Ubuntu-telefonens fiasko er en vild succes

Det lykkedes ikke at samle de fornødne millioner til ny open source-telefon. Men måske var det formålet?

Artikel top billede

Det gik næsten som ventet. Canonical fik ikke indsamlet de ønskede antal millioner til Ubuntu-telefonen Edge. Og ifølge crowdplatformen Indiegogos reglerne betyder det, at ingen af de mange millioner udbetales.

Målet var at samle 180 millioner kroner. Nu er der ingen.

Det lyder som en stor fiasko. Men det er det nødvendigvis ikke.

Ubuntu Edge nåede trods alt at indsamle 20 millioner kroner på 24 timer og 73 millioner kroner i alt, hvilket sandsynligvis er det største beløb nogensinde indsamlet via mikrofunding. Det overstiger i hvert fald indsamlingen til det avancerede armbåndsur Pebble, der indsamlede 60 millioner kroner fra fans og potentielle købere.

Bevidst urealistisk mål?

Netop ordene "potentielle kunder" er væsentligt at kigge på, før man kalder Ubuntu-indsamlingen en fiasko.

180 millioner kroner er så mange penge og så et ambitiøst mål, at man kunne spekulere i, om det aldrig var meningen at komme i mål? Men blot at skabe hype og omtale.

27.488 personer har støttet projektet og aktivt vist, at de er parat til at betale for telefonen, hvis den nogensinde produceres. Det er en meget værdifuld markedsundersøgelse, som for eksempel viser, hvor i verden de potentielle købere er.

Canonical kan nu tage "markedsundersøgelsen" med videre til investorer som bevis for, at telefonen har et marked.

Andre mener dog, at Ubuntu Edge er dødsdømt, fordi der allerede er en anden "åben" telefon (Android), og fordi telefonen især bliver solgt på, at den kan kobles til monitor og tastatur - hvilket ikke er en feature, som efterspørges af markedet pt.

Læs også:

Disse 10 idéer samlede millioner ind på nettet

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S