Trods fyringer: Store lønstigninger til Telenor-toppen

Krise i telebranchen? Ikke hvis man ser på de lønstigninger, Telenor-toppen hev hjem i 2012. Se topchefernes lønninger her.

Artikel top billede

Telenors indtjening har gennem de seneste år været støt faldende, og i efteråret annoncerede selskabet kommende besparelser på fem milliarder de næste tre år.

Besparelserne ramte også for nylig en del danske arbejdspladser.

Men ser man på de lønninger, den norske topledelse i telekoncernen hev hjem sidste år, er der ikke mange krisetegn at spore.

Mens menige Telenor-medarbejdere i Norge måtte "nøjes" med lønstigninger på fire procent, lå lønstigningerne hos topledelsen på mellem 15 og 27 procent. Det skriver Aftenposten.

For eksempel kunne topchefen Jon Fredrik Baksaas i 2012 sætte knap 10,8 millioner norske kroner ind på bankkontoen mod 9,3 millioner året før. Det er en stigning på 16 procent i lønnen, som består af en grundløn, bonus og incitamentsprogrammer, hvoraf grundlønnen udgør 47 procent.

"Telenor har haft et ekstraordinært godt år, og det giver sig udslag i den variable løn til koncernlederne. Udbetalinger er udregnet automatisk på baggrund af en aftale indgået i 2008," forklarer Svein Aaser, Telenors bestyrelsesformand til Aftenposten.

"Grundlønnen er øget med 2,9 procent i tråd med retningslinjerne fra Industri- og Handelsministeriet," udtaler han til den norske avis.

Topchefer kommer ikke til at mærke stramninger

Jon Fredrik Baksaas har siddet i chefstolen siden 2002, og ifølge avisens beregninger har han i den periode samlet fået udbetalt lidt over 100 millioner norske kroner før skat i løn.

Oveni de 100 millioner skal lægges 34 millioner norske kroner i pension.

Selv om den norske stat, der ejer 54 procent af Telenor, i 2011 strammede reglerne for pensionsudbetalinger til ledere i statsligt ejede selskaber, kommer koncerndirektørerne formentlig ikke til at mærke meget til stramningerne.

For de bliver til gengæld kompenseret i deres grundløn.

"Pensionsordningen er erstattet med en kompensation i grundlønnen. Denne kompensation gælder for ansættelse i koncernledelsen fra og med 2012, og indgår i grundlønnen," står der ifølge avisen i årsrapporten.

Efter Jon Fredrik Baksaas er den bedst betalte Telenor-boss Sigve Brekke, der leder selskabets forretninger i Asien.

Med en løn på knap 10,2 millioner norske kroner fik han 20 procent mere i lønningsposen i 2012 end i det foregående år.

Se resten af Telenor-topchefernes lønninger hos Aftenposten.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Kingston Technology

    Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

    Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse