CRM-markedet i vild vækst: Disse løsninger hitter

Virksomhederne har i stigende grad fokus på nye CRM-løsninger, og det er særligt en bestemt type løsninger, der hitter.

Artikel top billede

Læs også:

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

CRM-systemerne rykker ud på nettet - også hos dig?

Skoproducenten ECCO har valgt at satse på CRM fra Salesforce.com frem for fra SAP, som ellers leverer virksomhedens ERP og dermed var det oplagte valg.

Og ECCO ikke er den eneste virksomhed, der kigger mod skyerne, når CRM-miljøet skal moderniseres.

Ifølge Forbes har Gartner forudsagt, at mens Salesforce.coms globale markedsandel var på 16,7 procent i 2011, kun overgået af SAP, så vil Salesforce blive den største leverandør her i 2013. 

Gartner har også vurderet, at 50 procent af alle CRM-applikationer vil være SaaS i 2016.

Tidligere på måneden var Gartner ude med en vurdering af, at CRM sammen med cloud vil drive virksomhedernes software-investeringer i 2013 og 2014.

Gartner skriver blandt andet, at CRM har overhalet ERP som virksomhedernes højest prioriterede investeringsomtåde inden for applikations-software.

Det skal du overveje ved SaaS CRM

SaaS CRM-tendensen kommer en række leverandører til gavn.

Forrester, der også har SaaS CRM-løsningerne som de hurtigst voksende, peger på, at denne gruppe inkluderer blandt andre Microsoft Dynamics CRM Online, Oracles cloud CRM produkter, Salesforce.com og Sugar CRM.

"Men køberne i større organisationer med komplekse krav forbliver bekymrede for total cost of ownership, data integration, sikkerhed og løsnings-governance," skriver Forrester-analytiker William Band i et blogindlæg.

It-direktør i ECCO, Pernille Geneser, fortalte tidligere på ugen til Computerworld, hvorfor hun endte med vælge Salesforce.com, når SAP CRM ellers umiddelbart var mest oplagt sammen med virksomhedens SAP ERP.

"Vi var ikke i tvivl om, at vi kunne få SAP CRM til at køre, men der var simpelthen større behov med de ambitioner, ECCO har om at bygge en samlet platform, som sælgerne og kunderne kan tilgå - en intuitiv, fleksibel og fremtidssikret løsning, der er mobility-enabled," sagde Pernille Geneser i artiklen.

"Vi lavede en finansiel beregning på det. Salesforce er selvfølgelig ikke så investeringstung, fordi du slipper for at købe en masse hardware, men du har så en lidt større løbende omkostning." 

Pernille Geneser vurderer, at man efter tre til fire år vil nå break-even i forhold til at investere i ens eget, lokalt hostede SAP CRM-setup. 

IDC's opgørelse over de fem største CRM-leverandører i 2011:


Læs også:

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

CRM-systemerne rykker ud på nettet - også hos dig?

Supporters A/S

It-driftskonsulent på Sjælland

Region Sjælland

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S