Ubuntu-telefonens fiasko er en vild succes

Det lykkedes ikke at samle de fornødne millioner til ny open source-telefon. Men måske var det formålet?

Artikel top billede

Det gik næsten som ventet. Canonical fik ikke indsamlet de ønskede antal millioner til Ubuntu-telefonen Edge. Og ifølge crowdplatformen Indiegogos reglerne betyder det, at ingen af de mange millioner udbetales.

Målet var at samle 180 millioner kroner. Nu er der ingen.

Det lyder som en stor fiasko. Men det er det nødvendigvis ikke.

Ubuntu Edge nåede trods alt at indsamle 20 millioner kroner på 24 timer og 73 millioner kroner i alt, hvilket sandsynligvis er det største beløb nogensinde indsamlet via mikrofunding. Det overstiger i hvert fald indsamlingen til det avancerede armbåndsur Pebble, der indsamlede 60 millioner kroner fra fans og potentielle købere.

Bevidst urealistisk mål?

Netop ordene "potentielle kunder" er væsentligt at kigge på, før man kalder Ubuntu-indsamlingen en fiasko.

180 millioner kroner er så mange penge og så et ambitiøst mål, at man kunne spekulere i, om det aldrig var meningen at komme i mål? Men blot at skabe hype og omtale.

27.488 personer har støttet projektet og aktivt vist, at de er parat til at betale for telefonen, hvis den nogensinde produceres. Det er en meget værdifuld markedsundersøgelse, som for eksempel viser, hvor i verden de potentielle købere er.

Canonical kan nu tage "markedsundersøgelsen" med videre til investorer som bevis for, at telefonen har et marked.

Andre mener dog, at Ubuntu Edge er dødsdømt, fordi der allerede er en anden "åben" telefon (Android), og fordi telefonen især bliver solgt på, at den kan kobles til monitor og tastatur - hvilket ikke er en feature, som efterspørges af markedet pt.

Læs også:

Disse 10 idéer samlede millioner ind på nettet

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S