Dansk it-chef: Sådan bliver vi mere drift-effektive

Det markante fokus på at mindske omkostninger til it-drift er slet ikke ved at klinge af. Tværtimod handler det for CIO Per Kjersgaard Rasmussen om hele tiden at finde nye veje til effektiviseringer.

Artikel top billede

For en koncern som ATP, der administrerer pension for flere end 4,7 millioner danskere, er effektiviseringer og besparelser på it-driften et fokus, der er kommet for at blive.

Det fortæller Per Kjersgaard Rasmussen, der er nomineret til titlen som Årets CIO 2013.

"Jeg ved ikke, hvornår det stopper, men det stopper ikke de næste år," siger han om det fokus, de fleste CIO'er har på at kunne få mere værdi for færre penge.

Den øvelse har ATP allerede været i gang med i en del år, og målstregen kan endnu ikke skimtes i horisonten.

"Det er klart, at man på et tidpunkt når en eller anden grænse. Det, vi er begyndt på i ATP, er, at vi lægger flere års prognoser, så allerede nu ved jeg, hvor meget det (budgettet, red) skal falde i 2014 og 2015, og det betyder så også, at jeg allerede i dag kan begynde at forbedrede mig på det, så det ikke kommer som et chok."

Netop langtidsplanlægningen er med til at sikre, at besparelserne kan finde sted, uden at det skader driften.

"Min styringsmodel er også blevet nemmere for mig, når jeg kan kigge længere frem."

Samtidig betyder det, at Per Kjersgaard Rasmussen undgår at gå for langt med besparelserne, så det ender med at have en negativ effekt på forretningen.

"Vi kigger ikke kun længere frem på driften, men også i vores samlede aktivitetsniveau, for der har vi et samarbejdsforum med forretningen, hvor vi ser på, hvad der kommer af nye opgaver; hvad der er i pipelinen."

"Vi prøver at sætte sandsynligheder på, hvad det betyder for det samlede aktivitetsniveau, sådan at vi ikke enten sidder med for få folk, så vi ikke kan lave det eller skal have alt for mange eksterne ind, eller vi sidder med folk på bænken."

"Jo længere du kan se frem, jo bedre og mere effektiv styring får du af din produktionslinje."

En ny type it-leverandører

Per Kjersgaard Rasmussen tilføjer, at det ikke kun er internt i de danske it-organisationer, at det markante fokus på effektiviseringer er til stede. Også blandt leverandørerne sker der et ryk i disse år.

"Jeg tror, at de leverandører, der i dag tilbyder ren infrastruktur, stille og roligt vil bevæge sig op og tilbyde noget af det, vi selv laver i dag."

"Vi outsourcede for eksempel vores produktionsplanlægning og vores batch-afvikling for et års tid siden. Det er noget, jeg aldrig ville have gjort for fem år siden."

"Leverandørerne skal også vokse deres omsætning, og det kan de kun, hvis der er en god businesscase for kunden - så de begynder at arbejde med stordriftsfordele og standardisering højere oppe i værdikæden."

Læs også:

CIO i ATP: Sådan optimerer vi både drift og udvikling

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil