Antenne-tvang i Danmark to år endnu

Regeringen spænder ben: Frit valg af tv-udbyder har alligevel lange udsigter for mange danskere.

Artikel top billede

Læs også:

Efter retssags-trussel - snart kan du selv vælge tv-udbyder

Antenneboss: Fiberbranchen puster problemet med antenne-tvang op

For nylig kunne Computerworld fortælle, at der var udsigt til, at tilslutningspligten til antenneforeninger blev afskaffet allerede til januar næste år.

Det skyldtes et ændringsforslag, der skulle fremrykke ophævelsesdatoen fra 1. april 2015 til januar næste år.

Det kommer efter fem års snak om at afskaffe tilslutningspligten, der tvinger borgere visse steder til at støtte den lokale antenneforening. 

Afskaffelsen er blevet yderligere presserende, da EU truer med en traktatbrudssag. Læs mere om det her.

Spænder ben

Men regeringen spænder nu ben for den fremrykkede dato, og det vækker vrede hos Venstre, der fremsatte ændringsforslaget.

"Tilslutningspligten begrænser danske familiers mulighed for frit at kunne vælge de tv-kanaler, de ønsker at se og betale for. Regeringens nej i Folketingssalen står i skærende kontrast til deres tidligere meldinger om, at de støtter frit valg på tv-området."

"Det er til skade for både konkurrencen og forbrugernes valgfrihed, og det er mærkværdigt, at regeringen ikke vil være med til at ophæve pligten hurtigt," udtaler Ellen Trane Nørby, medieordfører for Venstre i en pressemeddelelse.

Beregninger fra fiberselskabernes interesseorganisation Dansk Energi viser, at tilslutningspligten berører cirka 300.000 danske husstande, mens antenneforeningen FDA mener, at omfanget er langt mindre, omkring 16.000, da de fleste antenneforeninger ifølge FDA frivilligt har ophævet pligten.

Den udmelding giver Ellen Trane Nørby dog ikke meget for.

"Hvis FDA mener, at det vedrører så få, så er der jo ikke noget argument for ikke at støtte et frit valg allerede i morgen, selvfølgelig på nær de antenneforeninger med gæld, hvor en overgangsordning er nødvendig. Det drejer sig nok om, at Dansk Energis tal er mere korrekte," lyder det fra Ellen Trane Nørby.

Everllence

Software Engineer

Københavnsområdet

Unik System Design A/S

QA Engineer for AI-first development

Nordjylland

Forsvaret

Cyberspecialist

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS