Så stor en del af dit it-budget bør gå til innovation

Hvor stor en del it-budgettet skal gå til selve driften, og hvor stor en del skal investeres i at innovere og skabe nye forretningsmuligheder?

Artikel top billede

Alle taler om, at den moderne CIO skal have fokus på it-innovation og værdiskabelse

Men hvor stor en del af det i forvejen stramme it-budget bør egentlig gå til selve driften, og hvor stor en del skal gå til decideret forretningsudvikling?

Det spørgsmål har Computerworld stillet amerikanske Michael Redding, øverst ansvarlig for Accentures Technology Labs og rådgiver inden for it-innovation, i forbindelse med, at han netop har været i Danmark.

"Vores erfaringer viser, at virksomheder, der konsekvent performer godt, dedikerer en vis del af deres investeringer hvert år til innovation; til nye ting og til at føje til og forandre," siger han. 

Sådan ser fordelingen ud

En undersøgelse blandt danske CIO'er har vist, at budgetfordelingen mellem drift og forretningsudvikling kan hedde alt fra 70/30, 60/40 og 50/50 til 35/65.

Og det er ikke så underligt, at der er så stor varriation. 

"Der er ikke en regel om, hvor mange procent, det skal være. En virksomhed, der konkurrerer inden for højteknologi, vil have én slags udfordring, mens andre kan have radikalt anderledes omkostninger og marginer," forklarer Michael Redding. 

Den overordnede tendens er dog, at CIO'erne bruger en stadig større andel af budgettet på de mere fremadrettede aktiviteter, der skal hjælpe med udvikling og innovation. 

"Den præcise fordeling varierer, så det handler mere om tankegangen; at man er nødt til at investere i fremtiden," forklarer Michael Redding fra Accenture.

Desværre er ønsket om at være den værdiskabende og fremsynede CIO ikke altid foreneligt med de barske økonomiske realiteter i virksomheden. Men selv i den situation er der muligheder for CIO'erne, mener Michael Redding.

Når virkeligheden rammer mandag morgen

Hvem drømmer ikke om at blive den top-moderne CIO, der kan øge virksomhedens omsætning og skabe innovation på et helt nyt niveau med it? 

For de fleste helt almindelige it-chefer er dagligdagens udfordring dog, at it-budgetterne er under pres.

Selvom man i weekenden kan udtænke nok så interessante planer for, hvordan it kan hjælpe med at forbedre virksomhedens konkurrenceevne, så byder mandag morgen måske først og fremmest på møder, hvor det er nye besparelser, der er dagsordenen. 

"Det er en udfordring, som stort set alle CIO'er står med. Der er altid en lang liste med fantastiske projekter, som CIO'en ville elske at realisere, men finansieringen er begrænset eller bliver måske endda skåret væk," lyder det fra Michael Redding. 

Han mener dog, at der fortsat er gode muligheder for at arbejde med it-innovation som CIO:

"Spørgsmålet er, hvordan du kan finde måder at være innovativ på? En del af det handler om, at man skal bruge mere tid på at se grundigt på forretningen og samarbejde med forretningen." 

"Nogle gange ser vi, at mens it-budgetterne er låst fast, så har en forretningsleder midler til at hjælpe med at skabe vækst."

"Så du skal arbejde hen imod en model, hvor det, der er en prioritering for forretningen, er noget, it kan være en leverandør af," siger amerikanske Michael Redding til Computerworld.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job