Så mange kører e-mail og kontorpakker fra nettet

Stadig flere virksomheder vælger at få kontor-applikationer leveret som en cloud-tjeneste. Se de helt nye tal her.

Artikel top billede

En ny opgørelse fra Gartner viser, at otte procent af det totale marked for kontor-software i dag er cloud-løsninger.

Cloud-delen svarer rundt regnet til 50 millioner virksomhedsbrugere, der kører eksempelvis e-mail, kalender og kontor-applikationer som en online-service.

Gartner vurderer samtidig, at vi står på tærsklen til et større skift, så cloud-andelen vil være steget til 33 procent i 2017 og 60 procent i 2022.

Det er fortsat i høj grad e-mailen, der driver skiftet mod cloud computing, ligesom brugen af stadig flere typer hardware er med til at øge behovet for løsninger, der lettere kan fungere på tværs af enheder.

"Det er primært Office 365, der har vundet indpas herhjemme indtil videre"

Det siger Computerworlds læsere

Computerworld stillede for nylig spørgsmålet: "Hvilken kontorpakke anvender du på din arbejdsplads."

1.515 læsere stemte, og ud af dem svarede 59 procent, at de kører med en traditionel Microsoft Office-pakke på computeren, mens yderligere otte procent svarede, at de anvender Microsofts Office 365.

Hver femte læser svarede, at de kører med en gratis open source kontorpakke i form af LibreOffice (16 procent), OpenOffice (fire procent) eller Lotus Symphony (en procent).

Google Docs anvendes ifølge afstemningen af fire procent.

Det er primært Office 365, der har vundet indpas herhjemme indtil videre. 

Blandt de store kunder her i landet finder man i dag blandt andre ISS, B&O, SuperGros, Fredericia Kommune, A.P. Møller - Mærsk, Dong Energy, Coloplast og Konica Minolta.

Vi har også tidligere bragt interviews med CIO'erne i Svendborg Kommune, Grundfos og Chr. Hansen, der alle har valgt at skifte til Microsofts cloud-løsning.

Blandt Google Apps-brugerne finder man Berlingske Media og Davidsen Tømmerhandel.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Derfor er Google Apps stadig lukket land for Odense

Denne kontorpakke dominerer (endnu) hos danskerne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

    Sydjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder for Systemer i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S