Så hård er Rigsrevisionens dom over Polsag

Her er hele hovedkonklusionen fra Rigsrevisionens undersøgelse af Polsag.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Læs også: Hård kritik: Rigspolitiet får tørre Polsag-tæv

"Polsag blev i starten af 2012 lukket efter et langt og dyrt udviklingsforløb. Samlet løb projektet knap 10 år og kom til at koste cirka 567 millioner kroner."

Sådan lyder de første linjer af Rigsrevisionens hovedkonklussion af det skandaleramte it-projekt.

Og både Rigspolitiet og Justitsministeriet får hård kritik.

Eksempelvis sørgede Rigspolitiet ikke "...for i tilstrækkelig grad at afdække de arbejdsprocesser, som Polsag skulle understøtte, og som kunne have hjulpet leverandøren i designet af Polsag".

Så selvom Rigsrevisonen ikke direkte undersøger CSC´s rolle i skandalen, så har kunden i hvert fald også sin del af skylden, kan man læse ud af rapporten. 

"Rigsrevisionen vurderer, at Rigspolitiets styring ikke var tilstrækkelig i et så stort og komplekst it-projekt," hedder det videre.

Ingen forankring i topledelsen

Hele det store projekt blev tilmed slet ikke forankret i topledelsen.

"Rigspolitiet sørgede frem til 2010 ikke for en tilstrækkelig ledelsesmæssig forankring af udviklingen af Polsag og dokumenterede generelt ikke centrale milepæle," skriver Rigsrevisionen.

Helt frem under pilotprojektet på Bornholm "undervurderede Rigspolitiet opgaven og sørgede ikke for tilstrækkelig støtte til brugerne."

"Betjentene på Bornholm arbejdede i en lang periode med et system, som ud fra en brugervinkel ikke var tilfredsstillende," lyder kritikken i den mere end 50 sider lange rapport..

Undervejs blev også betalt regninger, som der slet ikke var hjemmel til, hedder det i hovedkonklussionen.

"I mellemtiden fortsatte projektet, og Rigspolitiet betalte i et tilfælde i alt 12 millioner kroner til leverandøren for opgaver, der ikke var bevillingsmæssig hjemmel til. Det finder Rigsrevisionen ikke tilfredsstillende," skriver Rigsrevisionen.

Computerworld har forsøgt at få en kommentar hos både Jutitsministeriet og Rigspolitiet.

"Vi har ingen kommentarer til rapporten, før den bliver offentliggjort," skriver Carsten Andersen, der er kommunikationsrådgiver hos Rigspolitiet til Computerworld, mens Justitsministeriet ikke er vendt tilbage.

Undersøgelsens hovedkonklusion

Herunder bringes hele hovedkonklusionen fra den mere dn 50 sider lange rapport.

UNDERSØGELSENS HOVEDKONKLUSION

Polsag blev i starten af 2012 lukket efter et langt og dyrt udviklingsforløb. Samlet løb projektet knap 10 år og kom til at koste cirka 567 millioner kroner.

Rigsrevisionen vurderer, at det var hensigtsmæssigt, at grundlaget for beslutningen om at  lukke Polsagblev udarbejdet af et udvalg, hvor eksterne repræsentanter deltog i at undersøge Polsag og projektets fremtid.

Det er Rigsrevisionens vurdering, at Rigspolitiet ikke forberedte og styrede Polsag -projektet tilfredsstillende og på en række punkter ikke fulgte god praksis for at styre statslige it-projekter.

Flere af udfordringerne for Polsag-projektet blev grundlagt allerede i den forberedende fase.

Rigspolitiet udnyttede ikke mulighederne for at gentænke og effektivisere arbejdsgange og processer, men valgte, at POLSAG skulle ligne det eksisterende it-system så meget som muligt.

Rigspolitiet sørgede ikke for i tilstrækkelig grad at afdække de arbejdsprocesser, som Polsag skulle understøtte, og som kunne have hjulpet leverandøren i designet af Polsag.

Derfor skete der et skred i designfasen, der betød, at det valgte standardsystem ikkeblev udnyttet godt nok, og at specialudviklingen blev øget.

Det øgede projektets kompleksitet og risiko.

Rigsrevisionen vurderer, at Rigspolitiets styring ikke var tilstrækkelig i et så stort og komplekst it-projekt.

Rigspolitiet sørgede frem til 2010 ikke for en tilstrækkelig ledelsesmæssig forankring af udviklingen af Polsag og dokumenterede generelt ikke centrale milepæle.

Da Polsag skulle sættes i pilotdrift i Bornholms politikreds, undervurderede Rigspolitiet opgaven og sørgede ikke for tilstrækkelig støtte til brugerne.

Betjentene på Bornholm arbejdede i en lang periode med et system, som ud fra en brugervinkel ikke var tilfredsstillende.
Rigsrevisionen vurderer, at Justitsministeriet ikke styrede bevillingerne til Polsag tilfredsstillende.

Ministeriet belyste ikke de samlede omkostninger ved bevillingsanmodningen i 2007, idet ministeriet udelod omkostninger, der var en væsentlig forudsætning for projektet, og som Justitsministeriet efter Rigsrevisionens vurdering burde have taget med i aktstykket.

Det bidrog til, at de samlede omkostninger til Polsag i aktstykket var undervurderet.

Justitsministeriet orienterede desuden først Finansudvalget om en væsentlig ændring af projektet ¾ år efter, at Rigspolitiet og leverandøren havde replanlagt og udvidet projektet markant.

I mellemtiden fortsatte projektet, og Rigspolitiet betalte i et tilfælde i alt 12 mio. kr. til leverandøren for opgaver, der ikke var bevillingsmæssig hjemmel til. Det finder Rigsrevisionen ikke tilfredsstillende.

Rigsrevisionens beretning omhandler Justitsministeriet og Rigspolitiet. Udfaldet af Polsag-projektet var også et resultat af leverandørens indsats.

Kilde: Beretning til Statsrevisorerne om politiets it-system POLSAG. Marts 2013. Rigsrevisionen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Netværksspecialister (flere roller) til opbygning af Forsvaret nye IT-platform

Midtjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S