Rådgiver: Private firmaer er elendige til at købe it-ydelser

Set i forhold til offentlige myndigheders måde at købe it-konsulentydelser på, så dumper private virksomheder. Stik imod fordommen, påpeger ekspert.

Artikel top billede

Normalt taler folk i it-branchen om, at offentlige myndigheder køber it-konsulentydelser med hovedet under armen - og at private virksomheder er meget bedre til det.

Men det er slet ikke tilfældet, mener ekspert i konsulentindkøb, CEO Christian Harbo fra rådgivningsfirmaet Consulting League.

"Det er omvendt. Det er de private, der ikke kan finde ud af det," siger han.

Ifølge Christian Harbo er det offentlige marked bygget op omkring reglerne om EU-udbud, så de større offentlige organisationer er forpligtet til at anvende EU-udbud til større it-projekter.

Således etablerer de rammeaftaler til den kontinuerlige brug af it-konsulenter, hvilket indebærer en grundig og transparent sourcing-proces.

Udbudsregler faktisk en fordel

"Det er alt andet lige med til at optimere indkøb og konkurrenceudsætte opgaverne," siger han.

Anderledes er det hos private virksomheder, der måske nok er styret mere af en bundlinje, men også ofte er store organisationer.

De private virksomheders indkøb af konsulentydelser og deres måde at finde konsulenthuse på er ofte væsentlig mere tilfældig og ustruktureret.

"Private virksomheder får ofte deres kontakter til konsulenthuse via netværk eller på golfbanen, eller hvor man nu tilfældigvis får kontakten," udtaler Christian Harbo.

Christian Harbo understreger, at nogle af de helt store private virksomheder har optimeret deres indkøb, men tendensen med de ustrukturerede indkøb altså er klar.

Retningslinjer følges ikke

Et andet problem, som han ser hos private virksomheder, er, at de måske får oprettet en særlig gruppe, der skal stå for indkøbene.

"Men hvor andre dele af forretningen ganske enkelt ikke respekterer de retningslinjer, der bliver udstukket," siger han og peger på, at på den måde er man lige vidt.

"Så der er ingen tvivl om, at det offentlige er meget mere strømlinet, når det kommer til indkøb af konsulentydelser," lyder konklusionen.

Læs mere om debatten omkring statens stigende indkøb af konsulenter her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S