Ring gratis: Dansk telekæmpe indfører fri tale til firma-kunder

De første fri tale-abonnementer til erhvervslivet er på trapperne. Dermed er fronten i priskrigen på telefoni rykket til erhvervsmarkedet.

Artikel top billede

Læs også: Dansk telekæmpe går ind i priskrig - men mod sin vilje

Interview: Derfor sender vi Fullrate i haserne på 3 og Telia

For anden gang på under to måneder sætter teleselskabet 3 ekstra fart i priskrigen på det hårdt pressede danske telemarked.

Første gang var i februar, da teleselskabet lancerede de første fri tale-abonnementer til privatkunder, hvilket fik konkurrenterne til at halse efter én efter én.

Nu accelererer 3 igen og lancerer i morgen de første fri tale-abonnementer målrettet erhvervsmarkedet.

Helt konkret er der tale om tre pakker, der tilbyder henholdsvis 1 eller 12 eller 50 GB data med fri tale, fri sms og mms, hvor den billigste pakke lyder på 149 kroner om måneden og den dyreste på 279 kroner.

"Vi har lyttet til kunderne, og de har efterspurgt det her produkt. Det er i dag besværligt med begrænsningerne på, hvor meget medarbejderne må tale, og samtidig oplever vi, at virksomhederne bruger enormt meget tid på at administrere medarbejdernes telefoniaftaler. Desuden er det mere og mere tydeligt, at data er fremtiden," fortæller 3's erhvervsdirektør Jacob Hein Knudsen.  

3: Fastnettet er dødt
3's nye træk sker blot få dage efter, at TDC den 1. april valgte at give fastnetpriserne et gevaldigt nøk op i vejret.

Efter første april koster det nu en krone i minuttet at ringe fra en TDC-fastnettelefon til en mobil, hvilket er en stigning på 13 øre. Samtidig er alene gebyret for at betale en TDC-regning via betalingsservice næsten fordoblet til 9,75 kroner om måneden.

I forhold til de mange fri tale-abonnementer på markedet er det også værd at bemærke, at TDC kræver 134 kroner om måneden for basis-abonnementet.

Derfor er fastnettet nu ved at være dødt

3's fri tale-abonnementer til erhvervslivet falder dermed sammen med, hvad der ligner TDC's eget dødsstød til fastnettelefonien.

Jacob Hein Knudsen afviser dog, at det er tale om en bevidst timing.

"Men det er da lidt sjovt, at det sker samtidig med, at de sætter prisen op. Det viser bare, at fastnettet nu er endeligt dødt," lyder det fra Jacob Hein Knudsen.

Netop erhvervskundernes frygt for at give slip på fastnettelefonien har været en af de største sten på vejen for 3's vækst på erhvervsmarkedet, fortalte 3's direktør Morten Christiansen i efteråret til Computerworld.

Ordene faldt i forbindelse med, at 3 omstrukturerede sin erhvervssalgsafdeling for at sætte fokus på salget af mobile løsninger primært til it-parate smb-virksomheder. Læs mere om det her.

I den forbindelse erklærede 3 en målsætning om at fordoble markedsandelen på erhvervsmarkedet fra seks til 12 procent inden for et par år.

"Det mål er ikke nået endnu," fortæller Jacob Hein Knudsen.

Netcompany A/S

Software Developer

Midtjylland

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job