Teleboss: Vi vil godt betale til antenne-målinger af mobiler

Mærkningsordning af mobiltelefoner har for lange udsigter på EU-plan. Teleindustrien lover nu penge til målinger, hvis andre parter er med.

Artikel top billede

Tabte samtaler og forgæves opkaldsforsøg.

Det oplever mange ejere af smartphones på grund af dårlige antenner.

Løsningen er ifølge Forbrugerrådet, der har testet hundreder af telefoner, en mærkningsordning, som fortæller kunderne om antennekvaliteten.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Men en dansk mærkningsordning giver ikke mening, hvis ikke andre EU-lande følge med, siger erhvervs- og vækstminister Annette Wilhelmsen (SF) til avisen.

"En dansk mærkningsordning vil tværtimod stille forbrugerne dårligere med et smallere udbud på mobiltelefoner," siger hun til avisen.

Men en fælleseuropæisk mærkning af telefonenerne har lange udsigter, fremgår det af et svar fra EU-kommissionen til EU-parlamentsmedlemmet Christel Schaldemose (S), der sidder i udvalget for forbrugerbeskyttelse.

"Kommissionen finder det ikke på nuværende tidspunkt hensigtsmæssigt at indføre yderligere krav med hensyn til en sådan EU-mærkningsordning," skriver kommissionen ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten til hende.

Det bedrøver ikke bare hende, men også Erhvervsstyrelsen, som håndhæver reglerne over for telebranchen.

"Vi kan ikke gennemføre mærkningsordninger, uden at det er EU-harmoniseret", siger vicedirektør Finn Petersen hos Erhvervsstyrelsen til Jyllands-Posten og gør det klart, at Erhvervsstyrelsen finder oplysninger om modtagekvaliteten vigtig for forbrugerne.

Hos telebranchens lobbyorganisation Teleindustrien fortæller direktør Jakob Willer til Computerworld, at problemet er, at producenterne ikke oplyser noget om antennekvaliteten.

Derfor afviser han, at branchen selv skal stå for en mærkningsordning.

"Vi kender jo ikke specifikationerne på telefonerne. Hvis man skal lave en mærkningsordning, er det producenterne, som skal lave den," siger han.

Han fortæller, at teleindustrien i Danmark bakker Erhvervsstyrelsen fuldstændig op i forhold til en ordning på EU-niveau.

Mens forbrugerne venter på sådan en ordning, vil han ikke afvise at indgå et samarbejde om målinger med Forbrugerrådet, Erhvervsstyrelsen og de producenter, som vil være med for at skabe gennemsigtighed.

Han henviser til nyere undersøgelser fra professor Gert Frølund fra Aalborg Universitet, der forsker i antenner.

Ifølge Jacob Willer kunne der godt følge penge med fra brancheorganisationen til et sådant samarbejde.

"Vi synes, at det er vigtigt at få skabt noget gennemsigtighed. Og hvis penge til målinger er nødvendigt for det, vil jeg se positivt på det, har jeg fortalt Erhvervsstyrelsen," siger Jakob Willer til Computerworld.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S