Softwaregiganter kappes om dine penge: Her er vinderne

Verdens største softwareleverandører er i tæt kamp om virksomhedernes pressede it-budgetter. Her kan du se, hvilke leverandører der dominerer markedet.

Artikel top billede

Det globale marked for software voksede med 3,6 procent i 2012 til en samlet omsætning på lige knap 2.000 milliarder kroner, skriver IDC i en ny opgørelse.

Ifølge analysefirmaet var det lidt mere, end man havde ventet, men under halvdelen af den vækst, man oplevede i branchen i både 2010 og 2011.

Det europæiske softwaremarked udgør 26,5 procent af det samlede verdensmarked, og krisen i vores del af verden betød, at Europa var det eneste marked, der oplevede negativ vækst i 2012 (-2,3 procent), mens eksempelvis USA steg med seks procent. 

Disse produkter er i fokus

Blandt de softwaremarkeder, der oplevede den største vækst i 2012, er software til dataanalyser som eksempelvis big data-løsninger, samarbejdssoftware, CRM, sikkerhedssoftware og software til system- og netværkshåndtering.

"CRM og collaborative applikationer skilte sig ud med vækstrater på næsten syv procent set over året," skriver IDC blandt andet.

Opgørelsen viser, at det fortsat er Microsoft er der er verdens største softwarevirksomhed med en markedsandel på 17 procent, efterfulgt af IBM med 8,5 procent.

Det var tyske SAP, der oplevede den største vækst fra 2011 til 2012 ved at vokse med mere end fem procent.

IDC's 2012 opgørelse ser således ud:

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S