Her tager 135.000 ansatte egne gadgets med på jobbet

135.000 medarbejdere i en stor, global virksomhed vil snart få mulighed for at anvende egne tablets, smartphones og pc'er.

Artikel top billede

Det kan godt være lidt af en udfordring for it-chefen at holde styr på alle de nye smartphones, tablets, Mac-computere og bærbare pc'er, medarbejderne bringer med ind på arbejdspladsen.

Problemstillingen blegner dog for de flestes vedkommende en hel del, når man ser på en virksomhed som Shell, der i øjeblikket arbejder på et bring your own device-projekt (BYOD), der skal kunne understøtte 135.000 medarbejdere med egen hardware.

Det skriver engelske V3.

Ken Mann, der er sikkerheds-arkitekt hos Shell, fremlagde planerne på CA World i Las Vegas. Shells overordnede ambition er at arbejde efter en cloud-first strategi, og at understøtte BYOD.

Ifølge V3 har Shell 90.000 faste medarbejdere og yderligere 60.000 på midlertidige kontrakter.

Ud af de 150.000 medarbejdere har 10.000 i dag mulighed for at bringe egen hardware med ind på jobbet, men Ken Mann fortæller, at det om blot få år vil være under 10 procent, der vil benytte virksomhedens it-udstyr.

Det betyder, at 135.000 medarbejdere vil arbejde på udstyr, som de selv har købt.

"Windows, iOS og Android er nøgle-styresystemer for os, men hvis Windows Phone 8 bliver populært, vil vi også se på at tage det i brug," udtaler Shells Ken Mann ifølge V3.

Shells BYOD-planer bygger i høj grad på, at den globale koncern kan se, at en stor del af de nuværende medarbejdere vil gå på pension inden for fem til 10 år, og at man derfor skal kunne tiltrække talentfulde, unge medarbejdere.

Sikkerhedsmæssigt håndterer Shell de mange nye devices ved hjælp at en løsning til to-faktor autentificering.

Læs også:

Undgå kaos: Få styr på de ansattes private gagdets

Top-CIO: Derfor må ansatte ikke anvende private gadgets her

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S