Så meget har 13 offentlige it-projekter kostet staten

En ny opgørelse fra Statens IT-projektråd har samlet rapporter fra statslige it-projekter, der er igangsat efter 2011 med et budget på over 10 millioner kroner. Her er den samlede udgift.

Artikel top billede

600 millioner kroner.

Så meget er der lige nu investeret i 13 igangværende statslige it-projekter, der er igangsat efter 2011. 

Det skriver IT-projektrådet i den statusrapport, der blev offentliggjort den 22 marts 2012.

Baggrunden for det samlede regnestykke bygger på myndighedernes halvårlige obligatoriske indrapportering omkring it-projekters økonomi, tidsplan og gevinstrealisering.

Således viser rapporten, at myndighederne har startet 20 it-projekter siden 2011, hvoraf 13 har været mulige at inkludere detaljerede data fra.

Så meget sidder de enkelte myndigheder på

Ser man på fordelingen af de 600 millioner kroner på myndigheder, stikker særligt to ministerier ud.

Skatteministeriet står således for næsten 250 millioner kroner eller lidt over 40 procent af de samlede projektudgifter.  

Dernæst kommer Justitsministeriet ind på en andenplads med godt 190 millioner kroner, hvilket svarer til omkring 32 procent.

Således står de to ministerier for godt 70 procent af de samlede udgifter i forbindelse med de 13 detaljerede og igangsatte it-projekter siden 2011.

Hernæst følger Transportministeriet, Miljøministeriet, Udenrigsministeriet og til sidst Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.

Ser man på antallet af it-projekter ligger Skatteministeriet og Justitsministeriet også helt i top. Siden 2011 har de to ministerier hver igangsat 12 ud af de 20 projekter, der har været indrapporteret.

Transportministeriet har igangsat tre. De sidste fem projekter er fordelt på fem ministerier.

Sådan fordeler pengene sig på projektfaserne

Rapporten giver også et billede af, hvordan projektudgifterne er brugt i forbindelse med projektfaserne.

Her er 518,5 millioner kroner gået til gennemførsel, 48,5 til anskaffelse, 16,8 til analyse, 10,1 til realisering, mens én milliard er gået til idé.

Rapporten skriver blandt andet:

"De fleste udgifter er relateret til gennemførelsen. Derudover bemærkes andelen for projektudgifter i realiseringsfasen. Disse dækker over fire it-projekter, som har valgt at fastholde en projektorganisation også efter, at it-projektet er overgået til drift. Især i store forandringsprojekter, kan det være nødvendigt at have en længere overdragelsesforretning."

Rapporten påpeger også de forholdsvis få projektudgifter i de tidlige faser, idé- og analysefase.

"IT-projektrådet bemærkede også ved den seneste statusrapportering, at der var forholdsvis få midler afsat til de tidlige og vigtige beslutninger for it-projektet. Det er i statusrapporteringen ikke muligt at identificere, om udgifterne reelt er så lave, da udgifter kan være påført driftsorganisationen og derfor ikke medtaget i projektudgifterne, hvilket vil give et misvisende billede," skriver rapporten og fortsætter:

"Budgetvejledningen fra 2011 foreskriver, at udgifter internt i organisationen og væsentlige udgifter under den tidlige modning skal inkluderes."

Som noget helt nyt har IT-projektrådet indført et såkaldt trafiklysmarkering, der viser hvor godt eller skidt det går for statens it-projekt - det kan du læse mere om her. 

Læs også: 
Sådan får du styr på samarbejdet med din it-leverandør

Sådan vil staten presse it-priserne i bund

Rapport: Her er de dårligste offentlige it-projekter

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car