Administrerende direktør og medstifter af Next Big Sound, Alex White, fortæller til BBC, at han på stående fod ikke ønsker at offentliggøre navne, der har købt sig til fine statistikker.

Han indskyder samtidigt, at det i visse tilfælde er ret tydeligt, når en artist har købt sig til en tilsyneladende succes.

Imod vores politik

Facebook forklarer til BBC, at selskabet fraråder at købe "likes" fra folk, der ikke er interesseret i produktet.

"Hvis du kører en Facebook-side, og nogen tilbyder at booste din fanskare for penge, så tak nej. Ikke mindst er det imod vores regler, men der er også en god chance for, at disse "Likes" vil blive slettet af vores system," lyder udtalelsen fra verdens største sociale netværk.

Heller ikke Twitter og videotjenesten Youtube er begejstrede for de kunstigt oppumpede fanskarer, der alt andet lige underminerer troværdigheden for andre personers opbakning fra ægte fans.

Både Twitter og Youtube truer med at slette folks konti, hvis de finder uregelmæssigheder som købte følgere eller falske hits på deres tjenester.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job