Mikael Skov Mikkelsen, administrerende direktør for It, Medico og Telefoni (IMT) i Region Hovedstaden.

Bliv klogere: Her er planerne bag milliardudbud i hovedstaden

Læs om overvejelserne bag milliardudbuddet af det omfattende it-system, der skal sørge for, at du bliver rask i en fart.

"Når vi begår en fejl, er det ikke bare et snørebånd, der knækker. Det handler i sidste ende om mennesker af kød og blod."

Det er vilkårene, men også motivationen, der holder drivet højt hos Mikael Skov Mikkelsen, administrerende direktør for It, Medico og Telefoni (IMT) i Region Hovedstaden.

"Mit job som offentlig leder er naturligvis til tider øretævernes holdeplads, men det er også et superspændende og givende job, og så bliver man bliver jo holdt oppe på lakridserne af, at der er høje forventninger og stor opmærksomhed på en", siger han.

"Der er et element af Emma Gad i mit job. Det handler om at have respekt for det man laver, behandle folk ordentligt og man skal virkelig bevare ydmygheden. Men samtidig er det enormt interessant og motiverende at være med til at bygge noget, der forhåbentlig kommer til at gavne patienter og sundhedspersonale på hele Sjælland."

IMT er netop ved at sætte de sidste kommaer i det udbudsmateriale, der skal blive til en helt ny sundhedsplatform.

Et it-system, som skal standardisere og centralisere mange af arbejdsgangene på regionens hospitaler, sørge for bedre, flere og mere sammenhængende data om patienter og i det hele taget ruste regionen til fremtidens behandlingsformer og sammenhænge på sigt inddrage patienter og telemedicin.

Helt ny platform
IMT blev etableret i 2012 og har som primær opgave at sikre sammenhængende, standardiseret og driftsstabil it, medico og telefoni på tværs af Region Hovedstadens sundhedssektor.

Udgangspunktet er faglighed, kundenær sammenhængende service og effektivitet med fokus på helheden og stordriftsfordele.

Men det kræver et solidt fodarbejde at få banket små 30 selvstændige it-, medico og telefoni afdelinger sammen til en stor organisation på cirka 650 personer.

Før fusionen havde hvert hospital deres egen it-afdeling samt deres egne medico-teknikere og telefonifolk.

"Vi har virkelig brugt meget tid på at få tømret folk sammen og skabe fælles mål, rammer og retning. Dette er blandt andet sket gennem et stort kulturprojekt. Det har været målet at få fælles standarder for god service og tilgang til arbejdet, men at nå dertil det kræver kompromiser, og det kræver igen, at man snakker om tingene, og det tager tid," fortæller Mikael Skov Mikkelsen.

"Når man fusionerer, er der ofte et stort behov for også at holde fokus på de praktiske ting. Som regel er fusionen betinget af forventninger om, hvad der kan være af stordriftsfordele i form af bedre service, kvalitet eller økonomi. Men for at lykkes med de overordnede mål skal der først være styr på det bagved, hvor der ligger et hav af mindre, men vigtige, ting som eksempelvis kantineordning, eller hvordan man holder møder, som skal være på plads. Man skal så at sige være enige om at været en samlet virksomhed, førend man også bliver det og kan sikre fordelene ved at være det."

Jernet på plads
I IMT har den første tid således handlet om virksomhedens mål og rammer samt fælles standarder for de ansatte, men også for it-infrastrukturen.

"Vores mission handler i høj grad om at samle tingene og gøre dem mere brugervenlige og effektive. Her er standardisering et væsentligt værktøj."

Det beskriver Mikael Skov Mikkelsen med følgende billeder:

"Vi skal forandre os fra en robust, men lettere hostende skolebus med lidt lapper på dækkene til at blive en højtydende terrængående bil, der kan bevæge sig stabilt og hurtigt gennem landskabet."

Han fortæller, at det ikke altid er ligetil at få praksis og teori til at flette sammen i harmoni.

"Et rapportgrundlag er i forbindelse med en fusion vigtig at have for at sikre retning og mening bag fusionen, men beslutningsrapporterne tager eksempelvis sjældent højde for, at dokumentationsgraden i de forskellige fusionerende enheder it-afdelinger ikke er ensartet eller måske endda kan være mangelfuld. Et større praktisk problem, der bare skal løses, uden at det har været fuldt afdækket. Sådanne udfordringer dukker ofte op."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

CIO
Sikkerhedsfolk: Sådan vil ransomware-plagen udvikle sig (det bliver meget værre)
Vi har kun set begyndelsen på ransomware-plagen, vurderer sikkerhedsfolk. Næste fase kan blive total nedlukning af hele fabrikker, anlæg og organisationer. Og hvad gør vi så?
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Undersøgelse af kritiske anlæg
I 2015 afsluttede Coromatic Group en undersøgelse af kritiske anlæg, der dækkede årene 2000-2013. Undersøgelsen omfattede det nordiske hospitalsmarked og dets afhængighed af to virksomhedskritiske funktioner, strømforsyning og kommunikationsteknologi, under hensyntagen til den øgede mængde af data, der behandles i forskellige systemer.