Men det er vikårerne for Mark Scotland, der er CIO i Damco. Det er hans hjerteblod og levevej.
Damco er en fuldblods global virksomhed, hvilket understreges af, at der er 18 forskellige nationer repræsenteret i it-afdelingen på Dampfærgevej 21, hvor er hovedsproget da også engelsk, selv om geografien siger København.
"Undtagen når vi har danish wednesday, hvor vi i højere grad forsøger at tale dansk sammen," fortæller Mark Scotland.
"Det bliver nok også den eneste gang i dag, at jeg kommer til at tale dansk," lød det fra en grinende CIO, da Computerworld taler med ham - på dansk - i forbindelse med nomineringen til Årets CIO 2013.
Han kommer i øvrigt selv fra den modsatte side af kloden, nærmere bestemt Australien, men faldt for en dansk pige, og har derfor brugt de seneste 20 år i kongeriget, hvoraf de seneste fire er blevet udfordret med arbejdstitlen CIO.
"Vi er en global virksomhed, og det er vores kunder også. Jeg ser det som et stort plus, at vores ansatte også kommer fra de regioner, som vi handler med. Det giver en lokal forståelse af, hvordan man fører forretning i eksempelvis Polen eller i USA," fortæller han på klingende dansk, men med den karakteristiske engelske accent som følgesvend.
Medarbejder-power
Og det handler meget om medarbejderne i Damco, som håndterer nogle af verdens mest avancerede supply chains.
Der er nemlig kun 60 personer i it-afdelingen i København til at servicerer firmaets 11.300 ansatte på 300 kontorer i 90 lande.
Derfor fylder personalehåndtering også en del i Mark Scotlands hverdag.
"Vi er få folk til at holde skuden på ret kurs, men da vores arbejdsplads er hele verden, kan vi også rekruttere de dygtige folk ligegyldigt, hvor de kommer fra. Vi vil have de bedste folk og holde på dem. Derfor har vi eksempelvis også meget detaljerede uddannelsesplaner og månedlige udviklingssamtaler," fortæller han.
Han oplever heller ikke kulturforskellene fra de 18 forskellige lande som en barriere.
"Overhovedet ikke. Man kan altid få gode fif til fra lokalkendte, når man skal ud og rejse," lyder svaret.
Læs også:
LEGO IT-chef: It-folk skal være tæt på forretningen
Artiklen fortsætter på næste side...