Undgå fiasko med dit CRM-projekt: Her skal du passe på

Investeringer i CRM-løsninger er i fokus i mange virksomheder. Her er et bud på, hvordan du undgår at rende ind i store problemer med dit CRM-projekt.

Artikel top billede

Selvom CRM-løsninger ikke ligefrem er det nyeste element i virksomhedernes it-miljøer, er det ifølge Gartner et af de områder, der investeres mest i i 2013 og 2014.

CRM-løsningerne udvikles og forbedres i takt med, at nye funktioner kommer i fokus - ikke mindst med udgangspunkt i markante trends som cloud computing og mobilitet.

Men det er langt fra nok at investere i ny CRM-teknologi; det er en langt større udfordring at udnytte teknologierne på den optimale måde.

En ny undersøgelse blandt flere end 500 CRM-brugere foretaget af Forrester giver et bud på, hvor de største problemer ligger gemt, når man giver sig i kast med et CRM-projekt. 

Respondenterne har forholdt sig til en række risiko-faktorer inden for de fire kategorier strategi, proces, teknologi og mennesker.

Forrester-analytiker William Band konkluderer på baggrund af resultaterne:

"Jo, CRM-teknologi er ekstremt vigtigt som et fundament til at understøtte de evner, din organisation har brug for for at levere en differentieret kundeoplevelse, Men den største udfordring er ikke de teknologier eller leverandør-løsninger, som du vælger at rulle ud," skriver han i et blogindlæg.

Her skal du være ekstra opmærksom

"Det hårde arbejde er at redesigne dine forretningsprocesser, så de giver værdi for kunderne. Og du er nødt til at investere i, bakke op om og involvere dig i, at medarbejderne tager nye arbejdsgange til sig, som leverer kundeværdi."

Respondenterne i Forrester-undersøgelsen svarer, at processer er den mest markante årsag til problemer med CRM-projekter.

44 procent mener således, at eksempelvis ringe definitioner af forretnings-krav eller utilstrækkelige forretningsprocesser skaber problemer.

Til sammenligning mener 42 procent, at den største udfordring er de folk, der skal anvende løsningen, og 40 procent peger på, at en uklar strategi skaber problemer.

Det er kun 35 procent af deltagerne i Forrester-undersøgelsen, der mener, at det er teknologierne i sig selv, der er den store udfordring - eksempelvis problemer med data, manglende funktioner eller ringe brugervenlighed i CRM-løsningerne.

Læs også:

Microsoft-boss: Sådan rykker vi CRM og ERP i skyen

Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S