Så hård er Rigsrevisionens dom over Polsag

Her er hele hovedkonklusionen fra Rigsrevisionens undersøgelse af Polsag.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Læs også: Hård kritik: Rigspolitiet får tørre Polsag-tæv

"Polsag blev i starten af 2012 lukket efter et langt og dyrt udviklingsforløb. Samlet løb projektet knap 10 år og kom til at koste cirka 567 millioner kroner."

Sådan lyder de første linjer af Rigsrevisionens hovedkonklussion af det skandaleramte it-projekt.

Og både Rigspolitiet og Justitsministeriet får hård kritik.

Eksempelvis sørgede Rigspolitiet ikke "...for i tilstrækkelig grad at afdække de arbejdsprocesser, som Polsag skulle understøtte, og som kunne have hjulpet leverandøren i designet af Polsag".

Så selvom Rigsrevisonen ikke direkte undersøger CSC´s rolle i skandalen, så har kunden i hvert fald også sin del af skylden, kan man læse ud af rapporten. 

"Rigsrevisionen vurderer, at Rigspolitiets styring ikke var tilstrækkelig i et så stort og komplekst it-projekt," hedder det videre.

Ingen forankring i topledelsen

Hele det store projekt blev tilmed slet ikke forankret i topledelsen.

"Rigspolitiet sørgede frem til 2010 ikke for en tilstrækkelig ledelsesmæssig forankring af udviklingen af Polsag og dokumenterede generelt ikke centrale milepæle," skriver Rigsrevisionen.

Helt frem under pilotprojektet på Bornholm "undervurderede Rigspolitiet opgaven og sørgede ikke for tilstrækkelig støtte til brugerne."

"Betjentene på Bornholm arbejdede i en lang periode med et system, som ud fra en brugervinkel ikke var tilfredsstillende," lyder kritikken i den mere end 50 sider lange rapport..

Undervejs blev også betalt regninger, som der slet ikke var hjemmel til, hedder det i hovedkonklussionen.

"I mellemtiden fortsatte projektet, og Rigspolitiet betalte i et tilfælde i alt 12 millioner kroner til leverandøren for opgaver, der ikke var bevillingsmæssig hjemmel til. Det finder Rigsrevisionen ikke tilfredsstillende," skriver Rigsrevisionen.

Computerworld har forsøgt at få en kommentar hos både Jutitsministeriet og Rigspolitiet.

"Vi har ingen kommentarer til rapporten, før den bliver offentliggjort," skriver Carsten Andersen, der er kommunikationsrådgiver hos Rigspolitiet til Computerworld, mens Justitsministeriet ikke er vendt tilbage.

Undersøgelsens hovedkonklusion

Herunder bringes hele hovedkonklusionen fra den mere dn 50 sider lange rapport.

UNDERSØGELSENS HOVEDKONKLUSION

Polsag blev i starten af 2012 lukket efter et langt og dyrt udviklingsforløb. Samlet løb projektet knap 10 år og kom til at koste cirka 567 millioner kroner.

Rigsrevisionen vurderer, at det var hensigtsmæssigt, at grundlaget for beslutningen om at  lukke Polsagblev udarbejdet af et udvalg, hvor eksterne repræsentanter deltog i at undersøge Polsag og projektets fremtid.

Det er Rigsrevisionens vurdering, at Rigspolitiet ikke forberedte og styrede Polsag -projektet tilfredsstillende og på en række punkter ikke fulgte god praksis for at styre statslige it-projekter.

Flere af udfordringerne for Polsag-projektet blev grundlagt allerede i den forberedende fase.

Rigspolitiet udnyttede ikke mulighederne for at gentænke og effektivisere arbejdsgange og processer, men valgte, at POLSAG skulle ligne det eksisterende it-system så meget som muligt.

Rigspolitiet sørgede ikke for i tilstrækkelig grad at afdække de arbejdsprocesser, som Polsag skulle understøtte, og som kunne have hjulpet leverandøren i designet af Polsag.

Derfor skete der et skred i designfasen, der betød, at det valgte standardsystem ikkeblev udnyttet godt nok, og at specialudviklingen blev øget.

Det øgede projektets kompleksitet og risiko.

Rigsrevisionen vurderer, at Rigspolitiets styring ikke var tilstrækkelig i et så stort og komplekst it-projekt.

Rigspolitiet sørgede frem til 2010 ikke for en tilstrækkelig ledelsesmæssig forankring af udviklingen af Polsag og dokumenterede generelt ikke centrale milepæle.

Da Polsag skulle sættes i pilotdrift i Bornholms politikreds, undervurderede Rigspolitiet opgaven og sørgede ikke for tilstrækkelig støtte til brugerne.

Betjentene på Bornholm arbejdede i en lang periode med et system, som ud fra en brugervinkel ikke var tilfredsstillende.
Rigsrevisionen vurderer, at Justitsministeriet ikke styrede bevillingerne til Polsag tilfredsstillende.

Ministeriet belyste ikke de samlede omkostninger ved bevillingsanmodningen i 2007, idet ministeriet udelod omkostninger, der var en væsentlig forudsætning for projektet, og som Justitsministeriet efter Rigsrevisionens vurdering burde have taget med i aktstykket.

Det bidrog til, at de samlede omkostninger til Polsag i aktstykket var undervurderet.

Justitsministeriet orienterede desuden først Finansudvalget om en væsentlig ændring af projektet ¾ år efter, at Rigspolitiet og leverandøren havde replanlagt og udvidet projektet markant.

I mellemtiden fortsatte projektet, og Rigspolitiet betalte i et tilfælde i alt 12 mio. kr. til leverandøren for opgaver, der ikke var bevillingsmæssig hjemmel til. Det finder Rigsrevisionen ikke tilfredsstillende.

Rigsrevisionens beretning omhandler Justitsministeriet og Rigspolitiet. Udfaldet af Polsag-projektet var også et resultat af leverandørens indsats.

Kilde: Beretning til Statsrevisorerne om politiets it-system POLSAG. Marts 2013. Rigsrevisionen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly