Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Ny cookie-slåskamp på vej: Danmark er gået for langt

Danmark er gået alt for langt, når det gælder cookie-lovgivningen, mener Venstre, der varsler nye kampe om logning af danskerne. Se her, hvad der ifølge partiet er gået galt.

Læs også:
Danske firmaer blæser på cookie-lov: Tracker dig stadig

Omstridt ny cookie-lov: Det kræver den af dig

Venstres it-ordfører, Michael Aastrup Jensen, kræver, at Folketingets teleforligskreds tager spørgsmålet omkring cookies op igen.

"Venstre kræver, at cookie-bekendtgørelsen tages op til debat igen set i forhold til EU-direktivets bestemmelser," fortæller Michael Aastrup Jensen.

Michael Aastrup Jensen mener, at den danske cookie-bekendtgørelse går alt for langt i forhold til, hvad EU-direktivet bestemmer.

Det er særligt den nuværende model med, at brugerne af danske internetsider skal acceptere eller fravælge cookies, som it-ordføreren mener, er fyld set i forhold til EU-direktivet.'

Ifølge it-ordføreren er der endnu ikke nogen konkret dato på, hvornår teleforligskredsen afholder møde, men det vil finde sted indenfor tre uger.

It-ordfører: Vi strammer alt for meget
Via tre §20-spørgsmål til Erhvervs- og Vækstministester, Annette Vilhelmsen (SF), stiller Michael Aastrup Jensen skarpt på den overregulering, som it-ordføreren mener der eksisterer på området.

"Når jeg spørger ministeren, så får jeg gang på gang at vide, at vi ikke overregulerer. Vi regulerer på præcist samme niveau som andre EU-lande," siger han.

Et af svarene til Michael Aastrup Jensen lyder da også.

"...regeringen lægger vægt på, at Danmark ikke håndhæver reglerne strengere end i de andre EU-lande." skriver Anette Vilhelmsen.

Løsningen skal findes i et mærke
Michael Aastrup Jensen mener, at reglerne bør lempes til en mere simpel ordning.

"Jeg læner mig i langt højere grad op af en decideret mærkeordning, og det er der også andre lande, der går efter samme princip," siger han.

Det skal komme både virksomheder og forbrugerne til gode.

"De brancheorganisationer jeg er i kontakt med, er rasende over den nuværende tilstand," siger han og fortsætter:

"Som situationen er nu, betyder den aktive accept hos brugerne også at mange bliver forvirrede. Det bevirker, at eksempelvis min mor bliver hamrende nervøs over, hvad cookies rent faktisk er, når det popper op på hjemmesiden," fortæller it-ordføreren.

Holland undersøger også muligheden for lempelser

Michael Aastrup Jensen bruger Holland som eksempel.

Sidste år gennemførte det hollandske parlament cookie-lovgivning, der lig danske lovgivning, også bestemmer at ejerne af hjemmesider, afkræver besøgende accept af cookies.

Men her er der nu allerede forandring på vej.

"I Holland er man nu gået helt over i den anden grøft, og er gået væk fra, at det skal være et påkrævet krav, at brugerne accepterer cookiers før end, at de kan tilgå hjemmesiderne," fortæller han.

Og modsat danske virksomheder, skal hollænderne tage lovgivningen yderst seriøst.

Den hollandske myndighed OPTA, Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, kan nemlig afkræver virksomheder, der ikke overholder den hollandske lovgivning bøder på omkring 2.5 millioner danske kroner.

Men Erhvervs- og Vækstminister Anette Vilhelmsen fremhæver i sit svar til Michael Aastrup Jensen, at sammenligningsgrundlaget med Holland ikke er helt så lige til.

"... data indsamlet ved visse cookies er per definition persondata, med mindre afsenderen af cookien kan bevise det modsatte. Dette er ikke er tilfældet i Danmark," skriver Anette Vilhelmsen (SF).

Erhvervsstyrelsen oplyser til Computerworld, at der endnu ikke er oprettet sager overfor virksomheder, der misligholder den danske cookie-bekendtgørelse.

Læs også:
Danske firmaer blæser på cookie-lov: Tracker dig stadig

Omstridt ny cookie-lov: Det kræver den af dig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere