Artikel top billede

Danske Tradeshift: Her er hemmeligheden bag vores succes

Computerworld Expo 2013: Se hemmeligheden bag den danske e-faktura virksomhed Tradeshifts globale succes. "Vi har en piratkultur," siger stifter Christian Lanng.

Computerworld Expo 2013: Christian Lanng, CEO og stifter af e-handelsvirksomheden Tradeshift, fortæller, hvordan virksomheden på udansk vis er blevet en global succes.

"Vi har en piratkultur i Tradeshift. Der er ingen, som skal komme og bestemme, hvilke valg medarbejderne træffer. De skal agere selv, og så skal de ikke gå i slips og jakkesæt," fortæller Christian Lanng.

For at få succes på det globale marked som startup-virksomhed, handler det overordnet om at fokusere på tre hovedpunkter.

Start med at lave en global mission, skab det bedste team og giv medarbejderne en mission, der betyder noget.

Derudover skal du være klar til at satse alt for din succes, mener Christian Lanng.

Virksomheden, der beskæftiger sig med e-fakturering, har i dag over 200.000 kunder i systemet, der er fordelt på 193 lande

I alt flytter systemet elektroniske fakturaer, betalinger og ordrer for mere end 274 milliarder dollars.

Den globale vision

Da Tradeshifts globale vision blev grundlagt, skelede virksomheden særligt til det private marked.

"Hvis vi ser på forbrugerområdet, er socialt fra starten i dag. Kigger vi på forretningssoftware derimod er det meget begrænset, og det er ironisk i en verden, der er forbundet med 1 milliarder brugere på Facebook," siger han og fortsætter:

"På samme måde startede vi Tradeshift med samme vision, hvor vi vil forbinde virksomhederne på en global platform."

Her er det både deciderede kundeudviklede apps og andre elementer kendt fra sociale medier, som kunderne rykker på.

"Vi har activity feed, som man kender det fra Facebook, og der kan køres apps oven på, som andre skriver til platformen. I en verden af faktureringer, der ellers er domineret af papir, er det ret odiøst," fortæller Christian Lanng.

Og kunderne kvitterede prompte. Efter blot seks måneder havde Tradeshift bredt sig til 100 lande.

"Men det var aldrig sket, hvis vi ikke havde etableret kontor i San Fransisco. Det var vigtigt, at vi startede i Danmark, men som virksomhed er du nød til at være til stæde helt i centrum, der hvor det sker.

Sådan skaber du de bedste teams - disse folk skal du undgå

Danmark er berømt og berygtet for sin jantelovs tankegang, men det skal virksomhederne sørge for at glemme alt om, når der skal konkurreres med de store drenge i it-branchen.

"En helt nyansat medarbejder spurgte; 'hvad er mit første projekt?'
"Han fik at vide, at han skulle starte Tradeshift op i Kina og få succes med det. Vi ansætter folk, der tør tage springet,"

Når Tradeshift sammensætter teams, så går virksomheden ikke typisk efter medarbejdere, der spiller højt på store stillinger hos de helt store navne i branchen.

Undgår insidere - de kan ikke udfordre

"Vi prøver at undgå at hyre folk fra SAP. Vi undgår insidere fra branchen. De kan ikke udfordre processerne. Det kunderne køber fra os, det er innovation, og her skal vi bruge outsidere," siger han og fortsætter:

"I Danmark har vi rekrutteret folk, der normalt har svært ved at indgå i danske virksomheder. Fordi at de ikke kan dansk, men vi siger, hvorfor helvede skal i lære dansk, i kan begå jer på engelsk, så lær hellere et programmeringssprog i stedet for at spilde tiden på at lære dansk."

Iværksætter: Få det nu gjort
En del af Tradeshifts succes skyldes, at medarbejderne får ansvar og myndighed til at arbejde selvstændigt.

"Der er ingen grund til at vente på noget. Det er en pligt, at vores medarbejdere træffer egne beslutninger," siger Christian Lanng.

Men det handler ikke kun om beslutninger, det handler også om at turde sige sin mening til alle i organisationen.

"Sig, hvad du har på hjerte. Vores danske programmører kan sige, det der, det er fanme noget lort, og så bliver vores amerikanske medarbejdere helt stille. Vores folk skal sige, hvad de mener - også til mig," siger han.

At medarbejderne skal agere ens overfor alle, er noget som Tradeshift går særligt ind for.

Pas på disse tegn på inkompetence

"Vær den samme overfor alle. Fuck politics. Det der med politik i organisationen, det er tegn på inkompetence, hvis du kun kan få dine ting igennem ved at hviske i krogene, så er det fordi, du ikke har evnerne til at drive din virksomhed," siger Christian Lanng og fortsætter:

"Gennem 10-12 interviews tester vi vores medarbejder inden ansættelse. De møder vores chefer, sekretærer og studerende. Dem, der er røvslikkere overfor mig, eller agere på en anden måde over for sekretæren, kan vi ikke bruge."

Medarbejderne i Tradeshift skal gerne stikke lidt ud, det normale er nemlig ikke godt.

"Exceptionelle medarbejdere er typisk ikke helt normale, de kommer måske i jeans og stikker lidt ud. Det dyrker vi, og det udvikler virksomheden. Sørg for at finde nogle folk, der stikker udover rammerne, det er dem, der skaber innovation," siger han. 

Men selvom Tradeshift høster de exceptionelle talenter, så kræves det stadig, at medarbejderne kan samarbejde.

"Du ser tit historien om den ensomme cowboy, der kan programmere det hele selv, og er helt vild. Det gider vi ikke, og vi har ingen programmører, der har bygget 25 procent af hele platformen," siger han.

Tradeshifts nuværende 100 exceptionelle medarbejdere befinder i virksomhedens kontorer i San Francisco og København.

Læs også:
Danmarks it-elite mødes: Kom og mød de tunge drenge

Topchef: Danske it-firmaer har en forfejlet tankegang




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere