Danske netbutikker: Vi snyder ikke med dankortgebyrer

En stikprøve har netop vist, at seks ud af 26 danske netbutikker tager for høje dankortgebyr. Butikkernes forening mener hverken, det er stort problem, eller at der er tale om snyd.

Artikel top billede

En helt ny stikprøve foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at seks ud af 26 internetbutikker har opkrævet højere dankortgebyrer, end loven tillader.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er det en alt for stor andel, og det tyder på, at det faktisk står værre til online end i de fysiske butikker, når det kommer til for høje gebyrer.  

Det kan du læse mere om her. 

Men Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) mener slet ikke, at problemet er så stort, som stikprøven antyder.

"Det er en meget ærgerlig sag, men at det er udbredt og snyd, synes jeg er at gå alt for langt," siger Henrik Theil, kommunikationschef hos FDIH.
 
Netbutikkerne er slet ikke interesseret i gebyrer
For ifølge en undersøgelse foretaget af FDIH opkræver fire ud af fem danske netbutikker slet ikke gebyrer for dankort, men betaler det enten selv eller medregner det i prisen. Det er værd at huske på, mener kommunikationschefen.

"Der er rigtig mange butikker, der vælger selv at betale gebyret - simpelthen på grund af konkurrence og gennemsigtighed for forbrugerne. Det er jo et konkurrenceparameter for mange, og derfor tror jeg simpelthen ikke på, at det skulle være så udbredt, som stikprøven viser," siger Henrik Theil.

Han påpeger også, at næsten alle de omtalte virksomheder, som fik en påtale, fik ordnet det med det samme.

"Dem, de har haft fat i, fik jo også rettet ind med det samme. Selv om der er en enkelt, der ikke har gjort det endnu - af uforståelige grunde - er det jo også det eneste rigtige at gøre," siger han.

"Når der er en lovgivning på området, så skal den selvfølgelig følges, punktum."

Vi skal rette ind med det samme 

FDIH medgiver, at det selvfølgelig ikke er i orden, at de danske netbutikker tager højere gebyrer end det, der skal sendes videre til Nets.

"Der er åbenbart nogle, der har kvajet sig, og det skal de rette ind med det samme. Nu skal vi have informeret vores medlemmer om, at det simpelthen skal være i orden - og det tror jeg bestemt også, at virksomhederne er interesserede i," siger han.

FDIH er i det hele taget meget optaget af at få helt styr på sagerne.

"Alt, hvad vi foretager os, skal kunne tåle dagens lys, og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal bare ringe, hvis vi kan hjælpe med noget, eller de har spørgsmål. Vi kan ikke leve med, at netbutikker ikke følger loven, der skal selvfølgelig være fuldstændig gennemsigtighed," siger Henrik Theil.

FDIH vil nu forsøge at gøre mere opmærksom på de juridiske retningslinjer, der er i forbindelse med e-handel, og desuden opfordre deres medlemmer til at gøre brug af de hjælpemidler, som FDIH stiller til rådighed. For eksempel er der tilknyttet et advokatfirma til foreningen, som medlemmer gratis kan spørge til råds. 

Hvor svært kan det være? 

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udsendt en opgørelse over, hvordan man regner gebyr ud ved forskellige prisniveauer:

Ved køb på gebyr:

0-50 kr. - 0,70 kr.

50,01-100 - kr. 1,10 kr.

100,01-500 - kr. 1,45 kr.

Over 500 kr. - 1,45 kr. +0,10 pct

Men måske er alt ikke så simpelt igen.

Hvor svært kan det være?

For det første påpeger en læser, at man nogle gange ryger op i gebyr af gebyr. 

Et eksempel er gebyret udregnet for en transaktion på 50 kroner. Her skal der pålægges 1,10 i gebyr, da transaktionens størrelse (50 + 0,70) ryger op i næste trappestruktur hos Nets.

Derudover er gebyrerne for Visa markant anderledes end for Mastercard, som ikke er omfattet af en fast prisfastsættelse. 

Og til sidst må man også nævne, at netbutikkerne har forskellige abonnementsvilkår hos Nets.

Dobbeltmoral? 

Men faktum er, at overstående oversigt er den gældende i forhold til lovgivningen, så hvor svært kan det egnetlig være? 

Men retningslinjerne omkring dankortgebyrer er jo rimelig lige til, det er jo altså bare en oversigt, du kan læse på to sekunder. Så hvordan kan det være, at store virksomheder som Telmore, Fona og Donwtown ikke kan finde ud af det? 

"Lur mig, om de jurister ikke har mere styr på for eksempel telelovgivningen, end de har på e-handelslovgivningen. Det er selvfølgelig ikke godt nok, og det er en klokkeklar fejl, men jeg tror mere, det er menneskeligt - en person, der ikke har troet, det var noget problem."

"Begrebet snyd indgår slet ikke i mit ordforåd, når vi taler om disse typer fejl. Der er tale om misforståelser. Men de skal selvfølgelig udryddes, og når man har kvajet sig, skal man også rette ind lige så snart, man får en opringning."

Der er altså ikke tale om virksomheder, der bevidst har forsøgt at tjene lidt ekstra penge på det her? 

"Jeg kan jo ikke indestå for landets mange tusind forskellige netbutikker, om der skulle være nogle få, der er lidt uldne i kanten. Men de seks, der har rettet ind, har jeg ingen tvivl omkring. Jeg tror mere, det er et spørgsmål om at få dækket de omkostninger, man nu en gang har på det. Nu har man altså kvajet sig undervejs, fordi man ikke har sat sig helt ind i, hvad man må tage betaling for."

I har selv påtalt offentligt, at Nets tager for høje gebyrer, og i agter at kræve 150-200 millioner kroner i erstatning, er vi ikke ude i lidt dobbeltmoral her? 

"Jeg vil nok sige, at det er to forskellige sæt lovgivninger, vi ligger og bokser rundt med her - i hvert fald formålet med dem. Men du har ret så langt, at når vi netop påtaler, at der sker en forskydning et sted, så skal vi også sikrer os, at vi selv opfører os ordenligt. Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mener, at der er et behov for at undersøge det her, jamen så skal de da bare ringe, og så finder vi ud af det. Vi kan ikke leve med, at der er nogle, der ikke følger loven - no way."

Læs også: 
Netbutikker snyder dig på stribe

Webbutikker er for dårlige: Få gang i salget på denne måde

Internetforhandlere jubler: Forhadt dankort-gebyr skal sænkes

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job