Du skal nemlig også kunne sælge din vision på en overbevisende måde til de andre ledere i virksomheden.
Her kan man med fordel benytte en bestemt argumentations-taktik, mener amerikanske Michael Redding, der er øverst ansvarlig for Accentures Technology Labs og rådgiver inden for it-innovation.
"Det interessante spørgsmål er, hvad det er for forretningsmæssige forandringer, it-projektet vil kunne levere? Hvordan får det omsætningen til at vokse, og hvordan for det omkostningerne til at falde?" siger han til Computerworld i forbindelse med, at han er i Danmark.
"Enhver forbedring, enhver ny funktion, enhver ny udrulning skal beskrives i konteksten, hvad det giver af fordele for virksomheden."
Sådan bliver it afgørende for forretningen
Michael Redding erkender, at ikke alle it-investeringer lader sig presse ned i den kommunikationsformel.
Hvis du vil opgradere en netværks-switch, er det svært at forklare, hvilke gevinster det giver, fordi det typisk er noget, forretningen bare forventer skal fungere.
"Men over tid skal it-afdelingen udvikle det som den almindelige måde at beskrive projekter på."
"Når virksomheden så begynder at snakke om, at der skal skæres i it-budgettet, kan man pege på den omsætning, man vil gå glip af, eller de omkostningseffektiviseringer, som ikke kan realiseres. Over tid vil det lære it-organisationen at tale forretningens sprog."
Artiklen fortsætter på næste side...