Artikel top billede

Økonomichef på jagt efter ny ERP: Så meget skal nyt system kunne

Interview: Han er CFO i et firma med milliardomsætning, 27.000 kunder og 30.000 varenumre og han er på jagt efter ERP-systemer, der kan effektivisere it-processerne. Se her, hvad han har brug for.

Læs også:
Disse it-firmaer dominerer dansk ERP-marked - endnu

Konsulent: Sådan sparer du 30 procent på licenser

Microsoft Convergence, New Orleans: Det skorter ikke på ERP-systemer hos den vestjyske virksomhed FoodService Danmark, men det kræver bestemt også sit system at kunne håndtere 27.000 kunder og godt 30.000 forskellige varenumre.

"Vores fokus er, at vi bruger it til at sikre, at vi har færrest mulige omkostninger," siger Niels Peter Habekost.

Et af FoodService Danmarks forretningsområder er et kæmpe distributionsnet, og her er det primære omdrejningspunkt it-procesoptimering.

I dag sikrer et nøje sammensat miks af software, at kundernes online-bestillinger kan plukkes fra virksomhedens varelager fem minutter efter, at ordren er tikket ind.

På konferencen Microsoft Convergence 2013, der netop er skudt i gang, er Niels Peter Habekost nu på udkig efter Dynamics-løsninger, der kan effektivere FoodService Danmarks it-processer endnu mere.

Sådan er vores setup

FoodService Danmark arbejder i øjeblikket på at udrulle Dynamics AX 2012 i distributionsledet i forretningen.

"AX 2012 bliver det styrende system for leverandører, vare og kampagner, der skal lede data videre i vores driftssystem," siger Niels Peter Habekost.

Det lyder nemt, men ifølge økonomidirektøren er det en udrulningsproces, som ikke bare skal forceres.

"Vi udruller i flere faser. Den første del, som vi rullede ud i sidste uge, er et modul til leverandørstyring, og om tre uger ruller vi vores varestyring ud. Så det tager vi helt stille og roligt," fortæller Niels Peter Habekost.

Men den nye AX 2012-løsning er ikke virksomhedens eneste Dynamics-produkt.

I en del af virksomhedens retail-afdeling er det Dynamics NAV, der skal danne rammen om fremtiden.

"Det er planen, at Dynamics NAV skal være på plads inden for en måneds tid. Her skifter vi fra systemet VIPS, der er et Oracle-baseret system oprindeligt fra 1991," siger Niels Peter Habekost.

Økonomidirektør: Vi har ikke råd til nedetid
Selvom det umiddelbart kan virke som en stor mundfuld at integrere både AX og NAV samtidig, så tager økonomichefen det med sindsro.

"Vi har et ekstremt fokus på, at der ingen knaster kommer, og indtil videre er det egentlig forløbet meget smertefrit."

Det ekstreme fokus er ifølge Niels Peter Habekost også en nødvendighed, når virksomheden skal drives hver dag året rundt.

"Det nytter ikke noget, at vi i fem dage ikke kan fakturere noget. Så er vores forretning jo lagt ned,"

Sådan udfører it hele processen - fra ordre til levering

Som økonomidirektør handler det meste om kroner og øre, og det er da også ud fra et økonomisk perspektiv, at Niels Peter Habekost ser på procesoptimering.

"Alt handler om at få kortlagt processerne. Vi forsøger at fjerne omkostningsledet, og strømligne forretningen fuldstændig." siger han.

Her er det it-processen, der er i fokus, når omkostningerne skal bringes ned.

"I vores distributionsled er det helt optimalt, at kunden bestiller sin vare gennem vores hjemmeside, varen plukkes via vores lagersystemet Manhattan, og derefter leveres varerne, og kunden faktureres," siger Niels Peter Habekost og fortsætter:

"På den måde udfører it hele processen, og det er sådan, vi skaber værdi."

Virksomhedsopkøb kræver agilitet

Med en samlet omsætning på omkring 4,5 milliarder kroner i 2012, og en forventet omsætning på 5 milliarder i 2013, har FoodService Danmark råd til at kigge på markedet og selv købe lidt ind blandt de andre selskaber.

Og det kræver, at virksomhedens ERP-systemer er agile.

"Siden 2005 har vi foretaget flere opkøb, og cirka hver 18 måned fået nye driftsenheder," fortæller Niels Peter Habekost og fortsætter:

"De kommer med deres helt egen it-struktur, og ved benytte AX, får vi styr på vores data, og kan på den måde, meget nemt integrere nye selskaber i vores forretning."

Men det er ikke kun virksomheds opkøb, der fordrer, at FoodService Danmark har en agil tankegang.

"Vi har en række store kontrakter med kantine-operatører,, og store kunder stiller gerne krav. Så deres systemer skal vi kunne snakke med." siger Niels Peter Habekost.

På udkig efter agilitet

Men Niels Peter Habekost vil koge processen endnu længere ned,.

Derfor er han taget til New Orleans for at snuse lidt til de kommende muligheder.

"Her på messen skal jeg kigge på, hvad AX kan tilføre vores proces. Det er noget, vi skal se på nu, hvor vi kører NAV i dag," siger han og fortsætter:

"Skal vi fortsætte med det element af integration, eller skal vi gå efter en plan, hvor vi lukker NAV ned og kommer over på AX."

Læs også:
Disse it-firmaer dominerer dansk ERP-marked - endnu

Konsulent: Sådan sparer du 30 procent på licenser




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

05. december 2023 | Læs mere


Teknologien bliver den næste konkurrencedefinerende slagmark – sådan forbereder du dig

Få bud på, hvordan du kan tænke IT-planlægning som en løbende strategisk proces frem for noget, der foregår fra enkeltprojekt til enkeltprojekt. Herunder hvordan strategisk brug af IT giver dig et stærkt grundlag for at orkestrere kundeoplevelser, kunderelevans og produktivitetsforbedringer.

06. december 2023 | Læs mere


People Tech 2023: Sådan gør du din gode arbejdsplads endnu bedre

Du får indsigt i de nyeste trends, hvor udviklingen går hen, masser af inspiration fra andres erfaringer samt god tid til netværk – og værdifuld indsigt i mulighederne for at effektivisere løn- og HR-processer, understøtter nye arbejdsformer og helt basalt skabe grundlaget for at skabe en bedre og mere attraktiv arbejdsplads.

13. december 2023 | Læs mere