Artikel top billede

Mikael Skov Mikkelsen, administrerende direktør for It, Medico og Telefoni (IMT) i Region Hovedstaden.

Bliv klogere: Her er planerne bag milliardudbud i hovedstaden

Læs om overvejelserne bag milliardudbuddet af det omfattende it-system, der skal sørge for, at du bliver rask i en fart.

"Når vi begår en fejl, er det ikke bare et snørebånd, der knækker. Det handler i sidste ende om mennesker af kød og blod."

Det er vilkårene, men også motivationen, der holder drivet højt hos Mikael Skov Mikkelsen, administrerende direktør for It, Medico og Telefoni (IMT) i Region Hovedstaden.

"Mit job som offentlig leder er naturligvis til tider øretævernes holdeplads, men det er også et superspændende og givende job, og så bliver man bliver jo holdt oppe på lakridserne af, at der er høje forventninger og stor opmærksomhed på en", siger han.

"Der er et element af Emma Gad i mit job. Det handler om at have respekt for det man laver, behandle folk ordentligt og man skal virkelig bevare ydmygheden. Men samtidig er det enormt interessant og motiverende at være med til at bygge noget, der forhåbentlig kommer til at gavne patienter og sundhedspersonale på hele Sjælland."

IMT er netop ved at sætte de sidste kommaer i det udbudsmateriale, der skal blive til en helt ny sundhedsplatform.

Et it-system, som skal standardisere og centralisere mange af arbejdsgangene på regionens hospitaler, sørge for bedre, flere og mere sammenhængende data om patienter og i det hele taget ruste regionen til fremtidens behandlingsformer og sammenhænge på sigt inddrage patienter og telemedicin.

Helt ny platform

IMT blev etableret i 2012 og har som primær opgave at sikre sammenhængende, standardiseret og driftsstabil it, medico og telefoni på tværs af Region Hovedstadens sundhedssektor.

Udgangspunktet er faglighed, kundenær sammenhængende service og effektivitet med fokus på helheden og stordriftsfordele.

Men det kræver et solidt fodarbejde at få banket små 30 selvstændige it-, medico og telefoni afdelinger sammen til en stor organisation på cirka 650 personer.

Før fusionen havde hvert hospital deres egen it-afdeling samt deres egne medico-teknikere og telefonifolk.

"Vi har virkelig brugt meget tid på at få tømret folk sammen og skabe fælles mål, rammer og retning. Dette er blandt andet sket gennem et stort kulturprojekt. Det har været målet at få fælles standarder for god service og tilgang til arbejdet, men at nå dertil det kræver kompromiser, og det kræver igen, at man snakker om tingene, og det tager tid," fortæller Mikael Skov Mikkelsen.

"Når man fusionerer, er der ofte et stort behov for også at holde fokus på de praktiske ting. Som regel er fusionen betinget af forventninger om, hvad der kan være af stordriftsfordele i form af bedre service, kvalitet eller økonomi. Men for at lykkes med de overordnede mål skal der først være styr på det bagved, hvor der ligger et hav af mindre, men vigtige, ting som eksempelvis kantineordning, eller hvordan man holder møder, som skal være på plads. Man skal så at sige være enige om at været en samlet virksomhed, førend man også bliver det og kan sikre fordelene ved at være det."

Jernet på plads

I IMT har den første tid således handlet om virksomhedens mål og rammer samt fælles standarder for de ansatte, men også for it-infrastrukturen.

"Vores mission handler i høj grad om at samle tingene og gøre dem mere brugervenlige og effektive. Her er standardisering et væsentligt værktøj."

Det beskriver Mikael Skov Mikkelsen med følgende billeder:

"Vi skal forandre os fra en robust, men lettere hostende skolebus med lidt lapper på dækkene til at blive en højtydende terrængående bil, der kan bevæge sig stabilt og hurtigt gennem landskabet."

Han fortæller, at det ikke altid er ligetil at få praksis og teori til at flette sammen i harmoni.

"Et rapportgrundlag er i forbindelse med en fusion vigtig at have for at sikre retning og mening bag fusionen, men beslutningsrapporterne tager eksempelvis sjældent højde for, at dokumentationsgraden i de forskellige fusionerende enheder it-afdelinger ikke er ensartet eller måske endda kan være mangelfuld. Et større praktisk problem, der bare skal løses, uden at det har været fuldt afdækket. Sådanne udfordringer dukker ofte op."

De tunge it-opgaver

Opgaverne for IMT er nogle af de helt tunge inden for den offentlige it. Og spydspidsen er en helt ny platform til sundhedsvæsenet.

Udbudsmaterialet til sundhedsplatformen er ved at være skrevet færdigt, og det forventes klar inden sommerferien.

Projektet skal munde ud i en central it-løsning, der kan anvendes på alle Sjællands hospitaler. En samlet løsning hvor sundhedspersonale kan have én dataplatform. På sigt med mulighed for at patienter kan supplere med informationer - eksempelvis ved at patienter hjemmefra kan udfylde elektroniske spørgeskemaer forud for besøget i ambulatoriet.

Sundhedsplatformen skal selvsagt også understøtte elektronisk kommunikation med praktiserende læger og kommuner, ligesom telemedicin-løsninger bliver en del af den samlede platform. Løsningen skal blandt andet erstatte det såkaldte H-EPJ, der i dag anvendes til blandt andet patientjournalisering.

"Det har været en proces med delmål, hvor leverandørerne har været taget med på råd for, at vi kan få det bedst mulige grundlag for at efterspørge et it-system, som rent faktisk kan leveres. Samtidig har vi en it-historik på godt og ondt. Det betyder, at de ældre EPJ systemer skal holdes i live, indtil alle hospitalerne har taget den nye platform i brug. Vi skal samle nogle eksisterende systemer med et nyt system, der kan udvides i fremtiden."

Udbud på trapperne

Derfor har man også valgt et krav om, at sundhedsplatformen skal være baseret på eksisterende it-systemer, der er i drift andre steder og derved har bevist sin værdi. Det gør man for at undgå de værste børnesygdomme.

"Vi har samlet kernefunktionerne til at understøtte arbejdsgangene på hospitalerne i et udbud, der sammen med en standardisering af infrastrukturen skal give en fleksibel løsning. Men vi kender ikke det endelige resultat endnu - det får vi først en indikation af, når vi vælger leverandør omkring juletid," siger Mikael Skov Mikkelsen.

Han mener desuden, at teknologiens modning vil få stor indflydelse for resultatet.

"Hvis vi var startet med udbuddet for fem år siden, var resultatet naturligvis blevet et andet, men ingen tvivl om, at der er sket meget i de seneste år og at de muligheder, der er i dag, betyder, at leverandørerne i dag kan løse rigtig mange af de opgaver, som vi gerne vil have med i et it-system til sundhedssektoren."

Planen for eksekvering er ikke helt fast, fordi det endelige udbud ikke er afgjort.

Men der forventes en testfase i 2014 og en udrulning mellem 2015 og 2017.

Læs også:

It-system til en milliard erstatter 12 gamle systemer

Tre it-firmaer ryger i udbudsfinale om en milliard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere