Rådgiver: Private firmaer er elendige til at købe it-ydelser

Set i forhold til offentlige myndigheders måde at købe it-konsulentydelser på, så dumper private virksomheder. Stik imod fordommen, påpeger ekspert.

Artikel top billede

Normalt taler folk i it-branchen om, at offentlige myndigheder køber it-konsulentydelser med hovedet under armen - og at private virksomheder er meget bedre til det.

Men det er slet ikke tilfældet, mener ekspert i konsulentindkøb, CEO Christian Harbo fra rådgivningsfirmaet Consulting League.

"Det er omvendt. Det er de private, der ikke kan finde ud af det," siger han.

Ifølge Christian Harbo er det offentlige marked bygget op omkring reglerne om EU-udbud, så de større offentlige organisationer er forpligtet til at anvende EU-udbud til større it-projekter.

Således etablerer de rammeaftaler til den kontinuerlige brug af it-konsulenter, hvilket indebærer en grundig og transparent sourcing-proces.

Udbudsregler faktisk en fordel

"Det er alt andet lige med til at optimere indkøb og konkurrenceudsætte opgaverne," siger han.

Anderledes er det hos private virksomheder, der måske nok er styret mere af en bundlinje, men også ofte er store organisationer.

De private virksomheders indkøb af konsulentydelser og deres måde at finde konsulenthuse på er ofte væsentlig mere tilfældig og ustruktureret.

"Private virksomheder får ofte deres kontakter til konsulenthuse via netværk eller på golfbanen, eller hvor man nu tilfældigvis får kontakten," udtaler Christian Harbo.

Christian Harbo understreger, at nogle af de helt store private virksomheder har optimeret deres indkøb, men tendensen med de ustrukturerede indkøb altså er klar.

Retningslinjer følges ikke

Et andet problem, som han ser hos private virksomheder, er, at de måske får oprettet en særlig gruppe, der skal stå for indkøbene.

"Men hvor andre dele af forretningen ganske enkelt ikke respekterer de retningslinjer, der bliver udstukket," siger han og peger på, at på den måde er man lige vidt.

"Så der er ingen tvivl om, at det offentlige er meget mere strømlinet, når det kommer til indkøb af konsulentydelser," lyder konklusionen.

Læs mere om debatten omkring statens stigende indkøb af konsulenter her.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job