Artikel top billede

Så meget har 13 offentlige it-projekter kostet staten

En ny opgørelse fra Statens IT-projektråd har samlet rapporter fra statslige it-projekter, der er igangsat efter 2011 med et budget på over 10 millioner kroner. Her er den samlede udgift.

600 millioner kroner.

Så meget er der lige nu investeret i 13 igangværende statslige it-projekter, der er igangsat efter 2011. 

Det skriver IT-projektrådet i den statusrapport, der blev offentliggjort den 22 marts 2012.

Baggrunden for det samlede regnestykke bygger på myndighedernes halvårlige obligatoriske indrapportering omkring it-projekters økonomi, tidsplan og gevinstrealisering.

Således viser rapporten, at myndighederne har startet 20 it-projekter siden 2011, hvoraf 13 har været mulige at inkludere detaljerede data fra.

Så meget sidder de enkelte myndigheder på

Ser man på fordelingen af de 600 millioner kroner på myndigheder, stikker særligt to ministerier ud.

Skatteministeriet står således for næsten 250 millioner kroner eller lidt over 40 procent af de samlede projektudgifter.  

Dernæst kommer Justitsministeriet ind på en andenplads med godt 190 millioner kroner, hvilket svarer til omkring 32 procent.

Således står de to ministerier for godt 70 procent af de samlede udgifter i forbindelse med de 13 detaljerede og igangsatte it-projekter siden 2011.

Hernæst følger Transportministeriet, Miljøministeriet, Udenrigsministeriet og til sidst Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.

Ser man på antallet af it-projekter ligger Skatteministeriet og Justitsministeriet også helt i top. Siden 2011 har de to ministerier hver igangsat 12 ud af de 20 projekter, der har været indrapporteret.

Transportministeriet har igangsat tre. De sidste fem projekter er fordelt på fem ministerier.

Sådan fordeler pengene sig på projektfaserne

Rapporten giver også et billede af, hvordan projektudgifterne er brugt i forbindelse med projektfaserne.

Her er 518,5 millioner kroner gået til gennemførsel, 48,5 til anskaffelse, 16,8 til analyse, 10,1 til realisering, mens én milliard er gået til idé.

Rapporten skriver blandt andet:

"De fleste udgifter er relateret til gennemførelsen. Derudover bemærkes andelen for projektudgifter i realiseringsfasen. Disse dækker over fire it-projekter, som har valgt at fastholde en projektorganisation også efter, at it-projektet er overgået til drift. Især i store forandringsprojekter, kan det være nødvendigt at have en længere overdragelsesforretning."

Rapporten påpeger også de forholdsvis få projektudgifter i de tidlige faser, idé- og analysefase.

"IT-projektrådet bemærkede også ved den seneste statusrapportering, at der var forholdsvis få midler afsat til de tidlige og vigtige beslutninger for it-projektet. Det er i statusrapporteringen ikke muligt at identificere, om udgifterne reelt er så lave, da udgifter kan være påført driftsorganisationen og derfor ikke medtaget i projektudgifterne, hvilket vil give et misvisende billede," skriver rapporten og fortsætter:

"Budgetvejledningen fra 2011 foreskriver, at udgifter internt i organisationen og væsentlige udgifter under den tidlige modning skal inkluderes."

Som noget helt nyt har IT-projektrådet indført et såkaldt trafiklysmarkering, der viser hvor godt eller skidt det går for statens it-projekt - det kan du læse mere om her. 

Læs også: 
Sådan får du styr på samarbejdet med din it-leverandør

Sådan vil staten presse it-priserne i bund

Rapport: Her er de dårligste offentlige it-projekter




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Globeteam lå i forhandlinger med flere købere inden frasalg: Aggressiv ekspansionsplan venter nu forude - har afsat 'betydeligt beløb'
Interview: Direktør for Globeteam Claus Moldow gør klar til offensiv ekspansion efter, at han, Morten Strunge Nielsen og Kirk Kapital har solgt kontrollen over det danske konsulenthus til den store norske kapitalfond Norvestor. "Pengene er afsat til organisk vækst i Danmark, men vi vil også komme til at se på opkøb," siger han.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan: Sæt din fakturahåndtering på autopilot
Accounts payable automation frigør ressourcer i bogholderiet og minimerer risikoen for fejl, men hvordan kommer du i gang? Læs med her og få bud på, hvordan du opnår ”touchless flow.”