Fiberbranche: Derfor ingen grave-aftale med telefirmaer

Telebranchen mener, at fiberbranchen er stopklodsen for en samgravningsaftale. Læs her, hvad fiberbranchen mener om den kritik.

Artikel top billede

Graveomkostninger er den største økonomiske hindring på vejen til hurtige bredbåndsforbindelser.

Alligevel fortæller telebranchen og fiberbranchen ikke hinanden, når de stikker spaden i jorden.

Telebranchen har skudt bolden over på fiberbranchens banehalvdel og hævder, at det er fiberbranchen, der spænder ben for en aftale.

For telebranchen fortæller, at de gentagne gange har opfordret fiberbranchen til at lave en fælles samgravningsaftale. Men svaret har hver gang været nej tak.

Den udtalelse vækker skuffelse hos Dansk Energi, som dog erkender, at man har takket nej.

"Det er rigtigt, at de (telebranchen, red.) i lang tid har snakket om, at vi bare skulle indtræde i en aftale, de har på området. Men vi har sagt, at det er kommunen, der er det rigtige sted at forankre en samgravningsaftale. Det er kommunen, der giver gravetilladelse, og det handler ikke kun om tele, men også om alle de andre typer gravninger, der foretages, såsom el, gas, vand og så videre. Så vi synes, der skal tænkes mere bredt end bare en snæver aftale med teleoperatørerne," lyder det fra Christian Berg, konsulent i Dansk Energi.

Men ville det ikke være et godt sted at starte - er det ikke bedre at starte med det end med ingenting?

"Nej, der er jo allerede et system i dag i kommunalt regi, så hver gang du stikker en spade i jorden, skal du spørge kommunen. Og kommuner er jo et upartisk sted, der sikrer de almindelige vilkår for gravning, så derfor er det oplagt at lægge det i kommunalt regi," siger han og fortsætter:

"Vi har hele tiden været tilhængere af samgravning, men det skal foregå på den rigtige måde. At træde ind i en aftale, som teleindustrien har haft i mange år, men som ikke rigtig har været brugt i de senere år, det synes vi ikke, er vejen frem. Vi skal have den væsentligste aktør med, og det er kommunerne," siger Christian Berg.

Dansk Energi: Stop drillerierne
Telebranchen tilbyder også helt at skrotte deres system for at lave et nyt med jer - hvor stor en del af problemet ligger i, at det er deres eget system?

Fiberbranchen: Koncentrer kræfterne om jer selv

"Jamen, vi peger et helt andet sted hen, nemlig på kommunerne som stedet for en løsning, for de skal alligevel udstede gravetilladelsen. Kommunen har allerede et system i dag, ler.dk, hvor man laver opslag og typisk fanger dem, der ønsker at være med. Så for os at se er det simpelthen en myndighedsopgave. Det er samtidig utroligt vigtigt for os, at det foregår på neutral grund, og derfor er det kommunerne, der skal løfte opgaven."

Men direktør i Teleindustrien, Jakob Willer, fortæller, at problemet er, at en løsning via ler.dk godt kan have rigtig lange udsigter?

"Det forstår jeg ikke. Nu er det blevet lagt over i Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, men der er ingen grund til, at det skal have lange udsigter. Det handler jo bare om at komme i gang. Vi har opfordret til, at myndighederne indkalder os, og så må vi jo hver især skubbe på."

Men hvis man ved, at der går eksempelvis to år inden sådan et samgravnings-modul kommer op at køre, hvorfor så ikke allerede nu gøre noget selv?  

"Jo, men det undrer mig, at Jakob Willer så entydigt peger væk fra nogle af de ting, vi har snakket om. Det er lidt ærgerligt, at han kun holder fast i en kongstanke om, at vi bare skal indgå i en eksisterende aftale, som Telia forfattede for mange år siden, og som de ikke selv har brugt i mange år. Den blev brugt, da man skulle lave længdegravninger, da telemarkedet blev liberaliseret, og i dag drejer det sig mere om accessnet, hvor tingene er mere komplekse," siger han og fortsætter:

"Jeg anser det lidt som drilleri, at han bliver ved med at hive den gamle aftale frem, når vi gentagne gange har sagt, at vi skal tænke aftalen bredt. Det er den samme vinylplade, han nu tager op af skuffen igen," lyder det fra Christian Berg.

Han mener, at Jakob Willer i stedet burde koncentrere sine kræfter om mere presserende ting.

"Jakob Willer burde måske hellere bruge noget krudt på at overtale hans største medlem, TDC, til at lægge fibernet ned alle de steder i Storkøbenhavn og Nordsjælland, hvor DONG kabellægger elkablerne. Vi har hørt, at det kun sker i 15 procent af DONG's graveprojekter," udtaler han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil