KMD-ansatte printer millioner af ubrugelige sider hvert år

KMD's ansatte printer op mod tre millioner ubrugelige sider ud hvert år. Se her, hvad selskabet vil gøre for at stoppe papir-spildet.

Artikel top billede

Hos it-giganten KMD printer de 3.300 medarbejdere ofte papirer ud.

Faktisk printede de ansatte tilsammen cirka 13 millioner ark papir i 2012, fremgår det af det netop aflagte regnskab.

Men ud af de 13 millioner ark er tre millioner stykker papir i bund og grund overflødige.

I hvert fald vil selskabet gerne være dem foruden.

For der er alene tale om såkaldte initial-forside, som skal identificere et printjob for den enkelte medarbejder i de fælles printerrum.

Et nyt koncept indføres

Ergo indeholder forsiden intet andet end navn, afdeling og navn på dokumentet, der bliver printet ud.

Men det vil selskabet nu til livs med et nyt koncept, der kaldes follow me-print, hvor man scanner sit id-kort ude ved kopimaskinen, hvor efter ens printjob udskrives - men uden initial-forside.

Det er fortsat uvist, præcis hvor mange initialforsider, der er blevet sparet væk, via follow me-print, men KMD's pressechef Christoffer Hellmann oplyser, at to ud af tre af de ansatte i dag er tilmeldt det nye print-koncept.

Scanning af ID-kort

Tekst fra regnskabet:

AFFALD
KMD har i 2012 også haft fokus på printforbruget
i kontorbygninger.

I alt printer KMD hvert år godt 13
mio. ark papir. 3 mio. af disse er såkaldte initialforsider,
der printes for at give medarbejderne mulighed for at
finde egne print blandt mange andre i de fælles kopirum.

Denne praksis er i 2012 blevet reduceret ved
indførelse af såkaldt Follow me print, som kun tillader
print ved scanning af id-kort og dermed ikke genererer
initialforsider.

Kilde: KMDs regnskab kan hentes på www.kmd.dk

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S