Webbutikker er for dårlige: Få gang i salget på denne måde

De danske e-butikker får langt fra det optimale ud af danskernes købetrang. Se her, hvor e-butikkerne stadig får bank af de fysiske butikker.

Artikel top billede

Når danske kunder skal handle ind på danske hjemmesider, så sker det ofte i et nøje planlagt mønster, hvor der ikke er tid til svinkeærinder.

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) har spurgt 1.372 e-handlende danskere om, hvorvidt deres køb var planlagt eller et impulskøb, og 76 procent svarer, at der var tale om et planlagt køb. 

Det vil sige, at kun en fjerdedel af alle danske køb på nettet opstår som følge af en umiddelbar lyst.

Det billede er vendt helt om i supermarkedernes fysiske verden, hvor 70 procent af alle indkøb ifølge den tyske handelsprofessor Alexander Hennigs bog 'Zur Kasse, Schnäppchen' sker som følge af en impulsiv lyst.

"Når kun 30 procent af det, vi køber, er velovervejet, skyldes det, at supermarkederne er langt dygtigere og udspekulerede, end forbrugerne ved,"  har Alexander Hennig tidligere forklaret til 24timer.

Billedet med tekst er dødt

Sammenligningen mellem e-butikker og fysiske supermarkeder er ikke helt i øjet, da e-butikkerne har alt fra brugte biler til dyre computere på de virtuelle hylder, mens supermarkederne frister med letfordøjelige slagtilbud på vej mod kassen.

Men tendensen om manglende impulskøb på nettet modsat de fysiske butikker kan direktør Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Annette Falberg, godt genkende.

"Vi er ikke helt dygtige nok endnu," erkender hun og fortsætter:

"De værste eksempler er, at der fortsat er nogen, der tror, at de har optimeret deres salg ved blot at lægge produktbilleder på nettet. I elektronikbrachen ser vi nu gode eksempler på man også lægger videoer ud, så forbrugerne kan se, hvad apparaterne kan bruges til," lyder det fra Annette Falberg.

"Billedet med tekst er simpelthen dødt i dag, hvor der skal mere til," siger FDIH-direktøren.

Risikerer at sakke bagud

Annette Falberg forklarer med udgangspunkt i, at når kun 24 procent af forbrugerne impulskøber på nettet, er der store muligheder for forbedringer.

Kan blive hårdt for danske webbutikker

Og forbedringerne er bedre at indføre i dag end i morgen. 

"Danmark er ikke førende på nethandel, men vi ligger godt til, og vi har Europas største internetpenetration. Men der skal forbedringer til, ikke mindst set i lyset af presset fra udenlandske kæder, som konstant optimerer deres netbutikker."

Hun forklarer, at danske netbutikker med fordel kan gå mere systematisk til værks ved eksempelvis at analysere forbrugernes bevægelsesmønstre på sitet for at sikre et mersalg.

"Det skal dog være et relevant og diskret mersalg, som ikke forstyrrer kunderne på hjemmesiden," siger hun.

Glem de kulørte tilbud

Det sker med henvisning til, at man ikke bare skal lade pop up-vinduer dukke op i det uendelige og plastre sitet til med kulørte tilbud, så forbrugeren ikke kan finde det, de egentlig kom for.

"Når kunden eksempelvis køber en iPad, så er det jo relevant også at tilbyde tastatur, opladere og andre interessante ting. I modebranchen forstår de at style deres modeller med bukser, top og andet, som kunderne kan få en samlet rabat på," lyder eksemplerne fra FDIH-direktøren.

Og det er bare med at komme i gang med at tilbyde kunderne ekstra-produkter som en del af den gode kundeservice og mersalgs-strategi, da konkurrencen på e-handelsmarkedet er en global affære med mange store spillere.

"Fremover vil vi formentlig se færre mindre og flere store og nethandlere, der har stordriftsfordele ved indkøb, og som derfor vil kunne sælge endnu billigere end de mindre danske netbutikker. Og skal man op blandt de store, så kræver det, at man strammer sig an," lyder opsangen fra Annette Falberg.

Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

Senior OT Cybersecurity Advisor til Københavns Metro

Københavnsområdet

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Senior Director, People & Culture

Københavnsområdet

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse