Så hård er Rigsrevisionens dom over Polsag

Her er hele hovedkonklusionen fra Rigsrevisionens undersøgelse af Polsag.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Læs også: Hård kritik: Rigspolitiet får tørre Polsag-tæv

"Polsag blev i starten af 2012 lukket efter et langt og dyrt udviklingsforløb. Samlet løb projektet knap 10 år og kom til at koste cirka 567 millioner kroner."

Sådan lyder de første linjer af Rigsrevisionens hovedkonklussion af det skandaleramte it-projekt.

Og både Rigspolitiet og Justitsministeriet får hård kritik.

Eksempelvis sørgede Rigspolitiet ikke "...for i tilstrækkelig grad at afdække de arbejdsprocesser, som Polsag skulle understøtte, og som kunne have hjulpet leverandøren i designet af Polsag".

Så selvom Rigsrevisonen ikke direkte undersøger CSC´s rolle i skandalen, så har kunden i hvert fald også sin del af skylden, kan man læse ud af rapporten. 

"Rigsrevisionen vurderer, at Rigspolitiets styring ikke var tilstrækkelig i et så stort og komplekst it-projekt," hedder det videre.

Ingen forankring i topledelsen

Hele det store projekt blev tilmed slet ikke forankret i topledelsen.

"Rigspolitiet sørgede frem til 2010 ikke for en tilstrækkelig ledelsesmæssig forankring af udviklingen af Polsag og dokumenterede generelt ikke centrale milepæle," skriver Rigsrevisionen.

Helt frem under pilotprojektet på Bornholm "undervurderede Rigspolitiet opgaven og sørgede ikke for tilstrækkelig støtte til brugerne."

"Betjentene på Bornholm arbejdede i en lang periode med et system, som ud fra en brugervinkel ikke var tilfredsstillende," lyder kritikken i den mere end 50 sider lange rapport..

Undervejs blev også betalt regninger, som der slet ikke var hjemmel til, hedder det i hovedkonklussionen.

"I mellemtiden fortsatte projektet, og Rigspolitiet betalte i et tilfælde i alt 12 millioner kroner til leverandøren for opgaver, der ikke var bevillingsmæssig hjemmel til. Det finder Rigsrevisionen ikke tilfredsstillende," skriver Rigsrevisionen.

Computerworld har forsøgt at få en kommentar hos både Jutitsministeriet og Rigspolitiet.

"Vi har ingen kommentarer til rapporten, før den bliver offentliggjort," skriver Carsten Andersen, der er kommunikationsrådgiver hos Rigspolitiet til Computerworld, mens Justitsministeriet ikke er vendt tilbage.

Undersøgelsens hovedkonklusion

Herunder bringes hele hovedkonklusionen fra den mere dn 50 sider lange rapport.

UNDERSØGELSENS HOVEDKONKLUSION

Polsag blev i starten af 2012 lukket efter et langt og dyrt udviklingsforløb. Samlet løb projektet knap 10 år og kom til at koste cirka 567 millioner kroner.

Rigsrevisionen vurderer, at det var hensigtsmæssigt, at grundlaget for beslutningen om at  lukke Polsagblev udarbejdet af et udvalg, hvor eksterne repræsentanter deltog i at undersøge Polsag og projektets fremtid.

Det er Rigsrevisionens vurdering, at Rigspolitiet ikke forberedte og styrede Polsag -projektet tilfredsstillende og på en række punkter ikke fulgte god praksis for at styre statslige it-projekter.

Flere af udfordringerne for Polsag-projektet blev grundlagt allerede i den forberedende fase.

Rigspolitiet udnyttede ikke mulighederne for at gentænke og effektivisere arbejdsgange og processer, men valgte, at POLSAG skulle ligne det eksisterende it-system så meget som muligt.

Rigspolitiet sørgede ikke for i tilstrækkelig grad at afdække de arbejdsprocesser, som Polsag skulle understøtte, og som kunne have hjulpet leverandøren i designet af Polsag.

Derfor skete der et skred i designfasen, der betød, at det valgte standardsystem ikkeblev udnyttet godt nok, og at specialudviklingen blev øget.

Det øgede projektets kompleksitet og risiko.

Rigsrevisionen vurderer, at Rigspolitiets styring ikke var tilstrækkelig i et så stort og komplekst it-projekt.

Rigspolitiet sørgede frem til 2010 ikke for en tilstrækkelig ledelsesmæssig forankring af udviklingen af Polsag og dokumenterede generelt ikke centrale milepæle.

Da Polsag skulle sættes i pilotdrift i Bornholms politikreds, undervurderede Rigspolitiet opgaven og sørgede ikke for tilstrækkelig støtte til brugerne.

Betjentene på Bornholm arbejdede i en lang periode med et system, som ud fra en brugervinkel ikke var tilfredsstillende.
Rigsrevisionen vurderer, at Justitsministeriet ikke styrede bevillingerne til Polsag tilfredsstillende.

Ministeriet belyste ikke de samlede omkostninger ved bevillingsanmodningen i 2007, idet ministeriet udelod omkostninger, der var en væsentlig forudsætning for projektet, og som Justitsministeriet efter Rigsrevisionens vurdering burde have taget med i aktstykket.

Det bidrog til, at de samlede omkostninger til Polsag i aktstykket var undervurderet.

Justitsministeriet orienterede desuden først Finansudvalget om en væsentlig ændring af projektet ¾ år efter, at Rigspolitiet og leverandøren havde replanlagt og udvidet projektet markant.

I mellemtiden fortsatte projektet, og Rigspolitiet betalte i et tilfælde i alt 12 mio. kr. til leverandøren for opgaver, der ikke var bevillingsmæssig hjemmel til. Det finder Rigsrevisionen ikke tilfredsstillende.

Rigsrevisionens beretning omhandler Justitsministeriet og Rigspolitiet. Udfaldet af Polsag-projektet var også et resultat af leverandørens indsats.

Kilde: Beretning til Statsrevisorerne om politiets it-system POLSAG. Marts 2013. Rigsrevisionen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S