Undgå fiasko med dit CRM-projekt: Her skal du passe på

Investeringer i CRM-løsninger er i fokus i mange virksomheder. Her er et bud på, hvordan du undgår at rende ind i store problemer med dit CRM-projekt.

Artikel top billede

Selvom CRM-løsninger ikke ligefrem er det nyeste element i virksomhedernes it-miljøer, er det ifølge Gartner et af de områder, der investeres mest i i 2013 og 2014.

CRM-løsningerne udvikles og forbedres i takt med, at nye funktioner kommer i fokus - ikke mindst med udgangspunkt i markante trends som cloud computing og mobilitet.

Men det er langt fra nok at investere i ny CRM-teknologi; det er en langt større udfordring at udnytte teknologierne på den optimale måde.

En ny undersøgelse blandt flere end 500 CRM-brugere foretaget af Forrester giver et bud på, hvor de største problemer ligger gemt, når man giver sig i kast med et CRM-projekt. 

Respondenterne har forholdt sig til en række risiko-faktorer inden for de fire kategorier strategi, proces, teknologi og mennesker.

Forrester-analytiker William Band konkluderer på baggrund af resultaterne:

"Jo, CRM-teknologi er ekstremt vigtigt som et fundament til at understøtte de evner, din organisation har brug for for at levere en differentieret kundeoplevelse, Men den største udfordring er ikke de teknologier eller leverandør-løsninger, som du vælger at rulle ud," skriver han i et blogindlæg.

Her skal du være ekstra opmærksom

"Det hårde arbejde er at redesigne dine forretningsprocesser, så de giver værdi for kunderne. Og du er nødt til at investere i, bakke op om og involvere dig i, at medarbejderne tager nye arbejdsgange til sig, som leverer kundeværdi."

Respondenterne i Forrester-undersøgelsen svarer, at processer er den mest markante årsag til problemer med CRM-projekter.

44 procent mener således, at eksempelvis ringe definitioner af forretnings-krav eller utilstrækkelige forretningsprocesser skaber problemer.

Til sammenligning mener 42 procent, at den største udfordring er de folk, der skal anvende løsningen, og 40 procent peger på, at en uklar strategi skaber problemer.

Det er kun 35 procent af deltagerne i Forrester-undersøgelsen, der mener, at det er teknologierne i sig selv, der er den store udfordring - eksempelvis problemer med data, manglende funktioner eller ringe brugervenlighed i CRM-løsningerne.

Læs også:

Microsoft-boss: Sådan rykker vi CRM og ERP i skyen

Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job