TDC-regnskab: Omsætning dropper 400 millioner kroner

Tabet af en stor antenneforening dæmper væksten hos TDC's tv-guldkalv Yousee i et påskeramt TDC-regnskab.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC har netop fremlagt tal for årets tre første måneder og kan her konstatere, at omsætningen er faldet med 403 millioner kroner i forhold til samme kvartal sidste år.

Omsætningen lød i år på 6,2 milliarder kroner, og det svarer til et fald på 6,1 procent.

Det hænger ifølge regnskabet både sammen med den tidlige påske i år og et kraftigt fald i de priser, teleselskaber bruger til internt at afregne brug af hinandens net.

"Resultaterne for 1. kvartal blev negativt påvirket af faldende trafikomsætning, da påskeferien faldt tidligt i år sammenlignet med sidste år, og effekten af den regulatoriske 73 procent prisreduktion på mobiltaleterminering pr. 1. januar," skriver TDC i regnskabet.

Alligevel er der tilfredshed at spore.

"Vi er tilfredse med resultaterne for 1. kvartal, der sammen med en solid pengestrøm er i overensstemmelse med vores egne forventninger. Vi bekræfter derfor forventningerne til 2013," skriver TDC.

Yousee vokser - men har mistet en stor kunde

Ser man på tallene for TDC's pengemaskine i tv-bredbåndsforretning Yousee er der stadig positive væksttakter at spore her.

Omsætningen steg med 6,5 procent i første kvartal, og Yousee formår trods stigende konkurrence fra spillere som Netflix, HBO såvel som fra fiberbranchen at forbedre indtjeningen per kunde (ARPU) med 4,4 procent.

Ifølge regnskabet er TDC's Netflix-rival kommet godt ud af starthullerne.

"Det samlede antal streaminger steg med 144% for TDC Koncernen sammenlignet med 1. kvartal 2012 understøttet af YouBio, der fik en god start," skriver TDC.

Dog er tv-udbyderen blevet ramt tabet af en stor antenneforening.

"Som rapporteret i 4. kvartal 2012 blev nettotilgangen af kunder til Yousee Basis-tv påvirket af opsigelsen af en etårig kontrakt med en stor antenneforening."

Foreningen har 13.000 medlemmer, som virksomheden nu har sagt farvel til.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil