Mikael Skov Mikkelsen, administrerende direktør for It, Medico og Telefoni (IMT) i Region Hovedstaden.

Bliv klogere: Her er planerne bag milliardudbud i hovedstaden

Læs om overvejelserne bag milliardudbuddet af det omfattende it-system, der skal sørge for, at du bliver rask i en fart.

"Når vi begår en fejl, er det ikke bare et snørebånd, der knækker. Det handler i sidste ende om mennesker af kød og blod."

Det er vilkårene, men også motivationen, der holder drivet højt hos Mikael Skov Mikkelsen, administrerende direktør for It, Medico og Telefoni (IMT) i Region Hovedstaden.

"Mit job som offentlig leder er naturligvis til tider øretævernes holdeplads, men det er også et superspændende og givende job, og så bliver man bliver jo holdt oppe på lakridserne af, at der er høje forventninger og stor opmærksomhed på en", siger han.

"Der er et element af Emma Gad i mit job. Det handler om at have respekt for det man laver, behandle folk ordentligt og man skal virkelig bevare ydmygheden. Men samtidig er det enormt interessant og motiverende at være med til at bygge noget, der forhåbentlig kommer til at gavne patienter og sundhedspersonale på hele Sjælland."

IMT er netop ved at sætte de sidste kommaer i det udbudsmateriale, der skal blive til en helt ny sundhedsplatform.

Et it-system, som skal standardisere og centralisere mange af arbejdsgangene på regionens hospitaler, sørge for bedre, flere og mere sammenhængende data om patienter og i det hele taget ruste regionen til fremtidens behandlingsformer og sammenhænge på sigt inddrage patienter og telemedicin.

Helt ny platform
IMT blev etableret i 2012 og har som primær opgave at sikre sammenhængende, standardiseret og driftsstabil it, medico og telefoni på tværs af Region Hovedstadens sundhedssektor.

Udgangspunktet er faglighed, kundenær sammenhængende service og effektivitet med fokus på helheden og stordriftsfordele.

Men det kræver et solidt fodarbejde at få banket små 30 selvstændige it-, medico og telefoni afdelinger sammen til en stor organisation på cirka 650 personer.

Før fusionen havde hvert hospital deres egen it-afdeling samt deres egne medico-teknikere og telefonifolk.

"Vi har virkelig brugt meget tid på at få tømret folk sammen og skabe fælles mål, rammer og retning. Dette er blandt andet sket gennem et stort kulturprojekt. Det har været målet at få fælles standarder for god service og tilgang til arbejdet, men at nå dertil det kræver kompromiser, og det kræver igen, at man snakker om tingene, og det tager tid," fortæller Mikael Skov Mikkelsen.

"Når man fusionerer, er der ofte et stort behov for også at holde fokus på de praktiske ting. Som regel er fusionen betinget af forventninger om, hvad der kan være af stordriftsfordele i form af bedre service, kvalitet eller økonomi. Men for at lykkes med de overordnede mål skal der først være styr på det bagved, hvor der ligger et hav af mindre, men vigtige, ting som eksempelvis kantineordning, eller hvordan man holder møder, som skal være på plads. Man skal så at sige være enige om at været en samlet virksomhed, førend man også bliver det og kan sikre fordelene ved at være det."

Jernet på plads
I IMT har den første tid således handlet om virksomhedens mål og rammer samt fælles standarder for de ansatte, men også for it-infrastrukturen.

"Vores mission handler i høj grad om at samle tingene og gøre dem mere brugervenlige og effektive. Her er standardisering et væsentligt værktøj."

Det beskriver Mikael Skov Mikkelsen med følgende billeder:

"Vi skal forandre os fra en robust, men lettere hostende skolebus med lidt lapper på dækkene til at blive en højtydende terrængående bil, der kan bevæge sig stabilt og hurtigt gennem landskabet."

Han fortæller, at det ikke altid er ligetil at få praksis og teori til at flette sammen i harmoni.

"Et rapportgrundlag er i forbindelse med en fusion vigtig at have for at sikre retning og mening bag fusionen, men beslutningsrapporterne tager eksempelvis sjældent højde for, at dokumentationsgraden i de forskellige fusionerende enheder it-afdelinger ikke er ensartet eller måske endda kan være mangelfuld. Et større praktisk problem, der bare skal løses, uden at det har været fuldt afdækket. Sådanne udfordringer dukker ofte op."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Gå hjem møde: Sådan sikrer I jer mod cyberangreb

Næsten halvdelen af de danske virksomheder har været ramt af succesfulde cyberangreb i det seneste års tid. Men hvad betyder det helt konkret? Og hvilke skridt bør du tage? Det kan du få et enkelt overblik på dette gå-hjem-møde.

20. september 2017 | Læs mere


Få mere fart på dit internet: Optimering af WiFi, 4G og kablede forbindelser

Bliv klogere på, hvordan du får mere fart på dit netværk og hør om optimering af både WiFi, 4G og kablede forbindelser. Kom og få indsigt i de nyeste og mest effektive værktøjer, der kan bruges til at optimere og kvalitetssikre netværk. Du bliver også introduceret til konkrete koncepter og løsninger, der kan tages i brug, når medarbejderne er på farten. Herunder spiller både økonomi, brugervenlighed og ikke mindst it-sikkerhed en afgørende rolle.

21. september 2017 | Læs mere


Kompetera SolutionsDay 2017

Som it-professionel i dag forventes du at have et bud på fremtiden, fod på sikkerheden og fuldt styr på driften. På Kompetera SolutionsDay 2017 får du inspiration og svar - kom og hør spændende indlæg fra blandt andre Jakob Scharf tidligere chef for PET og Ken Bonefeld Nielsen, head of corporate security & ACA Department hos Sony Mobile Communications.

05. oktober 2017 | Læs mere






Computerworld
De 30 største danske it-virksomheder: Her er antallet af ansatte - og hvor mange penge, der bruges på løn
Top 100: Computerworld har nærstuderet årsregnskaberne fra 499 danske it- og televirksomheder og kan her bringe listen med de 30 største arbejdspladser. Se antallet af ansatte og få et indblik i, hvor mange penge virksomhederne bruger på løn til medarbejderne.
CIO
Du risikerer at blive hægtet helt af, hvis ikke dit netværk bliver fremtidssikret - og det haster
Klumme: Hver dag går mere 168,1 petabyte gennem netværket hos AT&T, hvilket svarer til 130 millioner timers video i HD. Det viser, hvor store krav der i dag stilles til en virksomheds netværk. Er du klar til det?
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Undersøgelse: Digital succes kræver opgør med statisk it-infrastruktur - men det er ikke uden problemer
Det digitale kapløb er i fuld sving i erhvervslivet, og mange toneangivende virksomheder søger den nødvendige fleksibilitet ved at skifte til tredieparts-datacentre og hybrid cloud-infrastruktur. Det viser en stor undersøgelse blandt 752 europæiske virksomheder, som analysehuset IDC har foretaget for Interxion. Men flere virksomheder har samtidig betydelige bekymringer i forhold til stabilitet og sikkerhed i sådan en grad, at det hæmmer de digitale ambitioner. Læs i dette whitepaper om undersøgelsens resultater og nogle af svarene på de udfordringer, digitale virksomheder aktuelt står over for. 24 sider på engelsk.